Tarok

Mange husker sikkert den hest:-)

Jeg har lige besøgt familien Laursen, der kørte Tarok, skrevet en artikel, fordi det er 30 år siden hesten døde, og for et øjeblik siden stod jeg ved Taroks grav. Ejerne ligger samme sted.

Jeg er overrasket over, at det berørte mig så dybt at stå der. Men da jeg var lille havde jeg en gyngehest, der hed Tarok, og jeg voksede op, mens feberen rasede om hesten (den døde i 1981) og bagefter da feberen rasede videre i en lang periode.

Så rent faktisk at få vist den tillid at få lov at stå ved lige netop den hests grav - ja det berørte mig dybt.

Jeg går hermed helt nostalgisk til weekend. Og en smule grådkval fordi jeg er rørt:)

God weekend

PS PiaH var med - og jeg gætter, at hun heller ikke har kunnet få armene ned siden

Ha - du er lige så skør som jeg er! Har ikke besøgt Tarok´s grav, men derimod Rodney´s i Kentucky Horse Park og ligefrem taget billeder af den! Jaja, man skal nok have prøvet det, for at kunne forstå det - men jeg husker med al tydelighed Tarok, så jeg kan sagtens forstå det, og havde det nøjagtigt ligesådan, da jeg stod ved Rodney´s grav i Lexington. Og der er vel heller aldrig nogen, der for alvor har påstået at vi er helt 100% rigtigt kloge…
VH
Susanne

Jeg tror, at Tarok har en stor plads i hertet på alle os der husker den smukke hest!:hjerte: Er det virkelig 30 år siden?

Cats og Conni

Tarok var min første rigtige kærlighed :inlove:

Dannebrog på fire ben. Den største væddeløber i dansk historie.

Jeg husker tydeligt, på trods af at jeg kun var 10 år, hvordan alle fulgte med i nyhederne da det var kommet frem at han var syg. Jeg fik lov til at blive oppe til den sene TVavis for at høre nyt - desværre var det jo meddelsen om at han var død, som vi fik.

Der blev landesorg.
En ener, en helt unik hest var død.

Og dansk travsport kom aldrig rigtigt til sig selv igen… bevares, der var andre gode heste, men aldrig igen en rigtig superstar som Tarok.
VH
Susanne

Tænk, er det virkelig 30 år siden ? Nu bliver jeg da hel nostalgisk, da jeg har tilbragt en stor del af min barn/ungdom på Skive travbane ( kommer fra en travfamilie :slight_smile: ). Og jeg kender osse udmærket Jørgen Lauersen.

Tarok var en ener, som man ikke bare finder igen.

Jeg glemmer aldrig den dag Radio Avisen sagde at Tarok var død efter en lang nat hvor de havde forsøgt at få ham på fode …den hest galoperede ind i alles hjerter og i mit bette pigehjerte :ked:

Dog er jeg i dag så glad for at jeg fik lov at klappe ham engang, hvor var han smuk og STOR i mine øjne :hjerte:
Men er det virkelig 30 år siden :gruble:Puhh tiden går alt for stærkt :besvimer:

[QUOTE=MoMo;572802] …den hest galoperede ind i alles hjerter og i mit bette pigehjerte :ked:
[/QUOTE]

Aiiiii altså … han travede da :tihi:

Ohh ja hvor må der have været pigeværelser som mit der var overplastret med plakater af ham :hjerte:

Hold da op. Tænk det er 30 år siden.
Jeg husker tydeligt Tarok. Også selvom jeg kun var 8 år gammel. Han var VIRKELIG en speciel og lækker hest.
Da jeg var barn, tog jeg altid over til rideskolen i Aalborg, hvor jeg snakkede med andre hesteinteresserede, og vi så en masse billeder af forskellige heste - og selvfølgelig Tarok - HESTEN over dem alle.

Den røde hingst havde en helt speciel karisma - man kan endda stadig fornemme den, når man ser på billeder af ham.

Jeg har en bog om ham, den er en af mine skatte fra den gang…

Ja, det gjorde han - jeg tvivler på han nogensinde tog et eneste galopspring. Selv i folden legede han i trav, det gør alle naturtravere :slight_smile:
VH
Susanne

Vivi ikke mobbe bare fordi man overdriver forståelsen :venter:

Okey da …han travede ind i folks hjerter :tihi:

Jeg havde lige meldt mig ind i Tarok-klubben da han døde og har faktisk lige gravet de 2 Tarok-aviser frem jeg har der udkom efter hans død. :slight_smile:

Tarok var grunden til at jeg i 1981 startede ude på Lunden som staldmand hos Preben Kjærsgård. Der var jeg i 5 år inden jeg flyttede til Steen Juul da han kom til Lunden hvor jeg var i 3 år før det hele gik lidt ned af bakke. Jeg flyttede så til Skovbo og var hos Arvid olsen i 3 år. Ind imellem tog jeg derud om sommeren efter jeg var stoppet i stalden for at køre og ride lidt :cool2:

