Ja nu står jeg jo og skal til at have en kat-juhu og kæmpe juhu og hurrah for det! -hopla
Det er en voksen kastrat jeg skal have mig, og det er også den første kat der er MIN. Jeg har en del overfladisk erfaring med katte fra når jeg har passet dem rundt omkring i det ganske danske land, og sågar også i udlandet, men selve kattens psyke og adfærdsmønstre er på sin vis stadig lidt en gåde for mig. En gåde jeg håber at kunne blive klogere på.
Jeg skal lære den nye kats grænser, og den skal lære mine, og vi skal lære at leve i sameksistens og respekt og kærlighed for/til hinanden.
Nu hører man jo meget om adfærd og mistrivsel, så i lyset af katteejere/sælgere der ikke ligefrem brilliere vil jeg jo gerne give min kat de bedste betingelser muligt.
En af de små dilemmaer er så her at jeg kun må have en enkelt kat, og den tilladelse jeg har til kattehold er ekseptionelt givet mig i en beboerforening der ellers ikke tillader husdyr, så at tage to tør jeg simpelthen ikke.
Den kat jeg får hjem til mig har ikke prøvet at gå alene før, så jeg håber jo meget 7-9-13 at det hele går som det skal og at han vil synes det er vidunderligt at være hos mig. Men hvad er tegnene hos en kat der ikke trives?
Man må jo kunne se det på en eller anden måde går jeg ud fra? Der er selvfølgelig de åbenlyse som hvis katten bliver urenlig eller holder op med at spise eller drikke eller spiser eller drikker helt overdrevet. Men hvad kan tegn på at der er noget galt psykisk ellers være?
Voksne katte, der bor som alenekatte under hjemlige forhold, nyder ofte den ekstra opmærksomhed, de får, da de ikke skal dele den med andre katte. Hvis de mistrives ved det, er man sjældent i tvivl, da de ændrer adfærd - nogle bliver urenlige, nogle holder op med at spise, nogle bliver hyperaktive eller destruktive af kedsomhed, nogle bliver højlydte… det er meget individuelt, hvordan en ked kat reagerer.
mvh Camilla
Det er ikke et dumt spm - spm viser, at du kerer dig om kattens velbefindede hos dig:-), men om katten trives eller mistrives er noget, man bedst observerer over tid - og gerne i samråd med forrige ejer/opdrætter, som kender kattens adfærd og vaner:-)
mvh Camilla
Helle,
En sådan liste kunne mange af os sikkert lære meget af:-) Det kan også være der kommer en del diskussion ud af det, da diverse tegn, vores dyr viser, ikke altid er sort/hvide - men det sker der vel heller ikke noget ved?
mvh Camilla
Jeg vil gerne vise jer katten i mit liv - desværre blev den meget afbalancerede kat der aldrig løftede et knurhår som fertil - helt forfærdelig som kastrat. Han kunne ikke finde sit plads i mit menageri og mistrivedes i den grad.
Han blev så forfærdelig der kun var to muligheder.
Nyt hjem her og NU
Aflivning.
Jeg var heldig at ha’ venteliste - og mennesker der havde mødt skattekatten som fertil - de sagde ja til ham på stående fod. Næste dag afleverede jeg ham i hans nye hjem.
Han var solistkat et stykke tid før han fik selskab af en sønnedatter.
Og så blev han katten i deres liv: http://www.sundisk.dk/killing.htm