Tal lige om territoriel kat

ja, så fandt vi ud af at daffy altså vogter over hans territorie, vi havde igår købt et par hørmere og nogle kattebolcher af sussie og vi glædede til at kattene skulle have dem, jo det.
da vi kom hjem fra vrå igår lagde vi posen med hørmere ude på bænken i entreen og straks var både trixie og daffy derude og nær-studere posen, vi fjernede så posen for de skulle ikke ha det endnu, men meget kort tid efter satte daffy op på bænken og tissede lige der hvor posen havde lagt.
nåja sådan er det jo, at bænken nok er lieg til at kyle ud fordi hans urin nåede at trække ind i låget og stoffet det er så hvad det er.
nå men da vi så skulle i seng havde jeg taget et par kattebolcher med i sengen for at drille trixie lidt med dem, hun hyggede sig osse gevaldigt.
da vi så skulle sove lagde jeg bolcherne under min hovedpude.
nå men ja så fik vi sovet og stod op her til morgen, jeg er så noget kvæstet oven på igår og sidst på formiddagen ville jeg lige lægge mig på sengen og ja da jeg lagde min hoved på sengen undrede jeg mig over hvorfor jeg blev våd, jooooo den gode daffy havde så osse der valgt at afmærke hans “område” og sjovt nok lige der hvor bolcherne lå.
og jo det er daffy der er synderen, det var ret tydelig efter mængden af katte-urinen at dømme.
så kattehørmere er nu bandlyst hos os.
syntes det er en underlig adfærd især fordi han aldrig har gjort sådan noget før, men ok han har jo bare forsvaret sit lille land

Nu har jeg ikke set adfærden, men normalt strinter katte, når de territorial markerer.

Men sikke da noget med Daffy:-) Jeg kan godt forstå I ikke gider dem hos jer mere:-)

Sjovt det med territorial hos katte, vi oplevede selv noget sjovt da vi kørte hjem, måske ikke så meget territorial som vane, men vi havde byttet om på hvor de stod på bagsædet. Charlie var extrem utilfreds og det samme var Victoria. Da vi åbnede for deres kasser så de kunne bevæge sig rundt i bilen, så blev der ro. Hver især fandt de deres vandte pladser og gav udtryk for at nu var det som det skulle være - skøre katte :tihi:

For fremtiden så må det være fra højre mod venstre Nunuu, Charlie og Victoria, sådanne som det altid har været :slight_smile:

Det har ingenting med territorie at gøre, men derimod har du en kat, der ikke kan lide lugten af det der er inde i de “hørmere” (baldrian??), og derfor tisser han for at overdøve lugtén af det.

[quote=lenschow;440699]Nu har jeg ikke set adfærden, men normalt strinter katte, når de territorial markerer.
[/quote]
Nja, det kommer nu an på :slight_smile: For hvis det er tilstrækkeligt godt, så sætter de sig altså ned og tisser på det! Man oplever det nok mere med fertile dyr end med kastrater. Og hvis man er rigtigt heldig kan man opleve fertile hanner trampe løs med bagbenene på noget rigtigt lækkert og “tørre bagpoterne af” med voldsomme bevægelser - den adfærd tror jeg mange hundemennesker kan genkende med det samme, men den findes altså også hos kat, og jeg har tit set den - men hun hos fertilhannerne!
VH
Susanne

Jeg havde en hunkat, der både som fertil og kastrat bestemt ikke brød sig om stinkebolsjer - hun knurrede af dem, hvæsede af dem, tissede på dem, bakkede væk fra dem, savlede af væmmelse af dem - vi kunne slet ikke have dem i huset.
Min teori er, at hankatte kan lide dem, fordi deres lugt minder om den lugt, nogle hunkatte udsender, lige før de kommer i løbetid…

Hos hundene er de kloge enorm uenige om hvorvidt den der sparken bagud er en markeringsadfærd overhovedet, men ellers er det korrekt - dette lyder dog stadig ikke som en territorial adfærd men som en reaktion på en fremmed lugt - muligvis en lugt som katten ikke kan lide, eller kan lide.

Charlie-historien handler nok mere om vaner end om Territorium også tænker jeg. Territorial adfærd hos katte er meget anderledes end at det normalt vil vise sig i en bil i en kasse. Men indlærte vaner er som beskrevet her.

Men jeg har naturligvis ikke set kattene, så hvad ved jeg:-)

[quote=dkkorat;440756]Jeg havde en hunkat, der både som fertil og kastrat bestemt ikke brød sig om stinkebolsjer - hun knurrede af dem, hvæsede af dem, tissede på dem, bakkede væk fra dem, savlede af væmmelse af dem -quote]

Og netop det lyder som om Johnnys kat har haft en lignende reaktion på lugten, synes jeg

[quote=Susanne W;440754]Og hvis man er rigtigt heldig kan man opleve fertile hanner trampe løs med bagbenene på noget rigtigt lækkert og “tørre bagpoterne af” med voldsomme bevægelser - den adfærd tror jeg mange hundemennesker kan genkende med det samme, men den findes altså også hos kat, og jeg har tit set den - men hun hos fertilhannerne!
VH
Susanne[/quote]

Jeg har en tidligt neutraliseret Aby-hunkastrat, som har nøjagtig samme adfærd… for øvrigt den mindst dominante af mine fuldt udvoksede katte.
(Thane på 15 måneder er i den sammenhæng stadig kun en kikset teenager…)

Øv, øv, øv… Rigtig træls at han tydeligvis ikke kan lide dem…
Dem skal i ikke have flere af…:slight_smile:

[quote=Sussie;440826]Øv, øv, øv… Rigtig træls at han tydeligvis ikke kan lide dem…
Dem skal i ikke have flere af…:-)[/quote]

nej desværre ikke og det er faktisk synd for trixie, for hun syntes de var sjove og hun mulede dem godt og grundigt, altså kattebolcherne.
nåja men nu er det forsøgt:)