Jeg savner SÅ meget de gamle dage på Lunden og Skovbo. Jeg har en kollega som er søn af afdøde træner Mogens Ingvard fra Lunden og vi finder somme tider gamle programmer og Årsrevyer frem og så snakker vi ellers TRAV :smiley:

Selv om Tarok var helt unik, så husker jeg specielt Dilli Hanover. En fantastisk smuk rød hoppe hos Steen Juul og hun kunne bare løbe væddeløb :hjerte:. Hun var dog meget “varm” og hun var næsten ikke til at trække rund med efer et løb :tihi:
Ud over Dilli var der Meadow Roland hos Preben som nok nåede samme status som Tarok på hans tid. Meadow var en fantastisk væddeløber som bare vandt og vandt :ok:
Den sidste jeg vil nævne er Steen’s Rudolf Le Ann som også var helt unik og da han vandt Dansk Trav Derby rørte det mig SÅ meget at jeg stadig får gåsehud helt ned på storetåen når jeg tænker tilbage. Året forinden styrtede et fly ned med ejerne af Rudolf og de overlevede ikke styrtet, så der var en helt speciel stemning på Lunden den dag :ked:

[QUOTE=Catika;572823]Jeg havde lige meldt mig ind i Tarok-klubben da han døde og har faktisk lige gravet de 2 Tarok-aviser frem jeg har der udkom efter hans død. :slight_smile:

Tarok var grunden til at jeg i 1981 startede ude på Lunden som staldmand hos Preben Kjærsgård. Der var jeg i 5 år inden jeg flyttede til Steen Juul da han kom til Lunden hvor jeg var i 3 år før det hele gik lidt ned af bakke. Jeg flyttede så til Skovbo og var hos Arvid olsen i 3 år. Ind imellem tog jeg derud om sommeren efter jeg var stoppet i stalden for at køre og ride lidt :cool2:

Jeg savner SÅ meget de gamle dage på Lunden og Skovbo. Jeg har en kollega som er søn af afdøde træner Mogens Ingvard fra Lunden og vi finder somme tider gamle programmer og Årsrevyer frem og så snakker vi ellers TRAV :smiley:

Selv om Tarok var helt unik, så husker jeg specielt Dilli Hanover. En fantastisk smuk rød hoppe hos Steen Juul og hun kunne bare løbe væddeløb :hjerte:. Hun var dog meget “varm” og hun var næsten ikke til at trække rund med efer et løb :tihi:
Ud over Dilli var der Meadow Roland hos Preben som nok nåede samme status som Tarok på hans tid. Meadow var en fantastisk væddeløber som bare vandt og vandt :ok:
Den sidste jeg vil nævne er Steen’s Rudolf Le Ann som også var helt unik og da han vandt Dansk Trav Derby rørte det mig SÅ meget at jeg stadig får gåsehud helt ned på storetåen når jeg tænker tilbage. Året forinden styrtede et fly ned med ejerne af Rudolf og de overlevede ikke styrtet, så der var en helt speciel stemning på Lunden den dag :ked:[/QUOTE]

Hold op hvor er det sjov som vi to kender mange af de samme personer. Jeg kender udmærket Steen Juhl, og hans bror Ib, som osse var jokey - De førte mange fine heste ( min far ejede et par stykker af dem ) Hvad med Preben Kjærsgård og John Fries ? - Begge utrolig dygtige travkuske. Jeg husker osse udmærket den tragiske flyulykke, hvor Steen Juhl osse var med, men heldigvis overlevede.

Ja det er lidt sjovt :cool2:
Der er jo mange som stadig holder ved, dog er nogen af dem ikke trænere mere, men amatør kuske. Det var et sandt slaraffenland af fantastiske heste på Lunden i 80’erne :thumbup:

Jeg tror nok at Preben stadig er træner i Tyskland. Max Nielsen er blevet amatørkusk, Axel Jacobsen er stadig træner osv.
Jow, det var sq tider med mange rigtig gode minder :slight_smile:

Jeg mistede en anden god ven i samme flyulykke, Anders Mysager, der var ganske ung og bare lidt tilfældigt med, han havde ikke så stærk tilknytning til travsporten endnu.
Og åh ja, Dilli Hanover - hun kunne vel nok flytte sig :slight_smile: Hun var ikke så smuk som storebroder Copperfield, men han var nu også i særklasse. Og burde have vundet derbyet, men sådan skulle det ikke gå…
Nå, jeg savner stadig travsporten, så meget at jeg stadig drømmer om det indimellem, men man kan jo ikke få alt her i livet… Tilbragte mange gode timer på Aalborg Travbane i sin tid, kom jævnligt i Skive også. Hang en del ud i Aalborg hos træner Finn Larsen i sin tid, og arbejde i flere år på Stutteri Pan på “den rigtige side af fjorden” :slight_smile:
VH
Susanne

Tak for lidt inspiration til at lade tankerne flyve Helle…

Der var et indslag i en eller anden TV udsendelse for ikke så længe siden om Tarok, hvor JL også viste hans grav. Han viste også den stald/boks han pleje at stå i på travbanen.

For pokker da osse, hvorfor kan jeg hverken huske hvilken udsendelse eller hvor længe det er siden :venter: :?