Tandkødsbetændelse?

Til udstillingen i dag i Frederiks konstaterede dyrlægen i indtjekket at både Adelie og Ib havde rødt tandkød (hun havde lige været på et kursus om tandsygdomme og var derfor særlig obs på det, fortalte hun. Og når hun nu sku’ kigge dem i munden alligevel…)

Og mit spørgsmål er nu: Hvad gør jeg bedst for at forbedre den situation? Jeg havde ikke selv set det, jeg må tilstå jeg ikke sådan har tænkt på at kigge dem i munden når først deres mælketænder er blevet skiftet. Det skal jeg jo så lige til at lave om på, kan jeg se… men her og nu, hvad så?

Der var en der nævnte (sorry jeg kan ikke lige huske hvem) noget man ku’ drysse på foderet - men det kan jeg så heller ikke huske hvad hed… Og er det virkelig noget der dur? Det lyder næsten for nemt…

Jeg formoder man kan gnubbe deres tandkød med klorhexidin på en vatpind eller lignende. I ca. 2 sekunder, hvorefter jeg nok ikke vil ha’ nogen fingre tilbage :uha:… men … hvad gør man ellers? Skal der medicin til? Adelies var faktisk RET rødt :frowning:

Man kan prøve at give Antirobe (antibiotika), men i mange tilfælde kommer tilstanden igen, fordi den kommer af dårlig mundhygiejne.
PlaqueOff virker efter min erfaring ikke. Men der sker da aldrig noget ved at give det.
Klorhexidin på vatpind gjorde jeg i lange tider på Amira, før hendes tilstand eskalerede med plasma-celle-stomatitis. Det skal dog gøres dagligt træt smiley. De andre katte synes jeg egentlig er blevet OK på primært vådfoder og så t/d eller d/d (fordi Amira er allergisk) som tørfoder. Og så får de vippet tandsten af til sundhedstjek. Jeg påtænker dog også at give dem en rigtig tandrens/røntgen, så der kan blive renset helt i bund.
Råt er jo ellers også en god tandbørste :slight_smile:

jeg ville anbefale dig at få lavet tandrøngten af dem for at finde eller udelukke de mere alvorlige årsager til betændt tandkød:)
MVH Rikke

Mht Ibs tandkød, så ved jeg ikke om dyrlægen nævnte at de ofte kan få noget rødt tandkød i forbindelse med tandskifte. Hvor gammel er det nu han er?

Rå kyllingelår de kan gnave i, synes jeg har en effekt.

Du kan også bruge Bucacat der er en mundhygieniskgele. Kattene elsker det og slikker det af lige fra tuben. Ellers er der jo altid tandbørstning, men det tager noget tid at vænne dem til det - jeg forsøger med mine, men det er ikke hver dag det lykkes.

Det var mig du snakkede med og jeg sagde at imocare måske kunne hjælpe (det er pulver i kapsler som kan deles og lægges over dåsemad) jeg har ikke pillerne hjemme lige nu så jeg kan ikke tjekke navnet helt…
Det kan være en ide at opsøge en dyrlæge med speciale i tænder. Mette mejdahls ene dyrlæge har det, men jeg mener der er en tættere på dig…

Men ellers anbefalede jeg dig også at foder med råt engang imellem…

Man kan holde taenderne rene langs tandkoedsranden vha. fx boerste eller andre hjaelpemidler til mundhulen. Fuldstaendig samme princip gaelder mennesker, og soerger man for at holde det rent dagligt vil man kunne se en forbedring i loebet af 14-dages tid.

Det er korrekt at man i tandskiftsfasen skal være forsigtig med at “dømme” katten. Det kan gå begge veje.

Om det er det ene eller det andet kan kun tandrøngten kun afgøre.

Min erfaring er at Colostrum hjælper - især laver man en grød og smørrer på tandkødsranden

Hmm Jens Ruhnau sagde at det der virkelig batter er at tage en tandbørste og give den gas… De andre ting hjælper da lidt men ikke nok i følge ham (var til hans foredrag for ikke så længe siden). Jeg er også i fuld krig med at lære Smaug det, men han er godt nok ikke glad for det. Man kan ogå bruge Buccacat på tandbørsten for at få dem til at acceptere det (men det er vidst også det eneste det er godt for i følge Jens). Ellers ville jeg da også bare give dem kyller eller råt. Det MÅ da også gøre en forskel…

Ib kunne godt lyde som noget tandskifte. Vi har haft noget til at komme i vandet, som har virket. Jeg kan tjekke navnet, hvis du er interesseret.

Måske husker jeg forkert, men jeg mener, at nogle har haft gode erfaringer med Colostrum. Prøv evt. at søge på det. Eller spørg Lis.

Colostrum kan gøre en forskel - og råt kan i høj grad gøre en forskel (især råt med ben/brusk i :)). Tandbørstning er det ultimativt bedste men man skal også holde sig gode venner med sin kat, så man skal finde en balance.

Jeg havde i en længere periode problemer med Bernies tandkød og det var ikke til at “slå ned”. Han kunne ikke tåle antirobe, men fik i stedet Clavubactin, som ikke på samme måde er kendt for sine gode egenskaber i forbindelse med tandkødsbetændelse.

Var heldig og få ham med i et projekt, som vet.sygeplejersken skulle skrive til sit studie hos Ruhnau og der fik han både røngten og lavet blodprofil. Når han så alligevel var under bedøvelse fik han foretaget en tandrensning og fjernet noget tandkød, der var vokset ned over de bagerste kindtænder. Siden har det kunnet holdes nede med råt nogle gange om ugen :slight_smile:
Kan ikke huske hvor ung/gammel Adelie er, men kan jo være hun trænger til tandrensning :slight_smile:

Adelie er knap 3 år, og spiser kun tørfoder :frowning: Jeg forsøger at forklare Damen at det er meget bedre med noget dåsemad (de får dåsemad 3 gange om dagen) men det eneste hun vil spise er lidt sovs fra det almindelige mad, og så Gourmet Gold mousserne. Alt der bare minder om noget med “bidder” i rører hun ikke. Og råt? (eller bare kogt “rigtig kød”) - glem det! - så det gør det jo lidt bøvlet, for ellers ville det jo være nemt at f. eks. gi’ dem kyller. Ib kan godt li’ dem. Han er 9 måneder nu.

Er der nogen der ved en dyrlæge i Århus der er god til tænder?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;839100]Adelie er knap 3 år, og spiser kun tørfoder :frowning: Jeg forsøger at forklare Damen at det er meget bedre med noget dåsemad (de får dåsemad 3 gange om dagen) men det eneste hun vil spise er lidt sovs fra det almindelige mad, og så Gourmet Gold mousserne. Alt der bare minder om noget med “bidder” i rører hun ikke. Og råt? (eller bare kogt “rigtig kød”) - glem det! - så det gør det jo lidt bøvlet, for ellers ville det jo være nemt at f. eks. gi’ dem kyller. Ib kan godt li’ dem. Han er 9 måneder nu.

Er der nogen der ved en dyrlæge i Århus der er god til tænder?[/QUOTE]

Ja, sådan er det også mere eller mindre med Freja. Hun er desværre så “uheldig”, at hun må have en tandrensning ind imellem, og hun trænger faktisk inden så længe. Nu det lige bliver bragt op.

Håber du finder en god dyrlæge.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;839100]Adelie er knap 3 år, og spiser kun tørfoder :frowning: Jeg forsøger at forklare Damen at det er meget bedre med noget dåsemad (de får dåsemad 3 gange om dagen) men det eneste hun vil spise er lidt sovs fra det almindelige mad, og så Gourmet Gold mousserne. Alt der bare minder om noget med “bidder” i rører hun ikke. Og råt? (eller bare kogt “rigtig kød”) - glem det! - så det gør det jo lidt bøvlet, for ellers ville det jo være nemt at f. eks. gi’ dem kyller. Ib kan godt li’ dem. Han er 9 måneder nu.

Er der nogen der ved en dyrlæge i Århus der er god til tænder?[/QUOTE]

I så fald kan du prøve at give fx Hills t/d (de andre har sikkert tilsvarende mærker). Det er “bedre end ingenting” og er lavet så det tager en del af de belægninger, der kommer.

Ja, det er et godt alternativ.

Hvis kattene ikke mener, at det da er slik… :venter: :slight_smile:

Normalt er mine ikke så vilde med Hills, men det skal da prøves :slight_smile: Bare det ikke feder for meget, nu er Adelie lige blevet så pænt slank som hun bør være :slight_smile:

men jeg må ha’ en lille pose af det ved dyrlægen og teste om det er noget der glider ned. Det er lidt tankevækkende at det er de to katte der spiser MEST tørfoder der har dårligt tandkød. Før i tiden promoverede man jo ellers netop tørfoder fordi det “rensede tænderne” bedre end vådmad… Ja, sådan bli’r man da heldigvis klogere :slight_smile:

Det har været noget sludder i mange år :slight_smile:
Hvis du skal have noget, der “renser tænderne” skal du vælge de specielle tandstensdiæter.