Tahin kan fås de fleste steder, altså netop sådanne steder som kvickly, bilka, super-best, irma. Prøv at kigge under øko-varerene, det er tit Urtekrams Tahn de har.
eller kan du næsten være sikker på at den nærmeste indvandrer-biks har det i indtil flere lækre varianter jeg køber mit hos min lokale tyrker-kiosk…
ikke alene har han flere forskellige - han har også søndagsåben og er verdens sødeste købmand… forklarer døre op og stolpe ned hvis jeg af vanvare kommer til at spørge om noget
[quote=Battlestar;360302]eller kan du næsten være sikker på at den nærmeste indvandrer-biks har det i indtil flere lækre varianter jeg køber mit hos min lokale tyrker-kiosk…
ikke alene har han flere forskellige - han har også søndagsåben og er verdens sødeste købmand… forklarer døre op og stolpe ned hvis jeg af vanvare kommer til at spørge om noget :)[/quote]
Jeg tror nærmeste biks ligger inde i bazaren… Og det var nu mere fordi vi ikke skulle den vej ind i denne uge. Ellers købte jeg det også hellere sådan et sted
Hmm, Tahin er da ikke et krydderi… Er det ikke en nøddepasta nærmest. Jeg har da en tahin ude i køleskabet til at putte i falafel og hummus, og det har konsistens som lidt tynd penutbutter …
Er det måske tagine-krydderi som garanteret en en masse marokkanske krydderier blandet sammen. Tagine er en ler (ting) (i mangel på bedre ord) som man laver lækker mad i…
Tahin er sådan noget flydende pasta agtigt noget… det kan både proppes I falaflerne eller laves til tahin sauce… det er en krydderiblanding såvidt jeg ved ?
Tahdjine (sådan tror jeg nok jeg har set det stavet) er noget der minder om en stegeso… tror jeg nok
Tahin er sesampasta lavet af “uafskallede sesamfrø og himalayasalt -og
intet andet” (står der på mit glas). Jeg har købt det i Superbrugsen - mit
er økologisk fra urtekram. Hvis man ikke helt ved, hvad man skal kigge
efter, så ligner det ved første øjekast et glas honning.
[quote=Bamse;360324]Hmm, Tahin er da ikke et krydderi… Er det ikke en nøddepasta nærmest. Jeg har da en tahin ude i køleskabet til at putte i falafel og hummus, og det har konsistens som lidt tynd penutbutter …
Er det måske tagine-krydderi som garanteret en en masse marokkanske krydderier blandet sammen. Tagine er en ler (ting) (i mangel på bedre ord) som man laver lækker mad i…[/quote]
Det var i mangel på ord Men det er altså tahin… Men kunne ikke komme på ordet, da jeg skulle skrive. Så det nærmeste jeg kom på det var krydderi… Det er det vel også en form for… :fløjte:
Louise - Ah, jg undrede mig også først over om tahin var et krydderi da jeg også kender det som pasta/flydende halløj lavetfra sesamfrø.
Du kan købe det en del steder, jeg bruger det især til humus (mums på godt rugbrød :))
[quote=Eife;360727]Louise - Ah, jg undrede mig også først over om tahin var et krydderi da jeg også kender det som pasta/flydende halløj lavetfra sesamfrø.
Du kan købe det en del steder, jeg bruger det især til humus (mums på godt rugbrød :))[/quote]
Købte det i Bilka. Urtekram som flere andre også har købt.
[quote=Mislingen;360839]Hummus er kikærtemos og bruges bla. som dip og til at smøre på brød.
Du kan lave det selv og der skal du også bruge tahin :)[/quote]
Tager gerne imod gode opskrifter, for har lagt 400g kikærter i blød
Kikærter i blød natten over, vandet hældes fra (skiftes evt. i løbet af den tid de står i blød). Nyt kogevand og koges så i en ½-1 time (så vidt jeg husker).
Derefter køler de af, man blender dem og smager til med tahin, olivenolie, hvidløg og salt. Jeg plejer også at komme creme fraiche i da jeg synes det giver en mere cremet og lækker smag til det
[quote=Eife;360895]Kikærter i blød natten over, vandet hældes fra (skiftes evt. i løbet af den tid de står i blød). Nyt kogevand og koges så i en ½-1 time (så vidt jeg husker).
Derefter køler de af, man blender dem og smager til med tahin, olivenolie, hvidløg og salt. Jeg plejer også at komme creme fraiche i da jeg synes det giver en mere cremet og lækker smag til det :)[/quote]
Så kan man sikkert også bruge græsk yoghurt. Det synes jeg har en rigtig lækker konsistens.
Men glæder mig da til i aften. Er spændt på om vi kan lide det…
Lagde dem i blød i går aftes mens jeg lavede mad og skiftede vandet inden sengetid og her til morgen. Og så regner jeg med at gøre det når jeg kommer hjem fra skole. Synes nemlig vandet har en lidt spøjs farve… :S :høhø:
Har selvfølgelig smidt posen ud :fløjte: Så må vist ind og læse Misi’s mail “How to Bean”.
[quote=Eife;360895]Kikærter i blød natten over, vandet hældes fra (skiftes evt. i løbet af den tid de står i blød). Nyt kogevand og koges så i en ½-1 time (så vidt jeg husker).
Derefter køler de af, man blender dem og smager til med tahin, olivenolie, hvidløg og salt. Jeg plejer også at komme creme fraiche i da jeg synes det giver en mere cremet og lækker smag til det :)[/quote]
Jeg laver det ligesom Eife og putter sommetider chili i for at give lidt mere smag.
Den her opskrift ser også lækker ud: