Kan det undersøges? Hvor langt en kat er i sin drægtighed
Sådan er mit spørgsmål - selv vil jeg sige nej, men eks. hvis dievorterne er lyserøde så er det ca. 3 uger henne. Men når den tid er overstået hvad så!. Har aldrig hørt om det, men det er jo ikke det samme som, at det ikke er udviklet eller man altid har kunne det ;O)
Findes der egentlig metoder til katten, som eks hos mennesker, hvor de måler barnet for termins.
Jeg er klar over, at et røntgen kan fastslå antal babyer sent i drægtigheden, og en scanning kan give et pejlemærke med antal.
Men hvad med udviklingen, så eks der kan siges, at fosteret er så og så gammelt…?
glæder mig meget til at høre fra dig
Hilsen Heidi og co.
’
PS tråden er også oprettet i Opdrætterforum, men er meget i tvivl om tråden bliver "set " af så mange ;O) - – derfor…
åhhh ja Korat - den har jeg set før…fy for den lede der er meget engelsk ;O) - har ikke læst det endnu… gad vide om jeg kommer længer end til indledningen inden jeg opgiver ;O)
En Veterinærsygeplejeske har fortalt mig, at røntgen kan fastlægge hvor langt udviklingen af knoglestrukturen er, og derved fastlægge ca hvor gammelt et foster er…og at kranium dannes først…og så ned efter… gad vide om det er korrekt? og om det kan læses i Korats fundne artikel…
For er det korrekt, så er der jo faktisk en beregning af hvor længe drægtig en hunkat har været…og det kunne jo måske være spændende i visse tilfælde
Kan nogle be eller afkræfte Veterinærsygeplejeskens fortælling?
I forbindelse med en HCM scanning - hvor vi havde en fornemmelse af at madammen havde leget tag-selv-bord - fik vi Jørgen Koch til at scanne hende lidt længere nede end normalt Og han fastsatte udfra et fosters hjertestørrelse datoen for fødslen, og han havde helt og aldeles ret. Det skal siges at hunkatten var en stille, meget stille, løber og vi havde end ikke hørt eller observeret en løbetid, så vores mistanke var kun baseret på ændret adfærd.
Så jo, med en dygtig dyrlæge med det rigtige maskinel og gode evner ud i at scanne, så kan man udfra hjertets størrelse sige hvor gammelt et foster er, også når det er meget nyt.
Som skrevet af Camilla og Pia, så findes der da givetvis metoder, der kan fastslå ret præcist hvor langt katten er i forløbet - ligesom man kan med mennesker. Men ligesom terminsdatoer hos mennesker har det med at flytte sig, som det passer dem, så tvivler jeg nu også på at det ville passe med kattenes terminsdatoer … De kommer når de er færdigbagt, og ikke før (med mindre der er noget galt, selvfølgelig).
Helt enig, men i tilfældet som vores, hvor end ikke vi kunne gætte os til et muligt parringstidspunkt, så kan det jo være rart at vide ca. hvornår man skal lægge en ferie for at ramme sådan nogenlunde på en terminsdag.
Sagde konen med indtil flere katte der mener at det er ok at gå både til dag 70 og 71!!! Og jeg er selvfølgelig slet ikke klar allerede på dag 65, vel?
Efter mange år med drægtige hunkatte har jeg følgende pejlemærker. Vej din hunkat ofte gerne en gang om ugen. Begynder hun at tage på. Her handler det ikke om kg men om gram kan det være starten på en graviditet. Bliver det ved har du så starten på det hele og kan beregne fødselstidspunktet ud fra det. 3 uger henne bliver patterne røde. Ca. midt i graviditeten kan maven ikke skjules mere. Ca 2 uger før fødslen bliver hunkatten venlig igen f.eks. over for ældre killinger som ellers har fået klar besked om at fjerne sig.
En test eller andet hos dyrlægen som kan give klar besked om hvor længe der er til fødslen kender jeg ikke til.
enig i forhold til terminsdatoer, så må jeg rette til, antal døgn fosteret er i udvikling.? nogle racer føder jo på 63 dag og andre 71 dag så det har du helt korrekt ret i
Ja, som jeg skrev i den anden tråd så har jeg et par gange ved scanninger set en dyrlæge fastsætte killingernes alder. Ofte har det været lidt skævt, ½-1 uges fejlmargin, men helt dumt har det jo så ikke været, hvis man slet ikke har nogen idé om hvornår
[QUOTE=Babette;634894]Efter mange år med drægtige hunkatte har jeg følgende pejlemærker. Vej din hunkat ofte gerne en gang om ugen. Begynder hun at tage på. Her handler det ikke om kg men om gram kan det være starten på en graviditet. Bliver det ved har du så starten på det hele og kan beregne fødselstidspunktet ud fra det. 3 uger henne bliver patterne røde. Ca. midt i graviditeten kan maven ikke skjules mere. Ca 2 uger før fødslen bliver hunkatten venlig igen f.eks. over for ældre killinger som ellers har fået klar besked om at fjerne sig.
