Hej Mona
Jeg har før postet dette til Gry i et lignende indlæg:
Jeg ville anvende en klikker - på min hjemmeside har jeg ridset nogle af fordelene ved en markør op under klikkertræning. Husk et klik + en godbid.
I stedet for mad kan du naturligvis anvende andre forstærkere, men jeg ville bruge mad til denne øvelse, da mæthed skaber ro og jeg ønsker ikke fart og fremaddrift men ro:-)
Jeg ville som udgangspunkt sætte følgende kriterier (husk at der er forskelle på dyr - derfor kan det være, at Willow lærer hurtigere/langsommere end dette generelle program, som jeg bringer her:))
- Start med at tage tandbørsten frem i situationer, hvor du ikke skal børste tænder, men blot gør andre dagligdagsting, som katten er tryg og glad ved. Klik og beløn katten med godbidder for nogle andre små nemme øvelse, mens tandbørsten ligger synligt fremme. Ignorer tandbørsten. Den er der bare. Vi lever med tandbørsten, kalder jeg det:-)
I det følgende kan det være en hjælp at få en anden til at klikke for dig, hvis du ikke er trænet i at bruge klikkeren samtidig med, at du gør andre ting.
-
Lær katten at berøre tandbørsten med snuden - klik og godbid.
-
Øg gradvis tiden, hvor katten berører tandbørsten med snude eller mund - klik og giv godbidder.
4)Væn trinvist katten til, at du rører ved dens mund
berør - klik og godbid
berør lidt mere - klik og godbid
åbn mund - klik og godbid
Tag børste i mund - klik og godbid
osv osv
Du øger trinvis kravene simpelthen. Hver gang katten gør det, som du ønsker, så klik i det den gør det og giv en godbid. Gentag hvert kriterier så længe det er nødvendigt - dvs indtil katten udviser adfærden stabilt og du kan se, at nu har katten forstået dette kriterie. Som du kan se, så lærer du nok ikke din kat dette på en dag eller to:-) Beløn alle smp fremskridt - ignorer tilbageskridt - hvis du ikke gør fremskridt, så sætter DU dine kriterier for højt - gå et skridt tilbage og forsøg igen. Husk pauserne - dyr lærer også i pauserne. Slut med en succes dvs på et stadie, hvor katten kan udføre den adfærd, som du ønsker. Den følelse, som træningen slutter med, tager katten med til næste gang træningen starter igen.
ved at bruge shapingen, som dette hedder, så vil du dog til sidst opnå en yderst stabil adfærd. Shaping betyder, at du former en adfærd frem ved trinvist at nærme dig et mål (tandbørstning).
Vi fortsætter:
5)Øg tiden, hvor du holder kattens mund åbn - klik og gobid
hold tandbørsten hen mod munden - klik og godbid
Put tandbørst ind i munden - klik og godbid.
Bevæg tandbørsten i munden - klik og godbid.
osv osv
Du kan sikkert se billedet nu:-)
- Put tandpasta på en finger - lad katten snuse til det - klik og godbid
Put tandpasta på tandbørsten og gentag 4) og 5).
Hvis du får problemer undervejs, så kontakt mig gerne.
God fornøjelse:-)
Det er en supergod idé at børste tænder på katte - hvis man lærer katten det fra lille, fx allerede hos opdrætteren - blot at få en tandbørste stukket blidt i munden ind imellem fra bette, så vil en kat meget lettere kunne lære det senere.
MVH