Tandpleje

Ja, Mjau er et udmærket vådfoder, som forhandles i bl.a. ICA.

Jeg har haft en kat, som havde stor gavn af at få serveret et råt kyllingeunderlår 3-5 gange om ugen. Han spiste det hele, inkl. knoglen, og hans tendens til tandkødsrødmen og -irritation forsvandt som dug for solen. Derfor serverer jeg fortsat gerne kyllingelår jævnligt, det er godt for tænderne - når ellers kattene gider æde dem. :wink:

Mht at du kun kan give vådfoder om morgenen, og så er væk hele dagen og først kan fodre igen om aftenen…

Du giver dem bare en ordentlig portion vådfoder om morgenen, og lader så lidt tørfoder stå, som de kan gå og spise af i løbet af dagen. Så sulter de ikke i løbet af dagen, og er garanteret friske på mere vådt om aftenen.

Hov! Ovenstående passer selvfølgelig også hvis du vil give råt kød.

Mht at vådfoder skulle sætte sig i/på tænderne, så må jeg hoppe med på vognen og sige at det ikke passer.
Forestil dig selv at spise f.eks. en gryderet. Jovist, du kan få en kødtrevl mellem tænderne - men katte tygger slet ikke deres kød i den forstand, de bider den bare i stykker og sluger den.
Spiser man et par kiks … ja, så er det som om det sådan klistrer lidt klægt, og netop det kan sætte sig rundt om tænderne, og gerne helt oppe ved tandkødet.

Og så findes der masser af billigt og sundt vådfoder, som de fleste katte godt kan lide. :slight_smile:
Mjau burde du kunne få fat på … ellers har zooplus (.de eller .co.uk afhængigt af tilbud og valutakurser) et stort udvalg. :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;849829]Ja, Mjau er et udmærket vådfoder, som forhandles i bl.a. ICA.
[/QUOTE]

Og jeg kan da blive helt misundelig over at du har så let adgang til det…
Hvilket minder mig om at det vel egentlig snart er på tide med en tur over broen efter Miau :smiley:

Kattens tænder er i øvrigt formet helt anderledes end menneskers ifht at få kød trevler til at sidde mellem tænderne :slight_smile:

[QUOTE=Avli;849715]
4. Vådt mad sætter sig mere fast i tænderne.[/QUOTE]

Men du giver dem jo i forvejen vådt mad? (Tørfoder blødt op i vand bliver… ja vådt :wink: )

[QUOTE=Ann K;850131]Og jeg kan da blive helt misundelig over at du har så let adgang til det…
Hvilket minder mig om at det vel egentlig snart er på tide med en tur over broen efter Miau :D[/QUOTE]

Hvad minder det om i konsistens? Pate, bidder i gele/sovs :?

Mjau er paté eller bidder i sovs, alt efter hvilken variant man vælger :slight_smile: Det svarer faktisk til det Bozita, man kan købe på f.eks. Zooplus, men er billigere :slight_smile:

Okay, det kunne være at man skulle prøve det… Vi har nogle venner i Sverige, så kunne jeg købe lide med næste gang vi er der ovre :slight_smile:

[QUOTE=Eife;850139]Kattens tænder er i øvrigt formet helt anderledes end menneskers ifht at få kød trevler til at sidde mellem tænderne :slight_smile:

[/QUOTE]
Ja, I know … lidt skidt eksempel måske. :tihi:

Men tak for billederne!
De illustrerer også meget godt at kattes tænder ikke er i stand til som sådan at tygge maden - men netop klipper den over i bidder.

[QUOTE=Tea;851272]Ja, I know … lidt skidt eksempel måske. :tihi:

Men tak for billederne!
De illustrerer også meget godt at kattes tænder ikke er i stand til som sådan at tygge maden - men netop klipper den over i bidder.[/QUOTE]

Det var bare for at underbygge dit argument :slight_smile:

Åhja, OK … jeg er vist lidt træt i dag. :stuck_out_tongue: