Efter at have holdt Donkey hjemme i en måned, har han været på udflugt her i aften
Jeg var begyndt at stole så meget på at nu kunne jeg holde ham hjemme, at de sidste to nætter har de haft adgang til haven 24/7 … den tilladelse bliver trukket tilbage i aften!
Også fordi … i nat vågnede jeg ved at nogen havde taget en (spids)mus med ind og den skulle tortureres både under min seng og oppe i sengen …
Look at it from the bright side - spidsmus sviner mindre end markmus, og ikke mindst harekillinger…
Hvad gør man har en bi har besluttet at den vil bo i et hul i en træelefant jeg har. Som ikke indebærer at jeg slår den ihjel?
I går fløj der en bi ind og kravlede ind i et lille bitte hul på en træelefant jeg har stående i vindueskarmen på badeværelset, bakkede ud igen, vendte sig om og bakkede ned i det igen.
Heldigvis kom den ud igen og fløj ud af vinduet, som jeg så skyndte mig at lukke. Senere på dagen åbner jeg så vinduet og straks fløj den ind igen, må have siddet og ventet. Da den denne gang fløj ud igen, tjekker jeg hullet for at se om jeg kan se om den har lagt æg, det så det ikke ud til, og giver vel hellere ikke ville give mening at den gjorde, og jeg synes hellere ikke at den var så stor at det burde være en dronning. Nå men jeg vælger at sammenrulle noget toiletpapir og putte i hullet, og farve det med sort sprittusch (elefanten er sort), og tænkte at så var det klaret.
Men nej, næste gang vinduet er åbent, flyver den igen ind og sætter sig ovenpå toiletpapiret, jeg vifter den ud og lukker vinduet. Nu pakker jeg så elefanten ind i husholdningsfilm, så den slet ikke kan komme til hullet. Næste gang jeg åbner vinduet flyver den igen ind, flyver rundt over elefanten, og flyver ud igen, derefter har vinduet været lukket indtil jeg stod op i dag.
I dag startede jeg min dag som jeg plejer, først på toilettet, og derefter lufte ud i lejligheden. Mens jeg var på toilettet kunne jeg høre at den fløj rundt lige udenfor vinduet, og ganske rigtig, i samme øjeblik jeg åbnede vinduet fløj den ind. Heldigvis fløj den hurtig ud igen, da der jo stadigvæk er husholdningsfilm på. Nu har jeg så puttet elefanten i en sort affaldssæk, og flyttet til et andet rum, i håb om den så opgiver. Men jeg vil jo gerne have min elefant stående fremme som den plejer, uden en bi besætter den, og uden at jeg er nødt til at slå bien ihjel, der er i forvejen for få af dem. Nogle gode råd, hvis det bliver ved?
Jeg har i tidligere bolig oplevet at der kom en eller flere bier ind, og “spiste” af mine trævægge, så vidt jeg ved bruger de det til at bygge bo af. Men sådan virkede det ikke til at være denne gang, mere som om den bare gerne ville ned og være i det hul, som nærmest kun lige præcis var stort nok til den overhovedet kunne komme ind i det, især også med tanke på at den ikke kunne vende rundt der inde. Jeg ved ikke nok om bier til at vide om dette er normal adfærd eller ej, og jeg blev kun en smule klogere på det ved at google det.
Hmmm det kunne måske godt se ud som om den har udvalgt stedet til at lægge æg, fik googlet mig frem til dette:
"Hvordan bor bierne?
De fleste vilde bier fører en diskret enspændertilværelse, og foretrækker at bo alene. Derfor kaldes de også enlige, eller solitære bier. Faktisk er det udover de tamme honningbier kun humlebierne, der udviser social adfærd og lever i et fælles bo.
De vilde bier placerer overvejende deres reder tæt på jordoverfladen; typisk ved at grave en underjordisk gang på en varm, sandet plet med et sparsomt plantedække. Hvis man kigger godt efter på en solbeskinnet, åben plet, kan man tit få øje på de småbitte huller, som bierne har gravet.