En test eller andet hos dyrlægen som kan give klar besked om hvor længe der er til fødslen kender jeg ikke til.[/QUOTE]
Hej Krista
uha den metode holdte jeg op med i 97 - der fik jeg mit 2 kuld, og ALT hvad jeg havde lært passede slet slet ikke på den hunkat… hun tog 1,5 kg på så hun ramte 6 kg - var tromle tyk og dyrlæge havde “mærket” 7 fostre, så det passede jo fint med de 200 gram ca jeg havde lært, at de tager på incl. killingen… der stod en ammeopdrætter klar, idet Shirley ikke klarede 1 fødsel særlig super (eller nærmere en opdrætter som gjorde alt det forkerte, fordi hun var gailet op til, at en fødsel er så uhyggelig og kan være noget værre noget - og det blev det så også)…nå men hun fødte flot en pige alm størrelse vel ca 100 gram…og så skete der INTET mere… der var kun 1 baby…og der kom først 1 mere, da jeg fik hentet en legekammerat til hende.
Så det med adfærd, vægtøgning mv er ekstrem forskelligt her hos mine birmaer - jeg har en hun, som har været parret et par gange. Hun er 2 dage henne efter 1 parringsdag, så ved vi med sikkerhed at hun er drægtig…da er hun allerede bulet ud i pelsen og total ændret adfærd til en mega mokke og det er hun så til killingerne er født, så er hun den dejligste pige igen…og jeg kan fortsætte med 50 forskellige historier om drægtighedsforløb…,men det lader jeg jer undvære ;O)
uha den metode holdte jeg op med i 97 - der fik jeg mit 2 kuld, og ALT hvad jeg havde lært passede slet slet ikke på den hunkat… hun tog 1,5 kg på så hun ramte 6 kg - var tromle tyk og dyrlæge havde “mærket” 7 fostre, så det passede jo fint med de 200 gram ca jeg havde lært, at de tager på incl. killingen… der stod en ammeopdrætter klar, idet Shirley ikke klarede 1 fødsel særlig super (eller nærmere en opdrætter som gjorde alt det forkerte, fordi hun var gailet op til, at en fødsel er så uhyggelig og kan være noget værre noget - og det blev det så også)…nå men hun fødte flot en pige alm størrelse vel ca 100 gram…og så skete der INTET mere… der var kun 1 baby…og der kom først 1 mere, da jeg fik hentet en legekammerat til hende.
Så det med adfærd, vægtøgning mv er ekstrem forskelligt her hos mine birmaer - jeg har en hun, som har været parret et par gange. Hun er 2 dage henne efter 1 parringsdag, så ved vi med sikkerhed at hun er drægtig…da er hun allerede bulet ud i pelsen og total ændret adfærd til en mega mokke og det er hun så til killingerne er født, så er hun den dejligste pige igen…og jeg kan fortsætte med 50 forskellige historier om drægtighedsforløb…,men det lader jeg jer undvære ;O)
men ellers tak for indputtet[/QUOTE]
Du har en hunkat som tager 1,5kg på og så skrotter du vejningen som et pejlemærke på om der kommer killinger. Du har vel ikke en hunkat som i løbet af den sidste uge tog 1,5kg på. Den er vel som andre blevet stille og rolig tungere fra dag 1 til dag 62/fødselstidspunktet. Jeg har mange gange måtte se vægten droppe til normalvækten efter 3 uger. Et sikkert tegn på 0 killinger.
Og jeg har flere gange set Gustaf Valentiner-Branth scanne og måle fosterets længde, kigge lidt på knogler og hjerte og fastslå ganske nøjagtigt hvor gammelt fosteret er. Senest ved Åbent Hus arrangement på Bygholm Dyrehospital, hvor jeg ikke kunne huske datoen hunkatten var parret, han var uenig i min hukommelse - og han havde sq ret - igen-igen!!! Men jeg tror nu ikke, der er ret mange andre end Jørgen Koch og Gustaf i Danmark, der kan det lille nummer
Helt lavteknisk: Når man kan se og mærke liv, så er fostrene jo mindst 7 uger gamle. Og så er der jo kun et par uger til fødsel - sådan cirkus-agtigt Jeg er holdt op med at sidde brandvagt - jeg planlægger i videst muligt omfang at have fri omkring dag 65 og 66, men de kan jo som regel selv så vi prøver at lade som business as usual hver gang for ikke at stresse nogen med besynderlig adfærd fra vores side
VH
Susanne
Jeg skal ikke kunne sige 100 procent om Katrine Kirchhoff i Hadsten Dyreklinik også kan det med at fastsætte fødselstidspunkt ud fra scanning. Men det skulle ikke undre mig.
Hun er super fantastisk vanvittig dygtig til alt med fertilitet omkring hund, og jeg ved, at både hun og kollega Susanne Elvstrøm er begyndt at tage på reproduktionseminarer om katte, så mon ikke hun også efterhånden ved et og andet om det.
nej, vægtøgning fra start til slut…og ja jeg har ikke brugt en vægtøgning til bestemmelse af fødselstidspunkt. Måske forstår jeg dig ikke, men kan ikke se, hvordan der skulle kunne anvedes terminfastsættelse ud fra din metode. Men virker det for dig, så er det jo super.
Dog skal det siges, at jeg ikke har mine piger gående med drenge i løbetid, såfremt de ikke skal parres - og jeg regner selv altid fra parringstidspunkt og så mellem 65 og 67 døgn afhænging af linierne, - og det passer forbløffende.
Men det er jo under forudsætning af, at man ved om katte er parret…jeg tænker, i mit spørgsmål, eks en kat som vi ikke ved hvornår er parret - og så eks ser drægtighed …