En af mine to katte, Ynke, som er adopteret fra et russisk kattehjem, har været til tandlægen i december. Hun fik fjernet en kindtand, hendes tænder blev renset for tandsten og nogle tændreste fra de forreste tænder blev fjernet. Lille stakkel, både dyrlægen og jeg troede hun manglede dem inden der blev taget røntgenbilleder, nu kan jeg slet ikke ramme at nogen kunne have sparket verdens sødeste kat i hovedet! Og så fik vi at vide, at hendes bageste tænder var dårlige, men kunne reddes, hvis vi børster hendes tænder hver dag.
De første 2-3 uger efter operation måtte staklen udsættes for mundskylning med klorhexidin og efter tandkødet var helet er vi begyndt at børste tænder hver aften.
Mit spørsmål er så: kan tandbørstning erstattes af Plaque Off eller noget andet? Hvad er jeres erfaring med det?
Hun spiser RC Gastrointestinal opblødt i en del vand (dyrlægens anbefaling), så det gør ikke noget for hendes tænder.
Jeg har læst, at en del af jer bruger råt kød eller kyllingehalse i stedet for tandbøstning. Er det lige så effektivt? Sidder kødrester ikke bare fast i tænderne? :?
Jeg tager imod gode råd med med kyshånd, da hun ikke er særlig glad for tandbørstning og jeg synes ikke rigtigt at det hjælper alligevel :S
Plaque Off hjælper efter min personlige erfaring ikke spor. Men det skader da ikke at prøve. Men det giver jo ikke den mekaniske effekt, som er hele pointen med tandbørstning (hvad man har på tandbørsten, er nemlig af mindre betydning).
Desværre er tandbørstning ikke lige nemt på alle katte, og man kan være nødt til at gøre op med sig selv, om det er forholdet til katten værd. Det vil nok de færreste synes.
Hvorfor skal hendes foder blødes op? Hvis kattens mund er ordnet (f.eks. bør dyrlægen ikke efterlade FORL, heller ikke selvom det kun er en smule), så skulle katten jo sagtens være i stand til at spise varieret. Selv katte helt uden tænder spiser fint tørfoder. Det er derfor der ingen undskyldninger er for at efterlade tænder, der før eller siden vil give problemer, for katten klarer sig fint - faktisk bedre - uden, når den er smertefri.
Kattens tænder er skapt til at flænse kød, og det holder dem derfor renere på naturlig vis.
Hvis katten ikke spiser en menu med kød med ben vil jeg tro at tandbørstning er det der hjælper allerbedst når der er tale om forebyggelse, men når det er sagt er jeg også klar over at det ikke er let. Jeg har en dims til at sætte på fingeren
den er ikke så svær at bruge hvis katten er vandt til at blive kigget i munden. Jeg synes, den fungere udemærket. En gang imellem bruger jeg også en MEGET blød baby-tandbørste, det er dog lidt sværere.
Fordi hun ikke drikker nok og dyrlægen så nogle krystaller i hendes urinprøve, så jeg fik at vide, at hun skal have sine tørfoder i en skål med vand. Og det gør jeg så, hun har ikke noget imod. Ang. tænder, så fik jeg at vide, at tandkødet over de bageste tænder var rød, men tænderne kunne reddes, hvis de bliver børstet hver dag. Så det gør vi.
[QUOTE=Bølles mor;848332] Jeg har en dims til at sætte på fingeren
den er ikke så svær at bruge hvis katten er vandt til at blive kigget i munden. Jeg synes, den fungere udemærket. En gang imellem bruger jeg også en MEGET blød baby-tandbørste, det er dog lidt sværere.[/QUOTE]
Jeg er bange for mine fingre ;))) LOL Jeg bruger også en meget blød baby tandbørste. Har overvejer tandbørsten med to hoveder til katte, er der nogen der har prøvet den?
det bedste er klart tandbørste… brug en kirurgisk… en af dem til cancerpatienter… det er de blødeste du kan få
plaque off og dentasticks og alt det andet hjælper intet…og reelt set hjælper kød i store stykker heller ikke… vi får fx heller ikke renere tænder af at spise en bøf… daggamle kyllinger hvor de knaser brusk og knogler… der er lidt at hente… men det er tandbørstning der batter…
jeg har opgivet - så jeg sparer sammen til en tur til dyrlægen med hver af mine hvert 2-3 år… der ryger nogle tænder hver gang på hver kat - men de bliver gladere, sundere og kan spise uden smerter
Det er langt fra alle katte, der vil spise opblødt tørfoder - og foderet er i øvrigt ikke beregnet til at hælde vand på.
Men din dyrlæge har ret i, at katten skal have mere væske - prøv med vådfoder - det er designet til det samme
[QUOTE=Vivi_Fletcher;848503]Det er langt fra alle katte, der vil spise opblødt tørfoder - og foderet er i øvrigt ikke beregnet til at hælde vand på.
