Tandkødsbetændelse

Jeg havde Alfred med til doktor dyr i dag, fordi han ikke har villet/kunne spise ordentligt nogle dage. Og i morges havde han kastet op over det hele. Og han ville intet mad røre ej heller lækre ting. Dyrlægen konstaterede, at han havde meget tandkødsbetændelse og sagde det var noget Maine Coons kunne døje med. ( Han er jo halvt Maine Coon). Han får nu pencillin og kvalmestillende medicin, og han har heldigvis spist lidt her til aften. Dyrlægen sagde, at det godt kunne blive noget jeg kom til at bøvle med det med tandkødsbetændelsen. Er der nogen der har erfaring med og gode råd til forebyggelse af tandkødsbetændelse?

nu ved jeg jo ikke hvor i danmark du bor, men allerede imorgen er der et arrangement i karup midtjylland hvor du helt sikkert vil kunne få nogle svar på dine spørgsmål og blive bare lidt klogere på tandkød og tænder hos katte

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=57743

Kom til Karup i morgen, der kommer der en dyrlæge og en flok kattetosser og jeg er sikker på der er masser af læring i det http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=57743
Du kan også læse mere om arrangementet her http://kattens-studiekreds.dk/

Der er mange andre katte end lige Maine Coon som døjer med tandkødsbetændelse, men ja korrekt Maine Coons har også det problem.

Jeg giver min nogle rå kyllinglår, som i min verden er verdens bedste tandbørste! Husk de skal være rå, aldrig kogte/stegte fjerkræsknogler til katte!!
Udover at de rå kyllingelår giver katten god underholdning at “slå ihjel” så giver det “motion” til gummerne.

hahaha Johnny jeg sad og skrev på mit indlæg da du postede dit… :thumbup:

Som jeg forstår det, er din kat kun knap 6 måneder gammel? dvs enten lige midt i tandskiftet eller har netop afsluttet det…
Der er det helt almindeligt med rødt tandkød (og nogle gange også en stank af død gnu fra munden)…

Indenfor Manine Coon kan der i nogle linier være en tendens til dårligt tandkød, men det kan du selv afhjælpe en del ved netop at prøve at give bla kyllingelår eller blot råt kød en eller to gange om ugen…

Selvfølgelig kan du også være uheldig at din kat har (haft) en caliciinfektion, som har sat sig til en kronisk mundhulebetændelse (ses ofte ved at tandkødet er rødt og blødende), men det er svært at afgøre på så ung en kat.

Jeg personligt ville holde øje med tandkødet i de kommende måneder - til tandskiftet er helt færdigt… og først derefter begynde at bekymre mig om der evt kunne ligge noget behandlingskrævende bag.

At din kat har været småtspisende kan også skyldes ømhed i forbindelse med tandskiftet… så igen, se tiden an - dog ikke alt for længe :slight_smile:

Via dette LINK kan du finde et par artikler om tandkødsbetændelse og mundhuleproblemer skrevet af Jens Ruhnau, Danmarks førende tanddyrlæge… så er du måske lidt bedre forberedt til at stile spørgsmål i morgen, når “de andre” har været til foredrag :wink:

Tak for svar Ann og links. Som jeg skrev så har jeg været ved dyrlæge i dag og fået konstateret at det ikke “bare” var tandskiften men regulær tandkødsbetændelse, så han får penicillin nu. Jeg vil læse artiklerne. :relaxed:

