Tandbørstning

Jeg har oprettet en anden tråd vedr. rødt tandkød m.v.
Interessen for at deltage er overvældende - det skal I have tak for. :wehuu:

Denne gang vil jeg gerne vide, hvad I gør for at få børstet
tænder hos jeres katte.

Er der et godt råd :?
så tager jeg mod det - med kyshånd.

Mine siger ligeud: Søde mor - du kan rende og hoppe.
Vi vil ikke.
-ihhaltsåå

Ja og det er:

Søde misser - jeg ved godt I ikke vil, men det skal I altså -høhø

Start med dem/den der har problemet, og lad de andre være, men tjek jævnligt deres mund, så du er obs på om der skulle være noget :ok:

Invester i en lille baby tandbørste med - gerne med et rundt hoved/lille bitte hoved. Køb også tandpasta til katte.

Først skal katten være vant til at sidde på dit skød og slappe nogenlunde af samtidig med du masserer mund og læbe området blidt. Put derefter kattetandpasta (fås i velassorterede dyrebutikker) på fingeren og lad katten/killingen smage det. Dagen efter placeres en klat tandpasta på en børnetandbørste eller en tandbørste til dyr, og lad katten slikke det af børsten. Næste dag børst en eller to tænder i cirkulære bevægelser, start med hjørnetænderne og dem bagved - og glem ikke det tilhørende tandkød. I dagene efter øges antallet af tænder der børstes. Stop kun med at børste, når du synes at børstningen er slut, for ellers finder katten/killingen ud af at, hvis den vægrer sig, så slipper den ! Børst i cirka 30 sekunder på hver tands ydre side. Da katten sjældent får tandsten på den inderste side pga at tungen sliber der, er det ikke nødvendigt at børste der. Slut altid af med at ros din kat/killing og giv den evt. en lækkerbid :ok:

Samtidig med så er ros ros ros en god ide og hele tiden en god stemning, også selvom du egentlig synes det er noget “ondt” du gør -høhø

Som supplement kan man give dem råt kød, daggamle kyllinger m.m. så de får brugt tænder og tandkød på en god måde :ok:

Altså søde Mona,

De to i min husholdning som har de flotteste tænder er dem der næsten udelukkende lever af tørkost.

Det hjælper så ikke den sidste som vil have sin vådkost morgen og aften :slight_smile:

:wehuu:Mette…
Jeg har købt en tandbørste hos Ruhnau hans sidst nye, som bruges
til børn, som er operet for kræft.
Jeg har også en lever-tandpasta til katte.

Jeg har selvfølgelig prøvet med nus og kys.
Jeg har rost dem meget -
Lege med tandbørsten smage på tandpastaen m.v. :hjerte:

De 2 - der siger rend og hop - moar.
Det er de 2, som over-elsker deres mor normalt;
Jeg har også forsøgt, at sige: Jeres gammelmor siger I skal.
Suk…mit:hjerte:det rager dem en fjer…:frowning:

Jeg vil følge dit råd og først forsøge uden tandbørste og uden tandpasta.

Lige et råd til andre med samme problem.
Jens Ruhnau fra Tanddyreklinikken i Måløv mener, at en alm. baby-
tandbørste er for hård, hvis tandkødet er rødt…

Jeg har købt en tandbørste hos Ruhnau hans sidst nye, som bruges
til børn, som er operet for kræft.[/QUOTE]

Det er også KLART den bedste! Indtil jeg blev bekendt med hans tandbørster måtte jeg bruge vatpinde, for babytandbørster var simpelthen umulige at få ind bagved i munden.
Jeg har i øvrigt efterfølgende været til konsultation hos Ruhnau, hvor jeg stadig manglede lidt rødt helt inde bagerst i munden, og der lærte han mig det trick, at klippe tandbørsten skråt, så de yderste hår er halvt så lange som de inderste. Derved bukker de ikke bare af, men kommer rent faktisk ind og rense. Det hjælper helt enormt.

Nå, men mht. at gennemføre tandbørstningen: Jeg havde jo allerede en kat med et rimelig akut problem, da jeg startede, så der har altså ingen pussenussen været. Jeg lægger Amira på ryggen i skødet, kæresten holder benene, og jeg børster tænder. Færdig bum. Når der intet rødt er, så ligger hun stille. Det røde gør selvfølgelig ondt (også med den kirurgiske tandbørste), men det bliver jo ikke bedre, hvis det ikke bliver børstet. Hun er begyndt at lure os, hvis vi finder tandbørster frem, inden vi har fået fat i hende, men hun tilgiver os altid hurtigt bagefter og går med i seng.

[quote=pivnu;162978]Det er også KLART den bedste! Indtil jeg blev bekendt med hans tandbørster måtte jeg bruge vatpinde, for babytandbørster var simpelthen umulige at få ind bagved i munden.
Jeg har i øvrigt efterfølgende været til konsultation hos Ruhnau, hvor jeg stadig manglede lidt rødt helt inde bagerst i munden, og der lærte han mig det trick, at klippe tandbørsten skråt, så de yderste hår er halvt så lange som de inderste. Derved bukker de ikke bare af, men kommer rent faktisk ind og rense. Det hjælper helt enormt.

Nå, men mht. at gennemføre tandbørstningen: Jeg havde jo allerede en kat med et rimelig akut problem, da jeg startede, så der har altså ingen pussenussen været. Jeg lægger Amira på ryggen i skødet, kæresten holder benene, og jeg børster tænder. Færdig bum. Når der intet rødt er, så ligger hun stille. Det røde gør selvfølgelig ondt (også med den kirurgiske tandbørste), men det bliver jo ikke bedre, hvis det ikke bliver børstet. Hun er begyndt at lure os, hvis vi finder tandbørster frem, inden vi har fået fat i hende, men hun tilgiver os altid hurtigt bagefter og går med i seng.

[/quote]

Rigtig mange gange :wehuu:tak.
Her er det også akut…

Du kan evt. kigge i denne tråd

Jeg tjekker jævnligt tandkødet hos mine katte, og eftersom det ser pænt ud vil jeg ikke begynde at børste rundt på deres tænder og tandkød :slight_smile:

Der er bl.a. også denne trådom emnet :ok:

Vi burde også børste tænder på Olav, men han vil heller ikke. Og vi har ellers også forsøgt lidt af hvert.

Vi har købt en babytandbørste, hvor børsterne er klippet ned til halv længde, for hos Olav er det jo kun inde ved de bagerste kindtænder, at det er galt, og der er det altså ikke nemt at komme ind. Babytandbørste eller ej, det kan vi godt glemme.
Så er der forsøgt med alle mulige andre ting, bla. gaze, vatpinde, fingertandbørster osv, men vi har ikke haft held med noget. Fingertandbørsten er nok den, det er gået bedst med dog. Men det er ikke noget, vi kan komme til regelmæssigt desværre.

Mine katte er da heller ikke vilde med det, men det skal de altså bare.

I starten gjorde jeg det at jeg puttede Bucacat på tandbørsten, det elsker de og det hjælper med at fjerne plakken :ok:
Fik rådet af min tandlæge.

Og nu sidder de da også pænt gennem hele seancen. Tager nu også kun 30-60 sek.

Så får de tit en lille ekstra klat Bucacat når de er færdige som belønning [cat01.gif]

:):):slight_smile:

Jeg hører så til dem, der aldrig kunne finde på at børste tænder på en kat.

Silke spiser udelukkende tørfoder, så jeg satser på at det redder hende fra det værste tandhalløj.

Sidste år til vaccinationen, havde hun en lille-bitte smule tandsten - det fjernede dyrlægen med sin negl, og så var det på plads.

:):):slight_smile:

Hej Mona

Jeg har før postet dette til Gry i et lignende indlæg:

Jeg ville anvende en klikker - på min hjemmeside har jeg ridset nogle af fordelene ved en markør op under klikkertræning. Husk et klik + en godbid.
I stedet for mad kan du naturligvis anvende andre forstærkere, men jeg ville bruge mad til denne øvelse, da mæthed skaber ro og jeg ønsker ikke fart og fremaddrift men ro:-)

Jeg ville som udgangspunkt sætte følgende kriterier (husk at der er forskelle på dyr - derfor kan det være, at Willow lærer hurtigere/langsommere end dette generelle program, som jeg bringer her:))

1. Start med at tage tandbørsten frem i situationer, hvor du ikke skal børste tænder, men blot gør andre dagligdagsting, som katten er tryg og glad ved. Klik og beløn katten med godbidder for nogle andre små nemme øvelse, mens tandbørsten ligger synligt fremme. Ignorer tandbørsten. Den er der bare. Vi lever med tandbørsten, kalder jeg det:-)

I det følgende kan det være en hjælp at få en anden til at klikke for dig, hvis du ikke er trænet i at bruge klikkeren samtidig med, at du gør andre ting.