Nogle arter af bier kan også finde på at benytte forladte musegange, stenbunker, mospuder eller en uforstyrret bunke blade, mens andre foretrækker at placere deres rede i hule træer, i murværket på et hus eller i visne plantedele. Vil du sørge for gode redesteder til bierne, så er det vigtigt, at der er områder på bedriften, hvor der ikke pløjes, gødskes eller sprøjtes."
Så jeg må hellere få tjekket hullet grundigt for at den ikke har lagt æg, og så lukke det med siliconemasse næste gang jeg skal bruge den slags.
Hold da op! Så tæt en oplevelse med en bi, undværer jeg gerne
Så længe det ikke er hvepse, eller at de flyver lige ind i hovedet på mig, har jeg normalt ikke problemer med bier eller humlebier, men jeg vil dog ikke have dem boende inde i min lejlighed. Og mens jeg havde katte, ville jeg helst hellere ikke have dem flyvende rundt i min lejlighed, ville nødig have en kat der i værste fald blev stukket inde i munden.
Hvor mega fedt og sejt!
Jeg har ikke andre forslag end at blive ved at have elefanten pakket væk en uge eller to, og så tænker jeg at den har opgivet/glemt det
Ja det er også det bedste bud jeg kan komme på.
Træelefant = insekthotel.
Som i, det er helt normalt. eller du synes det er oplagt?
For jeg har haft rigtige mange elefanter i mit liv, også af træ, og det er første gang jeg oplever en bi “flytte ind” i en af dem. Men okay, de andre har vist hellere ikke haft hul i ryggen på størrelse med en bi.
Havde jeg egen have, kunne jeg også godt finde på at have et rigtig insekthotel, men altså ude i haven ikke inde i mit hjem.
Vi lavede propper af stanniol til havebordet, for det havde skrue huller de gerne ville bo i. Og modsat papir er det ikke lige til at spise
Tak, den løsning var jeg næppe kommet frem til selv.
Der skulle nok have stået “træelefant med hul i = bihotel”.
Det er vel ikke ligefrem oplagt, at en bi finder ind i dit badeværelse og opdager noget, der har et hul i den rigtige størrelse. Men selve konstruktionen er nok oplagt, når den nu først er fundet derind.
Lige nu er jeg faktisk rigtigt træt af den bi, fair nok kan jeg strengt taget ikke vide om det er den samme bi hver eneste gang, men jeg tænker at mit hjem ikke pludselig er blevet interessant for x antal bier.
Før den fløj ind og ville indtage min elefant, havde jeg en bi inde i stuevinduet, lukkede den ud. Den kom igen, og forsvandt, jeg tænkte den var fløjet ud uden at jeg havde set det, men morgen efter var den i mit soveværelsevindue, så jeg lukkede den ud der.
I dag har jeg igen lukket den ud ved soveværelsevinduet, endnu har jeg ikke set den i min entre eller køkken. P.t. står elefanten i køkkenet, men jo så pakket ind at den næppe ville genkende den. Normalt har jeg altså stort set hverken fluer, myg, bier e.l. flyvende insekter i mit hjem, og så pludselig på i få dage i træk, har jeg den her bi.
Efter sin sterilisation er Jools gået fra at være en sur mokke det meste af tiden til at være bekymret bedstemor, der ikke tåler, at Guinness løber frit på terrassen
Her ved 16-tiden kørte der en kavalkade af lastbiler i gennem Spjellerup
Nogle var veteranbiler, andre alm. lastbiler.
Jeg var i bad da trafikken begyndte, så fik ikke set de første mange biler, men der har vel været 40-50 biler i alt.
De kørte i retning mod Marvede kirke, så jeg gætter på enten bryllup eller begravelse … uden at ane, om de overhoved var på vej til kirken … og jeg er ikke nysgerrig nok til at køre op til kirken for at se
Men det buldrer meget, når så tung trafik kører i gennem byen …
Så lige i den lokale FB gruppe, at de også har været gennem Alsted - Dansk Lastbil Nostalgi’s forårstur…
Det kunne sagtens være international ‘‘Kør lastbiler gennem en lille flække’’-dag, uden at jeg havde hørt om det …
Men så var det godt, jeg ikke kørte afsted mod kirken …
Min skærm på mobilen er løs, og jeg har ikke penge til en ny mobil