Tandopereret

Halløj :grin: Jeg var afsted til vaccine og sundhedstjek i mandags og desværre havde den ene af mine katte knækket en tand.

Så idag var hun inde for at få resten opereret ud, desværre viste røngten at der var hele 7 tænder som skulle fjernes. Så det blev en lidt mere omfattende operation end først antaget.

Dyrlægen sagde til mig at jeg skulle holde kattene adskilt til imorgen så hun lige kunne komme sig ovenpå narkosen. Men når jeg er i det ene rum ved hende så miaver den anden og omvendt og de er begge to vant til at ligge ovenpå mig i sengen om natten.

Så jeg tænker lidt, tror i ikke det er fint nok hun får hele dagen også lukke hende ud fra værelset til sengetid?

Et andet spørgsmål er, dyrlægen mener det formegentligt er skader fra slåskampe. Fordi mine to piger er søskende og altid gået sammen så bliver jeg bekymret for den anden. Der var intet at se til sundhedstjekket men jeg har altså alligvel booket en tand undersøgelse med røngten, hvis nu hun har nogle skader der er skjulte for det blotte øje. Er det helt kattemor pylleri? Jeg har snakket med flere idag og de fleste syntes det er puller når hun var fin til sundhedsundersøgelsen, men den viser jo ikke alt.

5 Synes om

Jeg har kun sjældent skilt katte ad efter narkose/operation. Giver “dyrlægelugten” uro i flokken, tager jeg en godt brugt tshirt og gnider “patienten” grundigt, så lugten bliver kendt.

Det er aldrig “pyller” at tage til dyrlægen.
Tandproblemer ses sjældent med det blotte øje - tandrøntgen skal der til. Tandproblemer kan være meget smertefulde.

Jeg synes, du virker som en ansvarsfuld og samvittighedsfuld kattemor, der vil dine katte det bedste.

7 Synes om

Okay så du vil bare lukke dem sammen med det samme? Det er måske også bare fordi hun stadig var decideret bevidstløs da jeg hentede hende, dyrlægen sagde at hun havde været så ked af at være der inden narkosen så hun ville sikre sig at hun vågnede op hjemme sammen med mig.
Men altså hun er fint ovre det nu og hopper op på sengene i værelset osv. Så måske jeg bare skulle lukke hende ud nu så alt føltes som det plejer.

Mange tak for de pæne ord de er meget værdsat.

6 Synes om

Ja, jeg ville lade hende være i huset😊

4 Synes om

Okay nu har jeg prøvet at åbne døren så kan hun ihvertfald komme ind til mig og Holly hvis hun har lyst

5 Synes om

En tand kan også lide overlast på mange måder, det skal du ikke bekymre dig om.
Og de andre tænker jeg er “forl” (tand resorptioner), siden det er så mange på een gang.
Det skjuler sig godt, havde en pige med fin mund, normal spisning osv. Rutine chek viste udbredt forl, så hun fik ryddet munden.
Hun havde faktisk haft ondt, hun blev mildere og kærligere bagefter.

Og mine (har haft flere tandløse) har aldrig taget dyrlægens “kun blød mad i x dage” for gode varer. De finder lynhurtigt ud af at sluge tørkost. Og en nægtede pure vådt, var totalt tørkost junkie

7 Synes om

Okay jeg har aldrig haft en kat med tandproblemer udover lidt tandsten så det hele er meget nyt for mig :see_no_evil:

Det med den bløde mad er jeg også lidt bekymret for, for hun er altså mest glad for tørkost men nu må jeg se. Siden hun kom hjem har hun ihvertfald spist en meget stor portion id så måske hun ikke syntes det er så slemt. Men ja jeg har godt læst herinde og på kattegalleri at rigtig mange ikke overholder det. Jeg er bare bekymret for om noget skulle sætte sig fast de steder hun er syet :sweat_smile:

7 Synes om

Det lyder virkelig uansvarligt af dyrlægen at sende en kat hjem, der ikke er vågen endnu. Den behøver ikke kunne springe rundt, men evt reaktioner kan stadig forekomme og katten bør overvåges af uddannet personale :grimacing:

Det lyder usandsynligt at knækkede tænder er fra slås/leg. Så skal tænderne ramme noget hårdt - så enten skal de bide hinanden på tænderne eller også ville der være markante huller i dine katte (ind til knoglerne) Det lyder mere sandsynligt, at det er en tandsygdom (resorptioner eller paradentose), der har svækket tænderne.

Jeg ville stadig få tjekket den anden kat med tandrøntgen og rens. Alt for mange katte går rundt med uopdagede tandproblemer, så jævnlige tandlægebesøg er også vigtigt for dem :heart:

7 Synes om

Jeg studsede over det samme - og siden der ud over den knækkede, viste sig at være behov for at fjerne yderligere 6 tænder, kan det næppe skyldes andet end resorptioner.
Så ja, at få checket tænder på din anden kat, er altid en god ide, men at den ene har tandproblemer øger ikke i sig selv sandsynligheden for, at den anden også har… :wink: :+1:

6 Synes om

Jeg ville personligt nægte at tage imod dyret…

For mange år tilbage fik jeg en hanrotte kastreret, da jeg ville hente den, var den så bedøvet den så død ud…

Jeg leverede den tilbage til dyrlægen og sagde jeg kommer om en time efter den.

Efter en time var hentede jeg en frisk og dog til omtåget rotte, som ikke længere så død ud :slight_smile:

3 Synes om

Jeg forstår bestemt kritikken af dyrlægens valg, men når jeg tænker på hendes sind så er jeg ikke i tvivl om hun har været ekstremt stresset over besøget. Så jeg er faktisk ganske glad for måden det blev håndteret på. Dyrlægen ved også jeg bor tæt på og blev selvfølgelig oplyst om at hvis der er det mindste kommer jeg selvfølgelig bare med hende.

Så fik hun lov til at komme til sig selv stille og roligt herhjemme imens jeg selvfølgelig var til stede og observerede hende.

Hun var endda så nuttet at det første hun gjorde var at gå over til mig for at blive nusset. Eller gå og gå hun væltede er utal af gange på den halve meter men hun var meget stålfast på at nu skulle hun nusses af moar.

Men mange tak for observationerne med tænderne, jeg har ligesom kun haft dyrlægens ord at gå ud fra. Og efter en snak med tidligere ejer så er der ikke den store forståelse for at det skulle være så voldsomme slagsmål at det har kostet tænder, da ingen af os kender til så voldsom adfærd.

Men nu får jeg ihvertfald den anden tjekket også håber jeg alt er fint der. Jeg begynder ihvertfald at være ganske presset økonomisk ovenpå alt det her :see_no_evil:

5 Synes om

Men så igen - når de er søskende, kan der måske være noget arveligt involveret, som øger sandsynligheden. Forhåbentlig ikke - men tjek er godt :slight_smile:

3 Synes om

Enig - også derfor jeg skrev “i sig selv”, er ikke klar over om de er søskende…? :thinking:

Og med sikkerhed ikke til 7 skader - så tør jeg da slet ikke tænke på, hvordan resten af katten(e) skulle ha’ set ud… :smirk:

2 Synes om

De er kuldsøstre, så er der noget sådan genetisk så vil det give mening de begge døjer med det.

Nu må vi se, jeg kunne først få en tid den 24. Til at få tjekket min anden.
Så har jeg forhåbentligt nogle forsikringspenge inden :see_no_evil:

3 Synes om