Tandkødsbetændelse 11 måneder gammel ?

Hejsa. Timse har flere gange været ved dyrlægen med først noget forkølelse, vacciner, så maven, her forleden en øjenbetændelse, så dyrlægen har set ham i munden masser af gange, vi har flere gange nævnt at vi synes han har dårlig ånde, men det er blevet slået hen med at det har killinger, pga. tandskifte, men nu er han jo 11 måneder nu, så er han jo færdig med det. Her i dag da jeg nusser ham, og renser hans øjenkroge og drypper hans øjne, beslutter jeg mig så for at tjekke de tænder endnu engang, og nu synes jeg, at hans tandkødsrande ser lidt rødlige ud, mere røde end resten af tandkødet der er pænt og normalt.
Så er det jeg vil spørge herinde, kan en 11 måneder gammel killing få tandkødsbetændelse eller en tandsygdom ? For det ser jo sådan ud, eller i hvert fald, som om noget er på vej :flushed: (og ja, vi tager ham self. til dyrlægen og får fundet ud af hvad der er på spil), en anden dyrlæge denne her gang :slightly_smiling_face:

Ja til begge dele.

Få taget tandrøngten af de bisser så det kan blive konstateret om det er FORL eller lign.

Ja, det kan de godt. Det kan dog også sagtens være en reaktion fordi hans immunforsvar netop kæmper med katteinfluenza (det du kalder forkølelse) og det er på overarbejde. Tandresorptioner (tidligere kaldet FORL) bør ikke ses ved så ung en kat, der kun lige har skiftet tænder, men man ved aldrig. Tandkødsbetændelse behøver dog absolut ingen relation have til TR :slight_smile:

Han er ikke ‘forkølet’ længere, det var da vi lige adopterede ham, og der var hans vaccinationer ikke i orden fra internatet, han havde kun fået én (ja… virkelig noget rod), så måtte han have penicillinkur for en sikkerheds skyld og vente en uge, inden dyrlægen turde vaccinere ham, der efter fik han så næste efter en måned.
Dyrlægen sagde det kunne være en reaktion på flytningen, men gav penicillin for en sikkerheds skyld, nu han kom fra et internat + de manglende vaccinationer, og inden han blev vaccineret sagde dyrlægen også at han var rask. Så det bekymrer mig, hvis han skulle have haft katteinfluenza dengang ??? Ville dyrlægen ikke have opdaget det ? Han fik kun taget blodprøver for de to alvorligste kattesygdomme inden vaccinen.

Men det er klart jeg spekulerer på, om det hele kan have en sammenhæng, det med maven, øjet (det tror jeg nu ikke, fordi det var et øjenhår, imens han fik dråber for øjenbetændelsen, der havde lavet balladen), tandkødet.

Vi har erfaringer med FORL fra vores 2 afdøde katte, der begge endte med at få fjernet en del tænder begge to, men det optrådte først langt senere, så det er derfor jeg er så forundret, at han allerede skulle have problemer med tandkødet, som så ung.

Bortset fra alt det her skranteri, er han en energisk, glad tillidsfuld kat, hans pels skinner flot og han er bestemt ikke skravlet, han har allerede vokset sig til en vægt på næsten 6 kg, er ikke tyk, men både højbenet og lang :smiling_face_with_three_hearts: Men både som mht. hvor stor han mon bliver i forhold til hans baggrund, så aner vi jo heller ikke hvad han har været udsat for eller disponeret for. Desværre. Vi må inden om dyrlægen igen…

11 måneder og 6 kg! Uanset hvad der ligger bag ham, så er han med den kampvægt tydeligvis ikke MEGET plaget af tandkødsbetændelse :wink: Det ville være usædvanligt med FORL i den alder. Hvis han var min, så slog vi lige koldt vand i blodet og afventede situationen. Kattens immunforsvar er først færdigtudviklet ved ca. 2 års alderen, så indtil da er det ikke usædvanligt at der kan være tegn på at det arbejder, f.eks. i form at tandkødsbetændelse. Jeg ville ikke være meget bekymret, når han så tydeligt ellers er i god trivsel :slight_smile:
VH
Susanne

4 Synes om

Mange tak for svar, vi ser det lige an, og holder øje med det. 6,2 kg sagde vægten her til morgen, så nej han sulter i hvert fald ikke :tihi: men han er som sagt også en stor, lang, højbenet kat. Men jeg tænker lige, at jeg køber noget godt dental foder og propper i hans mad :slightly_smiling_face:.

Rå kyllingelår, og andet helt kød (gerne med skind og knogler) er godt for stimuleringen af tandkødet og rengøring af tænderne som forebyggelse af tandsten. Hill’s dental (mener jeg) er eneste dental foder der er bevist til bare at have en bette smule effekt på forebyggelse af tandsten

2 Synes om

Manse har altid sat en del tandsten, men har stadig (som knap 7-årig) ingen problemer med tandkødet.
De seneste 3-4 år har han fået Hills T/D - om det er årsagen er jo ikke sikkert, men i samme periode har dyrlægen vurderet, at han ikke har haft behov for tandrensning…

1 Synes om

Tak for råd, vi køber Hill’s T/D til ham. Godt at vide hvad der fungerer :+1:

Der er “noget” med det øje han har haft øjenbetændelse igen i dag, så han skal ud og have det tjekket i dag ved øjendyrlægen, så får jeg lige tjekket hans tandkød samtidig. Mon man kan få et klippekort ? :huh: (han er heldigvis sygeforsikret).

Der kan godt være sammenhæng mellem småproblemer ved øjet og/eller næsehulen og tænder. Har jævnligt set problemer forsvinde, når der enten fjernes tænder eller tandkødsbetændelse falder til ro :slight_smile: Bedste hands on eksempel: Søren Sko bøvlede i nogle år med noget bihulebetændelse, on/off. Vi kunne aldrig være helt sikre på om det var en god ide at tage ham med nogen steder hen, for pludselig kunne han nyse flere centimeter lange grønne snotstrenge ud, suk! Han fik på et tidspunkt fjernet alle tænder, inkl. hjørnetænder. En måned efter forsvandt al bøvl med bihulen og er aldrig set siden :slight_smile:
VH
Susanne

3 Synes om

Så er vi tilbage fra øjendyrlægen (ja vi tog til en øjendyrlæge, nu det vendte tilbage)! Det var noget af en omgang. Er lidt i chok, så bær over med mig. Han har simpelthen et herpessår i det ene øje, og det jeg har set på hans tandkød er calici virus i munden, der er skyld i tandkødsbetændelse! Så nu har han fået udskrevet 3 slags medicin. Pillekur mod herpes (Famvir), geldråber til øjet (Aptus Sentrex) og en skrap bredspektret penicillin kur (Ronaxan).
Han skal have kigget på øjet igen om 10 dage. Men dyrlægen (som jo som sagt er øjendyrlæge) har forberedt mig på, at med calicivirus i munden, så er behandlingen som regel, at fjerne alle tænderne, men han vil undersøge, hvad mulighederne er jvf nyeste forskning, inden vi kommer næste gang.

Min kæreste er også ret meget i chok. Vi sagde jo farvel til vores 2 gamle katte sidste år, med 3 måneders mellemrum, da de ikke kunne mere, de havde begge levet i flere år på livsforlængende medicin, og udsigten til en kat der er kronisk syg eller skal kæmpe med sit helbred allerede fra killing af, det er næsten ikke til at bære. Men vi har jo også allerede knyttet os til ham. Det er ikke nemt :worried:

1 Synes om

:kram:

1 Synes om

Jeg havde en killing med herpes i øjnene. Han blev behandlet og endte med nedsat syn. Han lever det fede kastratliv hos en familie og har det godt :slightly_smiling_face: Så selvom herpes er træls, så er det til at se over :heart:

1 Synes om

Okay, det lyder jo fint nok, hvis det er det, ved du om det er noget man skal slås med fremadrettet i flere ture ? Nu har vi lige haft en gammel kat, der var blind de sidste af hendes leveår, det kunne hun nu fint komme omkring, da hun jo var en ældre kat, der var stille af sig, men ville blive ked af, hvis Timian risikerer at miste synet som så ung :worried:

Jeg har kun erfaring med den ene killing, og så vidt vides har der ikke været mere bøvl med hans øjne.

1 Synes om

Det er godt nok en anden situation lige pludselig, og jeg er fyldt op med en masse blandede følelser over de konsekvenser, det her forløb lige med ét har fået for os. I tilbageblik kan jeg se, at vi har været utrolig godtroende og naive, da vi adopterede Timian ved det internat, vi burde nok have vendt om på hælen, da vi så, hvor mange katte de havde, og vi burde have tjekket hans sundhedsbog, inden vi forlod stedet, og at jeg hele tiden ignorerede min mavefornemmelse om, at der var noget galt fx. da internatejeren insisterede på, at han kun skulle tilses hos den dyrlæge de samarbejdede med, og ikke hos vores som vi har brugt til vores 2 afdøde katte og bruger til vores hund, da han blev “forkølet” efter en uge, efter 17 år som katteejer til 2 katte uden at have oplevet nogen “forkølelser”, så virkede det jo bare forkert.

Nu er jeg efterfølgende blevet klar over, at der ikke er noget der hedder “forkølelse” og at det er et symptom på noget andet. Allerede dengang tænke jeg på, at få lavet et fuldt luftvejspanel på ham, men det blev jeg talt fra og fik at vide at jeg overreagerede, og at han bare var “forkølet” som reaktion på flytningen. Men jeg valgte dog at få ham testet for Fiv og Felv for at få det mest alvorlige udelukket. Jeg tænker lidt på, om vi mon ikke havde fået klar besked, hvis vi havde taget ham til vores egen dyrlæge (ham han var ved i forgårs).

Det havde også konsekvenser for hvilken sygeforsikring han kunne få tegnet, for Agria, mit førstevalg, ville ikke have ham pga. hans “forkølelses-historik”, uden 1 års klausul på luftvejslidelser, så derfor måtte vi vælge et andet selskab. Nu aner vi ikke om han har nogen dækning for alt det her, da han kun havde en vaccine da vi overtog ham. Kan vi mon hæfte for det, når han ikke var i vores varetægt dengang ? Vi har jo vaccineret ham x 2 efterfølgende som dyrlægen anbefalede. En masse spørgsmål.

Men nu sidder vi med en kat, som vi har knyttet os til, der har en livsvarig sygdom, der enten kan gå i dvale eller komme og gå, men stadig smitte andre katte. Vi havde jo planlagt, at vi skulle have en kat mere, og Timian er så socialt og kærligt anlagt, så det skærer mig i hjertet, at han nu skal være alenekat. Jeg havde sådan glædet mig til at give ham en ven. Øv øv øv.

Derudover spekulationerne over måske at ende med skulle aflive ham tidligt pga følgesygdomme, om han mon ender med at være syg on & off nu resten af hans liv. Eller om han skal hives igennem en tandoperation og have fjernet alle tænderne. Det har vi det faktisk begge svært med.

Jeg er klar over at disse ting kan opstå også hos opdrættere, der har styr på tingene, og vaccination ikke er en garanti, og vi burde have tjekket tingene bedre. Lige nu er det bare en ordentlig mundfuld. :worried: .

Vi har på ingen måde fortrudt, at vi har fået Timian, jeg havde kigget på ham i flere måneder, inden vi hentede ham, og han faldt til på ingen tid her, match made in heaven. Men kunne dælme godt være alt det her foruden.

3 Synes om

Det er en rigtig træls situation I er havnet i :kram: Det er kun jer selv der kan afgøre hvordan I skal reagere, men I må jo overveje konsekvenserne både for kattens og jeres egen livskvalitet - og det er heller ikke nogen skam at tage hensyn til sin økonomi.

Vi vil ikke aflive ham pga. økonomi, heller ikke hvis han endte med at skulle have tænderne fjernet og det ikke bliver dækket. Men hvis det fx. viser sig at han så efterfølgende kom til at døje med kronisk mundhulebetændelse anyway, så ville vi nok tænke derhenad, hvis han skulle igennem alle mulige behandlinger med hardcore medicin resten af sit liv og stadig have ondt i munden.
Det er sgu svært at sige, hvor grænsen går. Nu har vi haft en allergikat, der så blev nyrekat og levede fint i 5 år på medicin og nyrediæt og vores anden kat med øjensygdom og gigt, som vi da formåede at bevare synet på i nogle år og dæmpe smerter, så vi er ikke sådan nogen der bare afliver.

Men der skal være noget livskvalitet for ham, og som vi har det med det, er et godt katteliv et, hvor man kan spise uden problemer, og at være på daglig medicin pyha, der havde det jo været anderledes hvis han var ældre.
Men vi må vurdere løbende, i samråd med dyrlægen. Udefra set har han det godt, og spiser, drikker og leger. Men det kender jeg også katte godt nok til, at det kan man ikke regne. Øjet har det bedre (dét jeg kan se). Nu må vi se til tjekket om 8 dage :crossed_fingers: .

1 Synes om

Jeg har haft en kat med calici, mener jeg det var i munden. Det startede med at hans tandkød voksede ( vildtvoksende tandkød), det blev brændt, og så begyndte tænderne at lave uorden. Han fik fjernet først lidt, så lidt flere, og endte med at have de 4 hjørnetænder og alle de små fortænder.

Lige da vi kom hjem fra sidste tandudtrækning hos dyelægen overvejede jeg hvad det var jeg havde gjort ved min kat, han ville ikke rigtig spise og gik bare nedtrykt rundt - heldigvis havde jeg noget A38 hjemme, som han gerne ville slikke i sig og allerde dagen efter var han blevet killing igen.

2 Synes om