Men din dyrlæge har ret i, at katten skal have mere væske - prøv med vådfoder - det er designet til det samme :-)[/QUOTE]
enig - det med tørfoderet kan faktisk være farligt her i sommermånederne for der udvikles (ret mig lige hvis jeg husker forkert) svampesporer i foderet når det bliver varmt og fugtigt og det bliver skadeligt efter få timer
det bedste er vandskåle på strategiske steder…
1 langt væk fra foderet… katte er styret af lugten og lugter maden stærkere - så dropper de vandet for ofte
2. stil det hvor kattten kommer hele tiden… døråbninger… fx ved stuen, køkkenet soveværelset… ikke toilettet
3. hvis du kommer lidt af kattens yndligsguf i bunden af en lille vandskål - et stykke tun fx - så katten skal drikke for at nå tunen… det er snyd men det kan tænkes at virke
[QUOTE=Vivi_Fletcher;848503]Det er langt fra alle katte, der vil spise opblødt tørfoder - og foderet er i øvrigt ikke beregnet til at hælde vand på.
Men din dyrlæge har ret i, at katten skal have mere væske - prøv med vådfoder - det er designet til det samme :-)[/QUOTE]
Hun får Gastro Intestinal vådtfoder en gang om ugen, også med lidt vand i. Det kan godt være, at tørfoder ikke er beregnede til at blive serveret i vand, men når vores dyrlæge, som jeg har tillid til, anbefaler det, så vælger jeg at tro på hende.
Der er ikke noget der får lov til at stå! Det hele ruger på 10 minutter Hun er fra et kattehjem, så hun spiser alt, hun spiser hurtigt og hun spiser så længe der er noget i skålen. Så derfor får hun nøje afmålt portion 2 gange dagligt og jeg står og venter på de spiser, så ingen stjæler fra hinanden. Kat nr.2, Fuks, spiser RC GI uden vand fordi han er god til at drikke, og hvis ikke han spiser op gemmer jeg det i skabet fra Ynke
Det kan jeg ikke. Fuks tror han er en vandhund, så jeg har investeret i en vandskål der klistres fast til et tæppe, det tager det værste, når han plasker ;), kan ikke væltes og har en ‘ring’ på, som minimerer vandspild.
Hvis de er madglade, hvorfor så ikke bare give dem vådmad hver dag? Også gerne med vand på…
Så kan det i øvrigt også være at din kat heller ikke går og føler sig så sulten hele tiden, som den må gøre på afmålt tørkost…
[QUOTE=Avli;848542]Hun får Gastro Intestinal vådtfoder en gang om ugen, også med lidt vand i. Det kan godt være, at tørfoder ikke er beregnede til at blive serveret i vand, men når vores dyrlæge, som jeg har tillid til, anbefaler det, så vælger jeg at tro på hende.
[/QUOTE]
Når det kommer til foder skal du ikke stole blindt på dyrlægen. Dyrlægerne er uddannet af folk fra RC(som glædeligt propper stoffer mistænkt/bevist for at give allergi og kræft i foderet) og hills og stoler derfor blindt på hvad de gør. Deres foder kursus på studiet er ret desuden kort.
Kød er klart det bedste hvis hun vil tygge i det. Angående det med manglende tænder er det ikke et problem. Jeg har en næsten tandløs kat(kun hugtænder tilbage) han spiser samme kød som de andre jeg har. Mine får kun råt kød og vådkost. Han kan så spise overraskende store stykker opdagede jeg den anden dag da han “tygger” med sine tandløse kæber. Dog må der ikke være 2 stykker der er forbundet af et tyndt stykke fedt eller lign for han kan logisk nok ikke skære det over i 2.
Hvis du kan lære det så er en tandlæge tandrense dims en god hjælp til at fjerne plak så du undgår tandsten. Jeg gør det ca hvert ½ år og er ikke mange minutter det tager at fjerne lidt plak og så er man fri for katten skal bedøves for at få renset tænder. Mine er selvfølgelig vandt til at spise kød så en kat kun på tørfoder skal nok have fjernet plak oftere selvom vådkost også ligger lidt plak på tænderne. Måske din dyrlæge vil vise dig hvordan du bruger den, jeg lærte det af en dyrlæge engang. Det gør ikke ondt på katten er bare træls at blive holdt fast og vil bløde lidt men det er normalt. Måske en løsning på tandrensningen hvis katten vil samarbejde lidt/lære at ligge stille de par minutter det tager(man kan jo også tage 1/4 af gangen f.eks i starten)
[QUOTE=Eife;848579]Hvis de er madglade, hvorfor så ikke bare give dem vådmad hver dag? Også gerne med vand på…
Så kan det i øvrigt også være at din kat heller ikke går og føler sig så sulten hele tiden, som den må gøre på afmålt tørkost…[/QUOTE]
De skal jo have mere end 2 små breve om dagen hver.