det var et supergodt foredrag der blev holdt af jesper fra herning dyrehospital, han havde en masse lysbilleder med som vist forskellige stadier af dårlige tænder/rødt tandkød på katte plus han snakkede om forskellige behandlinger. plus han fortalte om opbygningen af kattens mund/tandkød og tænder og allerede der var der en masse der gav mening for os
nogle katte har større risiko for dårlige tænder/ rødt tandkød end andre,men efterhånden kan man ikke længere sige at det er race-specificeret, da jesper efterhånden oplever det på stort set alle katte og det er blevet værre igennem de sidste 5-10 år.
hvad årsagen til rødt tandkød/dårlige tænder skyldes er svært at sige, det kan være sygdom(calicivirus), allergi, tandsten plus det kan være noget så simpelt som at der ligger madrester i tænderne/munden på katten, sådan noget kan stinke værre end en sur kloak.
det man som katte-ejer skal være opmærksom på er at jo før man kommer til dyrlægen med kattens dårlige tænder jo større chance er der for at man kan helbrede det.
der er flere forskellige ting man kan gøre for at forebygge tandproblemer, bla kan man smøre klorhexidin gel på kattens tænder, det renser og sliber tænderne i en vis grad, man kan børste tænder enten med en speciel tandbørste el man kan gnide tænderne med en vatrondel med klorhexidin på. man kan osse købe en slags fingertandbørste som er lavet af noget mikrofiber, den kan man osse gnide tænderne med. men man er nød til at tage dyrlægen med på råd hvis man opdager rødt tandkød osv, for det kan være alvorligt og kommer man ikke til dyrlæge med det kan skaden være uoprettelig

jeg kan slet ikke huske det hele, da der var så meget info der skulle sluges at noget desværre er gået tabt lige p.t, men jeg er sikker på alle os der var til stede er blevet klogere og det var en supergod aften.

Bare det at 80% af alle katte får tandproblemer er tankevækkende…

Beskrivelsen af stres rød tandkød kontra tankøfdsbetændelse var meget brugbar

Egentlig også at kattene på national museumet (død i vikinge tiden) også havde form men at detdengang var mindre udbredt

[QUOTE=line_refsgaard;1303440]Bare det at 80% af alle katte får tandproblemer er tankevækkende…

Beskrivelsen af stres rød tandkød kontra tankøfdsbetændelse var meget brugbar[/QUOTE]
Jeg var til vagtdyrlæge med Bertil i lørdags, da han ikke ville spise, han havde fået en infektion.
Dyrlægen sagde, at hans tandkød var lidt rødt så han skulle have en tandrensning snart. Men har altid fået at vide at hans tænder var fine. Så det der er da interessant. Han stressede i bilen derud. Men skal selvfølgelig snakke med min dyrlæge…

Min Alfred er jo på pencillin for det nu, og han fik det meget hurtigt bedre, og han var hurtigt ude igen. Men Dyrlægen mente det var en go ide at børste tænder på ham. Uha det synes jeg godt nok er lidt udfordrende at skulle i gang med. Børster I tænder på jeres katte? Og hvad bruger I til det?

vi er netop begyndt at børste tænder på den ene af vores katte, og det skyldes ganske enkelt dårlig ånde, hans tænder osv er blevet tjekket adskillige gange hos dyrlægen og det eneste der er galt er at han “gemmer” madrester i munden. vi har købt en fingertandbørste el dvs det er 2 børster, der er en til tænderne og en til gummerne og så har vi fået en tandbørste ved dyrlægen og der fik vi osse en slags mikrofiber tandbørste til at sætte på en finger. vi bruger så tandpasta specielt til katte og hunde, det er noget med leversmag, man må nemlig ikke bruge alm tanndpasta, det kan kattens åndedræt ikke tåle, det er for stærkt for den.
vi har så osse noget vibac dental som vi nu og da hælder i kattenes vand, dog er det ikke noget vi bruger ret tit, da vi i grund og bund er imod at bruge sådan noget mundskylle væske i kattens vand, men det hænder at vi føler det er en nødvendighed, da det osse hjælper med at slibe tandsten på kattenes tænder. jeg har selv smagt på det og som sådan smager det ikke rigtigt af noget. og kattene drikker da osse hellere vand med virbac i end det vi har stående i en anden vandskål

Nej, jeg børster ikke tænder på mine. Jeg er helt enig med Susanne på det punkt: nemlig at jeg kan finde på mange andre ting at blive uvenner med kattene over. Citeret frit efter hukommelsen, så Susanne må træde til og rette, hvis jeg husker helt forkert :slight_smile: Hvis man har tålmodigheden til det (og kun har én kat i modsætning til Susanne :)), kan katten dog sikkert trænes op til at finde sig i det. Man kan få tandpasta, der smager af tun eller kylling og den slags.

