Ja det er en rigtig god hjemmeside.
For 2 måneder siden købte jeg et par indekatte, der kun blev fodret med tørfoder (Hills). Hos mig er de blevet udekatte. De har dog ikke fanget noget endnu . Da de kom til dyrelæge for at blive vaccineret, viste det sig at de havde tandkødsbetændelse og hun ville fjerne flere af deres tænder.
På råd fra andre katteejere begyndte jeg at give dem Feline Porta våd- og tørfoder og Orijen tørfoder og fandt en anden dyrelæge, der mente at det ikke var alarmerende nok til at berettige en tandudtrækning. På hans opfordring begyndte jeg også at fodre med Hill´s Oral Care og nu får de en blanding af måske 75 % Oral Care og 25 % Feline Porta/Orijen-tørfoder + en dåse vådfoder ca. hver anden dag.
Derudover børster jeg tænder på dem et par gange om ugen. Det ser ud til at deres tandstatus er i bedring, men om det lykkes for mig virkelig at ændre den er for tidligt at sige endnu.
Hej.
Jeg har 7 katte (+killinger) - alle indekatte - og fodrer sådan:
Der er altid Iams tørfoder til fri afbenyttelse. Derudover får mine katte dåsemad (Lux), 400 - 800 gram dagligt. De får råt kød et par gange om ugen, som feks. består af oksekæbekød eller kylling. Kyller har de fået indtil for 4 mdr. siden, hvor opdeling af flokken har vanskeliggjort det, så lige nu er det på standby.
Kattene fordeler sig således:
Nut, 4½ år, Orientaler - kastrat.
Har fine tænder og tandkød (spiser kun tørfoder, synes alt andet er Adr!).
Har faktisk gjort en obs. på hende mht tænder;
Da hun var 1 - 2 år, havde hun vildtgroende tandkød (tandkødslommer / flapper) ved rovtænderne, hvor foder osv. kunne sætte sig fast. Dette er forsvundet af sig selv efter hun er blevet kastrat og ikke bliver udstillet.
Jeg tror nemli også der er en faktor der hedder Stress!
Stress er bestemt ikke uvæsenligt IMO!
'Aisha, 3 år, Orientaler - kastrat.
Fine tænder, lidt rødt tandkød, har lige fået tandrensning og blev tjekket for FORL og hun er tiptop
Chip, 2 år, Orientaler - kastrat.
Fine tænder, lidt rødt tandkød, har lidt tandsten og skal have en tandrensning om ca. ½ år, hvor han self. bliver tjekket for FORL samtidigt
Emily, 2 år, Orientaler - fertil.
Meget flotte tænder og tandkød
Eloa, 11 mdr, Orientaler - fertil.
Fine tænder, lidt rødt tandkød.
Nietzsche, 4 mdr, Orientaler - fertil.
Fine tænder og tandkød.
Mille, næsten ½ år, Europé - fertil.
Fine tænder og tandkød.
Orentalere har (som Kira har skrevet længere oppe), desværre tendens til tand- og tandkødsproblemer. Hvad dette skyldes ved jeg ikke, men det er noget jeg håber at kunne avle væk fra med tiden.
Min teori er at én af årsagerne er, at genpuljen er meget lille og det vanskeliggør det at komme uden om problemerne.
Jeg taler altid med killingekøbere om det og opfordrer til at fodre delvist med råt og at folk børster tænder på deres katte. Jeg har killingekøbere der har meldt, meget positivt, tilbage på netop tandbørstning, hvor de kan se stor effekt af det
Tandproblemer er meget udbredt - mere end mange tror iflg. min dyrlæge.
Red; Kan se man også skal angive hvorvidt man har haft Calici eller ej - det har vi, og vi bruger Purevax RCP Ch
/Mette
Nu jeg sidder med en meget dingel Galliano på skødet, kan jeg komme med en opdatering og det er, at han havde begyndende FORL og idag har fået fjernet 4 tænder i håbet om at stoppe det dér .
Håber at I er ovre det værste nu og kan se frem til et langt og smertefrit liv for Galliano
Bare lige for at få det på det rene - katte kan ikke få FORL af Calici, men ganske rigtigt kan Calici give betændt tandkød og endda kronisk mundhulebetændelse - men altså ikke forl
(Jeg hár dobbelttjekket med mine dyrlæger )
/Mette
[quote=Mette Mejdahl;280086]Håber at I er ovre det værste nu og kan se frem til et langt og smertefrit liv for Galliano
Tak Han er stadig sløv, men mere vågen end i aftes og har da også spist lidt
Bare lige for at få det på det rene - katte kan ikke få FORL af Calici, men ganske rigtigt kan Calici give betændt tandkød og endda kronisk mundhulebetændelse - men altså ikke forl
(Jeg hár dobbelttjekket med mine dyrlæger )
[/quote]
Det ved jeg godt Den første diagnose for en uges tid siden lød på tandkødsbetændelse som følge af calici, men i virkeligheden var det begyndende FORL og havde dermed intet med calici at gøre
Mine katte er indekatte ( burmesere og Singapura, de får tørkost, som de altid har stående, vådkost er SLIK, og gives , hvis der plages, ellerca hver 2. dag. Jeg har aldrig haft tandkødbetændelse eller calici hos nogen af mine katte.
Cats og Conni
Den der passer bedst på mine misser er:
- Mine katte er indekatte, får kun tørfoder og har ikke tandproblemer.
Størstedelen (ca 3/4) af deres kost består af tørfoder, men derudover får de også vådmad, råt og kogt kød.
Jeg har to katte, der falder i hver sin kategori.
3: Mine katte er indekatte, får kun tørfoder og har ikke tandproblemer.
Ebony (huskat, 2 år) har de flotteste tænder, og har kun fået pæne bemærkninger af dyrlægen.
4: Mine katte er indekatte, får kun tørfoder og har tandproblemer
Cæsar (uden stamtavle, men af min overbevisning (altså hvad jeg har fået at vide af tidligere ejer(e)), udseende og øvrige træk; MCO, 7 år) har desværre meget dårlige tænder. Jeg fik ham for et lille ½ år siden, og inden da var han fritgående på tørfoder.
Han har allerede (for et par måneder siden) fået fjernet 4 tænder, og efter konsultation på Tanddyreklinikken, står han til at få fjernet alle tænderne. Diagnosen er endnu ukendt.
Derudover får de ikke kun tørfoder.
Ebony gider ikke vådfoder, men får råt nogle gange om ugen - hvad det er, afhænger af min aftensmad.
Cæsar gider ikke råt, men får vådfoder (Feline Porta, hvis jeg ellers har det hjemme - ellers Gourmet, da det let kan købes i supermarkedet) nogle gange om ugen.
Jeg tænker i øvrigt at katte kan inddeles i 3 kategorier, hvad angår tandproblemer.
- De har bare tandproblemer. Foder og tandbørstning kan måske bedre tilstanden, men tandrensning og/eller -fjerning vil blive nødvendig på et tidspunkt.
- De har en tendens til tandproblemer. Det kan så afhjælpes ved det rette foder (“dental”-et eller andet - og måske bedst af alt, råfodring), samt tandbørstning.
- De har bare ikke tandproblemer.
Det er så bare baseret på mine erfaringer og observationer, men jeg fornemmer at jeg ikke skyder helt ved siden af.
Mine misser kan passes ind under disse 2.
1: Mine katte er fritgående og har ikke tandproblemer
De 12 af mine har ingen problemer med bisserne eller tandkødet:rock:
2: Mine katte er fritgående og har tandproblemer
Men Tupac:S…se det er en helt anden snak…mit virusbarn har kronisk tandkødsbetændelse sandsynligvis forudsaget af Calici.
Efter han fik brændt det overskydende tandkød af og den sidste AB-kur har han været i klar bedring.
Jeg er det sidste halve, hele år gået mere og mere over til at fodrer med vådt og råt. De har stadig deres Hills c/d til fri afbenyttelse (det er jo nogle stædige kræ nogle af dem:tihi:) men der er ingen max. på vådt, de får når de vil ha’ og så får de kød hver dag.