De kan ikke spise et helt brev op per gang, men kan godt spise op af tørkost.
Jeg kan ikke lade maden stå uden opsyn pga. en af kattene.
Jeg er ikke hjemme så meget at jeg kan give dem mad ca. hver 3 time, da de begynder at kræve mere mad allerede 1 time efter vådtfoder.
[QUOTE=Avli;849715]De skal jo have mere end 2 små breve om dagen hver.
Jeg er ikke hjemme så meget at jeg kan give dem mad ca. hver 3 time, da de begynder at kræve mere mad allerede 1 time efter vådtfoder.
Vådt mad sætter sig mere fast i tænderne.
Det er meget dyrere i den lange løb.
Jeg vil ikke købe billige (dårlige) vådtfoder.
Det er for dyrt med RC vådtfoder.[/QUOTE]
Det er ikke nødvendigt for dem at spise op hver gang, der bliver serveret. De vil helst spise af flere omgange og skal nok holde sig fra noget, der er blevet for gammel.
Vådfoder feder ikke på samme måde som tørfoder, så den kat, der overspiser, skal nok lære at levne, hvis bare den får chancen.
Så er det fordi de ikke får nok
Vrøvl - ganske simpelt!
Det kommer an på, hvad du bruger (af begge slags)
Man kan ikke sætte lighedstegn mellem billigt og dårligt
Dels er RC vådfoder ikke specielt godt, dels er det altså stadig langt dyrere at betale dyrlægen hvert andet øjeblik.
[QUOTE=Avli;849715]De skal jo have mere end 2 små breve om dagen hver.
Vådt mad sætter sig mere fast i tænderne.
Det er meget dyrere i den lange løb.
Jeg vil ikke købe billige (dårlige) vådtfoder.
Det er for dyrt med RC vådtfoder.[/QUOTE]
Jeg har aldrig hørt at vådfodder skulle sætte sig mellem tænderne:?
Der findes udemærket vådfoder som ikke behøver at koste en arm og et ben. Mange herinde anbefaler LUX fra Aldi, som koster noget i nærheden af 5.5kr pr. dåse.
Hvad gør jeg, hvis de ikke spiser op kl. 8 om morgen og jeg er ikke hjemme før kl. sent om aften? Så går de jo mega sultne?..
Har prøvet et par gange, det gør hun ikke.
Det har dyrlægen sagt… O_o
Har du forslag til hvad jeg kan bruge? Jeg bor i Skåne.
Hvorfor er RC’s vådtfoder ikke gode og hvad mener du med “at betale dyrlægen hvert andet øjeblik”?
[QUOTE=Bølles mor;849726]Jeg har aldrig hørt at vådfodder skulle sætte sig mellem tænderne:?
Der findes udemærket vådfoder som ikke behøver at koste en arm og et ben. Mange herinde anbefaler LUX fra Aldi, som koster noget i nærheden af 5.5kr pr. dåse.[/QUOTE]
Det har dyrlægen sagt til mig. Men det kan godt være, at jeg misforstod noget? Hun sagde at jeg skal undgå vådtfoder fordi de sætter sig mere mellem tænderne og i såret efter Ynke fik fjernet tænderne. Ingen Aldi hvor jeg bor… Vi har Netto og Lidl af de supermarketer, som man har i København. Ellers er her ICA og Willys…
Hvis du bor i Skåne har du jo let adgang til Mjau som er det samme som Bozita, bare uder et andet navn. det fås i supermarkeder i Sverige har jeg ladet mig fortælle (ICA?)
Bozita og Mjau er GODT foder. Og Mjau er billigt.
Elelrs er det vel osse
Aldi i Sverige, det tyske og danske Aldi LUX mad er identisk, det er en anelse billigere i tyskland + de har en grøn variant af pate-typen (som vores så ikke kan li…)
Vores får vådmad morgen, eftermiddag og aften. Normalt er der stadig lidt tilbage af det Lux de får om morgenen når de får aftensmad kl 15-15:30, mens aftensmaden (som er posemad af forskellig art) som regel er forsvundet på et par timer. Så får de en lille ekstra portion kl 19:30, bare to 70-grams dåser til deling mens de morgen og eftermiddag får 400 gram i hver omgang. Altså omtrent et kilo vådmad her dag til deling mellem 5 katte.
derudover har de tørmad stående, ca 50% Royal Canin Indoor og 50% alt mulig andet efter hvad jeg enten har fået på udstillinger eller prøvet som et godt tilbud. Ingen af mine er for tykke mere. En har problemer med tænderne/tandkød, det er hende der spiser mindst vådmad og som desværre SLET ikke rører kød i stykker, hverken rå eller tilberedte…
Dyrlægerne tjener TYKT på at sælge tørfoder, derfor anbefaler de det naturligvis.