Men hvis katten er alvorligt angrebet af tandkødsbetændelse, og det ikke vil gå ordentligt væk (det ved du jo ikke endnu), ville en professionel tandrensning vel være en god idé? Jeg ved ikke særlig meget om katte og tænder - ud over at jeg selv har en, der skal have dem renset jævnligt - men jeg ved fra mig selv, at min tandplejer mener, jeg skal bruge en formue på at besøge hende 3-4 gange om året for at få renset tænder og tandkødslommer for at modvirke tandkødsbetændelse, fordi tandsten kan forårsage betændelse.

Jeg gætter på, det fungerer på samme måde med kat? Det er muligt, der også kan være andre årsager til betændelsen hos kat (og mennesker), men det er i hvert fald én af dem.

Helt enig i med Ingrid og Susanne :høhø: - Det ville være et dagligt overgreb at forsøge tandbørstning på mine kræ. :S Så det kommer IKKE til at ske. :wink:
Jeg har forsøgt med sådan en fingerdut engang, men jeg synes deres munde er utroligt små og med stramme kinder :tihi:, og man kan slet ikke komme helt ind hvor skidtet sidder, og katten GIDER ikke - så det projekt blev prompte opgivet igen. :wink:

Mine får renset tænder i narkose ca. en gang hvert år til halvandet. Det er simpelthen nødvendigt, hvis ‘mundhygiejnen’ skal holdes på en nogenlunde acceptabelt plan. :slight_smile:
To af mine katte har så også fået fjernet tænder pga FORL/TR, og for at opdage dette kræves ofte røngten (da det jo starter i tandrødderne), og når katten alligevel ligger i narkose pga. tandrens - så er det jo praktisk lige at få checket op på det også.

ja det er dælme lidt af en kamp af børste tænder på en kat især når katte ikke gider være med til sådan noget utiddig pjat, heldigvis er vores kaz from som et lam og han finder sig i ret så meget og ja han er coon så hukommelse er ikke det han slår mest med, så han er god igen efter 10 sek.
er helt enig i at det ikke er noget man bare skal gøre for “sjov” der skal virkelig være en god årsag til at gå igang med sådan en gang tandbørstning

Jeg tænder heller ikke helt på projekt tandbørstning. Jeg prøvede at give dem klumper af råt kød i går, efter at have læst at det var godt for deres tænder at flå i noget kød. Det GAD de da ikke. Efter jeg havde kogt det lidt, så begyndte de at lege med det, som var det en død mus. Men spise det gjorde de ikke. :høhø:
Jeg tænker også det bliver modellen med jævnlig tandrensning her, nu må jeg lige se hvordan det går. Om jeg bliver nødt til at indføre tandbørstning. Jeg har for nylig købt Hills T/D, som skulle være godt til tænderne.
Pencillinen har hjulpet, men han får så bare diarre af det. :venter: Heldigvis er han ikke synderligt påvirket af det…
Dyrlægen sendte dette link til mig, der er flere sider om tandpleje:

Ps. der er meget info på den hjemmeside ser jeg lige. Fandt også dette om forsikringer:

[QUOTE=Frida;1303488]Ps. der er meget info på den hjemmeside ser jeg lige. Fandt også dette om forsikringer:

http://www.nyborgdyrehospital.dk/pdf/Forsikringsoversigt-2016-KAT.pdf[/QUOTE] Det er måske LIDT misvisende, at der står under Agria, at de også ‘dækker tænder’. For de dækker jo ikke ALT - de dækker jo fx ikke de ordinære tandrensninger. :slight_smile: At de dækker ved FORL/TR er også noget nyt. :slight_smile:

egentlig er det jo osse ret tankevækkende at det blir mere og mere “alm” med rødt tandkød/dårlige tænder på både katte og hunde. især når man tænker på hvor meget dyremads-producenterne forsker i at lave det helt rigtige foder som hjælper med til at holde tænderne osv. kunne man måske forestille sig at de er gået for langt i forskningen og nu famler sig frem for at finde på nye tiltag.
ellers skyldes der noget så simpelt og heldigvis det gode at folk er blevet flinkere til at gå til dyrlæge med deres kæledyr

Husmisserne Chip og Chap kunne jeg aldrig finde på at børste tænder på, det ville være et overgreb af dimensioner. Theodor kunne jeg såmænd godt børste tænder på, men totalt unødvendigt pt han gumler i alt :høhø: