Tandrens mm

Hejsa :slight_smile:

I dag fik min lille Duchess på 10 år sit årlige tandrens med røntgen

Alle tænder så fine ud og tandkød også men hendes hjørnetænder er lidt slidte.

Hendes nyrer og lever tal er fuldstændig normale

Men hun har fået lidt anæmi igen som hun fik for 1.5 år siden også.

Dengang fik hun jerndråber og vupti var det forsvundet og værdien var normal igen.

Hun er testet for virus og alt det der… hun kommer kun ud i have og i snor

Dyrlægen siger at jeg skal prøve at give hende virbac til senior i stedet for virbac til sart mave som hun har fået i lang tid nu. Hendes mave er fin.

Dyrlægen sagde til mig at hendes infektions tal også er lave men at det er bedre at tallene er for lave end for høje.

Han siger det vil være godt for hende at spise noget hvor der er mere protein i da det vil hjælpe på anæmien.

Hun vågnede hurtigt efter narkosen. Vi kom ind kl 8 og kl 10 var jeg hjemme igen med hende.

Hun har spist som hun plejer nu her men har self været forsigtig med mad.

Kender I Virbac senior ?

3 Synes om

Nu er jeg ikke helt sikker på om jeg konkluderer korrekt baseret på det citerede, men hvis din dyrlæge gerne vil have hun skal spise mere protein, skal du ikke skifte over til senior, for der er lavere protein indhold i end ved virbac gastro.

Her er et skærmprint af Virbac senior, protein markeret m. gul:

… og her Virbac gastro, protein igen markeret med gul

Normalt siger man at man skal spise mere kød (i hvert fald som menneske) for at få mere jern, så umiddelbart giver det i mine øjne ikke mening at skifte til at foder med et lavere protein-indhold.
Det kan være du lige skal vende det med dyrlægen igen, for det kan da godt være at vedkommende vil ændre sit svar :slight_smile:

Måske var et jerntilskud på sin plads igen når det nu har virket tidligere.
På sigt kan det jo være at der skal dykkes ned i hvorfor hun har jernmangel…

Dyrlægen har jo målt infektionstallene (de var lave skriver du). En infektion kan forårsage anæmi… så hvis ikke det er infektion er det måske noget andet underliggende

1 Synes om

Men som jeg skriver er alle hendes værdier så fine…

Ikke alt kan jo måles i en blodprøve (du skriver i øvrigt kun at lever- og nyrertal var fine :smil: ), og du skriver selv hun har lidt anæmi? :smil:

1 Synes om

Hvis din kat bliver ved med at få anæmi så er der noget i hendes fysiologi der ikke helt virker som det skal. Det kan være at det bare er en lille ting som jerntilskud der kan klare det, også er det fint. Men det kan også være andre ting, og som Eva skriver så er det ikke alting man kan måle i en blodprøve.

Jeg synes du lige skal tjekke op hos din dyrlæge om ikke du skal blive ved med at give hende gastrofoderet evt. kombineret med jerntilskud som tidligere, hvis det er fordi dyrlægen synes hun skal have et højere protein indhold. Det bliver som vist ovenover lavere ved at skifte foder, og det har din dyrlæge tydeligvis ikke vidst med sin anbefaling.

Når I så har en strategi for at få hendes anæmi væk, så prøv også at spørg dyrlægen hvornår vedkommende mener I lige skal tjekke op på om det har rettet sig. Hvis det så ikke retter sig fx. med det jerntilskud, så kan I lægge en ny strategi

2 Synes om