Er der nogen som kan forklare hvad det er og hvad det er godt for?
Tak
Er der nogen som kan forklare hvad det er og hvad det er godt for?
Tak
Taurin er livsvigtig for katten. … Taurin hører til de essentielle aminosyrer som katten skal have tildelt gennem sin mad. Den er ude af stand til at danne dem selv, og er de ikke i kosten, vil katten få mangelsygdomme. Der er 11 essentielle aminosyrer hos kat, blandt andet Taurin og arginin er meget vigtige og her vil katten hurtigt udvikle mangelsymptomer, hvis den fodres forkert. Derfor kan man heller ikke give en kat hundefoder - den vil mangler specielt Taurin… Non-essentielle aminosyrer kan katten selv danne ud fra andre stoffer, men det er mest hensigtsmæssigt, hvis den får dem tildelt via sin kost.
live and learn Tak Alice !
Hvad er så det optimale mængde af Taurin i foderet?
[QUOTE=LadyS;1204765]live and learn Tak Alice !
Hvad er så det optimale mængde af Taurin i foderet?[/QUOTE]
Det optimale mængde har jeg ingen svar på. Jeg mener ikke man kan overdosere, evt for meget taurin udskilles med urinen.
Jeg har jo en kat, som ALDRIG har haft tørfoder i hendes mund - Hun spiser gerne vådmad, men hvis hun selv kunne bestemme så skal der KUN serveres enten råt kød eller rå fisk, og for at være sikker på at hun ikke kommer i mangel på taurin, drysser jeg noget på hendes kød/fisk.
Tak
Bare for min egen nysgerrighed, hvor tit giver du hende så råt kød ?
[QUOTE=LadyS;1204774]Tak
Bare for min egen nysgerrighed, hvor tit giver du hende så råt kød ?[/QUOTE]
Hun får sandelig råt kød HVER DAG …Jeg tør slet ikke tænke tanken om hendes opførsel hvis jeg en dag snyder hende. Hun bliver i daglig tale kaldt Crazy, og jeg kan love at hun lever op til navnet. Aldrig har jeg set en kat se så lidende ud, og stønne højlydt når hun mener hun er ved at styrte over mangel på råt kød :-). Hun får vådmad morgen og middag. Og så står det på råt resten af dagen …Jeg vil tro hun spiser 150 - 200 gram råt om dagen, som jeg fordeler over to potioner.
Mine to andre katte spiser osse råt hver dag, dog i lidt mindre mængder, da de foruden deres vådmad osse napper lidt tørfoder i ny og næ ( heldigvis ikke ret tit )
Drengene får jo også råt hver aften har ikke lige vejet det men vil gætte på 50-75g måske. Kunne være jeg skulle veje det i aften. De får så vådfoder om morgenen, Marx spiser da lidt men ikke så begejstret som de andre. Så har de tørfoder stående hele dagen. Pigsy snuser til det rå men går så tilbage til vådfoder som hun får istedet for om aftenen
[QUOTE=Alice;1204775]Hun får sandelig råt kød HVER DAG …Jeg tør slet ikke tænke tanken om hendes opførsel hvis jeg en dag snyder hende. Hun bliver i daglig tale kaldt Crazy, og jeg kan love at hun lever op til navnet. Aldrig har jeg set en kat se så lidende ud, og stønne højlydt når hun mener hun er ved at styrte over mangel på råt kød :-). Hun får vådmad morgen og middag. Og så står det på råt resten af dagen …Jeg vil tro hun spiser 150 - 200 gram råt om dagen, som jeg fordeler over to potioner.
Mine to andre katte spiser osse råt hver dag, dog i lidt mindre mængder, da de foruden deres vådmad osse napper lidt tørfoder i ny og næ ( heldigvis ikke ret tit )[/QUOTE]
Taurin udskilles med urinen - kan købes i pulverform.Taurine Powder | Amino Acids | MYPROTEIN™
Jeg booster altid katte før planlagte operationer da Taurin niveaet falder pga narkosen
Mangel kan gå ud over hjerte og øjne, blodets evne til at stivne, immunforsvaret, lunger (godt for rygere) og meget andet. Katte kan modsat hunde ikke selv danne Taurin men skal have det fra foder eller tilskud
Alt fuldfoder indeholder det nødvendige niveau af Taurin. Er det listet er det tilsat, er det ikke listet er kilden KØD. Anbefalet dosis i tørfoder: minimum 1000 mg Taurin pr. kg tørstof i tørfoder, eller 0,1%. Det dobbelte i vådfoder
Og som strøtanke skal lige nævnes at man skal huske at være obs på at livet jo aldrig er helt så let som man drømmer om, og at der ved fodringsforsøg med råt kaninkød (af anden årsag) er påvist ret hurtige forandringer i hjertemuskulaturen, dilateret cardiomyopati svarende til taurinmangel! Så selvom kød er kilden til taurin, så er der alligevel hjørner man skal omkring og forhindringer man skal over.
VH
Susanne
Almindeligt kød, som når vi køber en bøf i supermarkedet, indeholder vist heller ikke taurin nok Så derfor giver det god mening med manglen ved rent kaninkød.
Ud over alle de andre begrænsninger, der er ved at bruge rent muskelkød alene…
Jeg har også en bøtte taurin stående, til når jeg fodre med rent kød, ligesom at der også altid supplereres med kalk. Hvis større mængder kød, så BARF-vitaminblanding.
Fandt lige filen - det starter med IBD, som blev bedre på det rå kaninkød - men hjerterne kunne slet ikke tåle det. http://www.vetmed.ucdavis.edu/ccah/local-assets/pdfs/Role_of_diet_feline%20health_Glasgow.pdf - for future reference, pludselig en dag er der nogen der gerne vil kunne finde det igen
VH
Susanne
Og jeg kan supplere med at en kat der har levet et par uger eller mere på hundetørkost ikke er køn at skue…
pelsen falder af i totter, får kløe og sår.
tænker bestemt det skyldes der manglede noget i kosten.
Ja al mad står nu i foderbøtter - men kat tjekker stadigt skab for foder om der er noget som ikke passer hende
hej Susanne. Læste lige mit svar igen og det kunne sagtes forstås som forargelse. Jeg glemte en smeily til sidst.Utroligt hva sådan en fyr kan gøre… Du får lige et par stykker ekstra :):):):):):):)
QUOTE=Susanne W;1205168]Det kan godt være, men det kan jo være svært at forklare kræet, når ikke den kan læse…[/QUOTE]
Katten der valgte hundemaden fremfor den kattemad der stod fremme, er så også en hunkat :høhø:
Ja den kat lever da endnu i bedste velgående, hundemad blev ligesom straks taget og sat i sikrede plastikbøtter - der står de endnu.
Katten kom til doc og fik en kløestilende sprøjte. At kat samtidigt havde fået loppeallergi gjorde det ikke nemmere at opdage - og ingen har sagt det er i orden. Men når kat gør det så diskret og uden at oplyse om det så er det ikke særligt nemt at opdage.
Og i øvrigt slet ikke når hunde i ny og næ tømte katteskålen
I øvrigt spiser kat nu kattemad - og hundemad om hun kan stjæle sig til lidt. Hun er rigtig fin og harmonisk og har ingen langvarrige genere af sin tid på hundetørkost
Jeg mener at kunne huske at have læst, at forskellige kød indeholder forskelligt indhold af taurin - mus indeholder meget, kylling lidt. Men husker selvfølgelig ikke kilden
mvh.tina