Taurin

[quote=Marina;410026]Hvis dine katte er sunde og raske med god trivsel kan jeg ikke se nødvendigheden af tilskud. Er kroppen i balance hvad aminosyrer, mineraler og vitaminer angår er der ingen grund til, ved at give et overskud, at skubbe til det, vi ved jo ikke hvilke problemer en evt. overdosering kan føre til.

Marina[/quote]

Mon min dyrlæger taler mod bedre viden, for hun har fortalt mig, at evt. for meget taurin udskilles med urinen …Med andre ord man kan ikke overdosere taurin ??

[quote=Lis Dahlstrøm;409011]Taurin er en aminosyre som katten ikke selv kan danne. Der er tilsat Taurin i foderet.

Taurinmangel er årsag til hjertefejl DCM - ved ikke om det har effekt på HCM - og kan give blindhed.

Det er smagløst - let opløseligt i vand.

F.eks. ved man taurindholdet dykker i katte der kommer i narkose - jeg booster altid før planlagte operationer.

Har kendskab til to katte der døde af DCM ca. en måned efter operation - i begge tilfælde spurgte patalogen om disse katte var fodret med hjemmelavet mad = taurinfattig. Det var de ikke.

Men ikke alle dyr optager alt ens …[/quote]

Taurinmangel kan give forskellige hjerteproblemer, deribland DCM. Men hvad DCM angår er den største “synder” idag gener, og visse racer har en større risiko end andre, deriblandt Aby og Burmeser.
Det er da uden tvivl en god ide med boosteren hos katte der evt. har en diagnose eller risiko for DCM, men kan ikke forstille mig det vil gøre en forskel på en sund og rask kat. Det er jo næppe narkosen i sig selv der er skyldig men derimod en underliggende årsag.

Marina

[quote=Lis Dahlstrøm;410015]Det er også godt for immunforsvar og nerverne.

Alle rygere burde tage et tilskud. Morgenhosten forsvinder:-)[/quote]

Vi har ingen rygere i huset - og gæster må gå ud - uanset vejr og vind. :slight_smile:
Så kattene bliver ikke udsat for røg; men hvis du mener, at det styrker imunforsvaret i al almindelighed, var det måske en idé.
De går jo ude - men de er aldrig syge.

Det med nerverne er straks værre. -LOL

Jeg tror ikke altid svarerne er så simple. Hvis du kigger på f.eks. L-lysin, der for så vidt heller ikke overdoseres, men den skubber til en anden aminosyre, Arginin.
Der er lavet undersøgelser om taurinoverskud hos mennesker men vi aner ikke hvad det kan have af betydning for katten, som på mange måder er mere sensibel med ubalance i systemet end mennesket. Men igen, det er sandsynligvis først ved lang tids tilskud at det evt. har en negativ betydning.
Marina

[quote=Marina;410048]Jeg tror ikke altid svarerne er så simple. Hvis du kigger på f.eks. L-lysin, der for så vidt heller ikke overdoseres, men den skubber til en anden aminosyre, Arginin.
Der er lavet undersøgelser om taurinoverskud hos mennesker men vi aner ikke hvad det kan have af betydning for katten, som på mange måder er mere sensibel med ubalance i systemet end mennesket. Men igen, det er sandsynligvis først ved lang tids tilskud at det evt. har en negativ betydning.
Marina

[/quote]

Det lyder jo ret fornuftig og rigtig Marina :-). Jeg strør altid et tilskud af Taurin over mine kattes rå mad, som ikke indeholder ben eller brusk. Og det er nemlig derfor jeg spurgte min dyrlæge om jeg kunne overdosere ?

Ej Kia, det er en GOD ide!! Jeg har nemlig klokket i min PayPal konto, så hvis det ikke virker, så er jeg nok nødt til at afbestille det, som jeg lige har bestilt.

Jeg KUNNE jo måske også invitere på killingenus… :stuck_out_tongue: (Har 7 ugers birma babyer hjemme… -engel )

Som jeg forstår det, så er taurin jo kritisk vigtigt for katten - men man får da vist ingen ekstra fordele ud af at give ekstra. Altså, det er ikke sådan, at katten bliver mere sund af at få mere af det. Den skal bare have nok.
Jeg bruger det i forbindelse med udfodring af ikke-fuldfoderprodukter. Og synes også det lyder interessant i forhold til narkose.

Vil også lige gøre opmærksom på, at som det kom frem i tråden om carnitin, så kan katte åbenbart godt få arginin-mangel, så jeg vil da i hvert fald lige genoverveje et evt. nyt indkøb af lysin! Brugte det sidste, jeg havde, i forbindelse med at jeg tog plejemisserne ind, der åbenlyst havde herpesproblemer. Men forebyggende - nej tak.

Synes efterhånden det måske er ved at blive en smule “hysterisk” med alt det vi skal tilsætte ganske almindeligt foder

:sorry:

Jeg har aldrig haft hjerteproblemer hos nogle af mine katte og aldrig nogle, der er døde umiddelbart efter en narkose.