1. Lær katten at berøre tandbørsten med snuden - klik og godbid.

2. Øg gradvis tiden, hvor katten berører tandbørsten med snude eller mund - klik og giv godbidder.

4)Væn trinvist katten til, at du rører ved dens mund
berør - klik og godbid
berør lidt mere - klik og godbid
åbn mund - klik og godbid
Tag børste i mund - klik og godbid
osv osv

Du øger trinvis kravene simpelthen. Hver gang katten gør det, som du ønsker, så klik i det den gør det og giv en godbid. Gentag hvert kriterier så længe det er nødvendigt - dvs indtil katten udviser adfærden stabilt og du kan se, at nu har katten forstået dette kriterie. Som du kan se, så lærer du nok ikke din kat dette på en dag eller to:-) Beløn alle smp fremskridt - ignorer tilbageskridt - hvis du ikke gør fremskridt, så sætter DU dine kriterier for højt - gå et skridt tilbage og forsøg igen. Husk pauserne - dyr lærer også i pauserne. Slut med en succes dvs på et stadie, hvor katten kan udføre den adfærd, som du ønsker. Den følelse, som træningen slutter med, tager katten med til næste gang træningen starter igen.

ved at bruge shapingen, som dette hedder, så vil du dog til sidst opnå en yderst stabil adfærd. Shaping betyder, at du former en adfærd frem ved trinvist at nærme dig et mål (tandbørstning).

Vi fortsætter:

5)Øg tiden, hvor du holder kattens mund åbn - klik og gobid
hold tandbørsten hen mod munden - klik og godbid
Put tandbørst ind i munden - klik og godbid.
Bevæg tandbørsten i munden - klik og godbid.

osv osv

Du kan sikkert se billedet nu:-)

1. Put tandpasta på en finger - lad katten snuse til det - klik og godbid

Put tandpasta på tandbørsten og gentag 4) og 5).

Hvis du får problemer undervejs, så kontakt mig gerne.

God fornøjelse:-)

Det er en supergod idé at børste tænder på katte - hvis man lærer katten det fra lille, fx allerede hos opdrætteren - blot at få en tandbørste stukket blidt i munden ind imellem fra bette, så vil en kat meget lettere kunne lære det senere.

MVH

Mange tak…:wehuu:kære Helle.

Hvor er det dejligt at se i indlæggene, at I bruger tid
på at hjælpe.

Tak skal I have.
Jeg bliver så glad hver gang.
Dejligt forum at være medlem af.

[quote=Therese;163117]:):):slight_smile:

Jeg hører så til dem, der aldrig kunne finde på at børste tænder på en kat.

Silke spiser udelukkende tørfoder, så jeg satser på at det redder hende fra det værste tandhalløj.

Sidste år til vaccinationen, havde hun en lille-bitte smule tandsten - det fjernede dyrlægen med sin negl, og så var det på plads.

:):):)[/quote]

Jeg børster ikke tænder på mine katte bare fordi jeg vil eller syntes det er sjovt, men det er en nødvendighed.

Hvordan ser rødt tandkød hos katte ud? Ville gerne se nogle billeder, så jeg selv kan tjekke efter…

Gå ind på www.felisdanica.dk under kattemagasinet, der liger Jens Ruhnaus artikler om kattetænder, der er masser af billeder

Altså, dybest set er det jo bare at åbne munden. Eller… det er selvfølgelig ikke helt så nemt i sorte gummer. Men i lyserøde gummer er det ret nemt at se, om der f.eks. er en rød kant rundt i tandkødsranden. Det skal have samme lyse farve over det hele.
Dårlig ånde er også et tegn på problemer. Du skal ikke bemærke kattens ånde i det daglige - altså lige pånær hvis den netop har haft snuden i en dåse tun og går op og snuser dig i hovedet :wink:
Ved tandbørstning kommer man mere rundt, end når man bare kigger ind i munden, synes jeg. Det er nemmere at opdage, hvor det bløder eller hvor katten er øm, og man kommer længere ind bagved, hvor det er svært at kigge.

Min Tara har mørke gummer - det er altså ikke alle katte, som det er lige let at se det ved:-)

Men hun har ikke noget flg dr. dyr