Så indtil videre tilsætter jeg ikke noget :slight_smile:

Jeg har det lidt sådant, at fodre man med lødige fodermærker og varieret og kød, muslinger og de mus der fanges, så kan jeg ikke se nogen grund til at gøre yderligt.
Til gengæld bruges der formuer på foder her i hytten.
Er lige kommet hjem med 5 forskellige vådfodervarianter, fisk og en hel roostbeef. Sat ned fordi den overskrider salgsdatoen imorgen, men til den tid er den forlængst spist…af misserne.:rock:

[quote=pivnu;410064]
Vil også lige gøre opmærksom på, at som det kom frem i tråden om carnitin, så kan katte åbenbart godt få arginin-mangel, så jeg vil da i hvert fald lige genoverveje et evt. nyt indkøb af lysin! [/quote]

Hvilken tråd var det? :?

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=19764&highlight=arginin

Ja ok, jeg havde så set indlægget om carnitin-mangel på NSR’s forum, og det var pga det, jeg fik carnitin i tankerne i første omgang.

[quote=pivnu;410064]Som jeg forstår det, så er taurin jo kritisk vigtigt for katten - men man får da vist ingen ekstra fordele ud af at give ekstra. Altså, det er ikke sådan, at katten bliver mere sund af at få mere af det. Den skal bare have nok.
Jeg bruger det i forbindelse med udfodring af ikke-fuldfoderprodukter. Og synes også det lyder interessant i forhold til narkose.

Vil også lige gøre opmærksom på, at som det kom frem i tråden om carnitin, så kan katte åbenbart godt få arginin-mangel, så jeg vil da i hvert fald lige genoverveje et evt. nyt indkøb af lysin! Brugte det sidste, jeg havde, i forbindelse med at jeg tog plejemisserne ind, der åbenlyst havde herpesproblemer. Men forebyggende - nej tak.[/quote]

Ja, den skal have nok - jeg har en forestilling om at den anbefalede dosis - det der er i foderet ikke er nok for alle - og slet ikke drænes der på reserverne.

Argenin indholdet i foderet skal være lavt giver man L-Lysin - altså modsat det du skriver.

Det er så ganske korrekt at Abyssinieren før man fandt ud af nødvendigheden af Taurin havde påklæbet mærkaten de døde af DCM. Aby’en er ganske sikkert sensibel er niveauet ikke i orden - sådan er den “bygget”.

Hvad man vil og ikke det er jo helt frit - jeg vil - for efter at have set to patalograpporter sætte spørgsmålstegn ved om katten er fodret hjemmefoderet uden hensyntagen til Taurin - så forebygger jeg - og som sagt især ved planlagte operationer.

Jeg har ikke den fjerneste ide om andre racer kan have samme problem - men ved at mennesker også dykker i taurinniveauet bliver de bedøvet.

Iøvrigt heler opereationer/sår hurtigere er Taurinniveaet på plads.

Igen, er der nogen der vil være med på en deler - så er det nu.

Det jeg mener er, at man jo netop skubber arginin ud ved at give lysin. Herpes er afhængig af arginin, og derfor er lysin blevet ‘mirakelkuren’ til at holde herpes i ro, da lysinen optager de aminosyrepladser, hvor argininen ellers ville have sat sig.
Men problemet er, at katten altså åbenbart også har brug for arginin.
Derfor argumenterer jeg for, at man nok ikke skal overdrive med lysin, da det lyder som om, at det kan give risiko for argininmangel.
Bare fordi arginin er ‘uheldigt’ i forbindelse med herpes, er det jo ikke ensbetydende med, at det uden videre kan undværes.

[quote=pivnu;410139]Det jeg mener er, at man jo netop skubber arginin ud ved at give lysin. Herpes er afhængig af arginin, og derfor er lysin blevet ‘mirakelkuren’ til at holde herpes i ro, da lysinen optager de aminosyrepladser, hvor argininen ellers ville have sat sig.
Men problemet er, at katten altså åbenbart også har brug for arginin.
Derfor argumenterer jeg for, at man nok ikke skal overdrive med lysin, da det lyder som om, at det kan give risiko for argininmangel.
Bare fordi arginin er ‘uheldigt’ i forbindelse med herpes, er det jo ikke ensbetydende med, at det uden videre kan undværes.[/quote]

Jeg mener at er der for meget argenine i foderet - så virker L-lysin ikke:-) ergo skal argenine niveauet være lavt - ellers er det gødning for Herpes.

http://www.forces-of-nature.net/topics/herpes/Genital_Herpes_LArgenine.htm

[quote=Lis Dahlstrøm;410146]Jeg mener at er der for meget argenine i foderet - så virker L-lysin ikke:-) ergo skal argenine niveauet være lavt - det er gødning for Herpes.

http://www.forces-of-nature.net/topics/herpes/Genital_Herpes_LArgenine.htm[/quote]

Jo jo, det kan vi sådan set godt blive enige om. At lysin virker bedre, hvis man samtidig nedsætter arginin (hvilket sådan set gøres ved at fodre katte som de rovdyr de er).
Men jeg argumenter blot for, at jeg ikke er så sikker på, at det er en god ide at fjerne al arginin fra kattens foder og at fylde en masse lysin i den. For den kan åbenbart godt få argininmangel (og den smule arginin, der er i foderet skubbes jo ud, hvis man begynder at fylde f.eks. 500 mg. lysin i katten dagligt).
Det er jo nok ikke noget der sker, fordi man bruger det i en periode, men et længerevarende forbrug ville jeg være forsigtig med.

(sorry, lidt off topic, det var bare fordi DeLaCour viste interesse for lysin)