Test af avlsdyr - TICA vs FD

[quote=Vivi_Fletcher;179121]Har din dyrlæge mange opdrættere som klienter? Eller hvor har h*n sin viden fra? Hvis det ikke er fra egen erfaring, kunne du så ikke efterlyse nogle links? :slight_smile:

For mig forekommer det ulogisk, at der skulle være en sammenhæng, så det kunne være interessant at læse om.[/quote]

Jeg har også svært ved at se hvordan et bakterielt eller hormonelt problem kan have noget at gøre med et fysiologisk/ genetisk problem.
Den manglende sten skyldes tit at det enten er strengen der er for kort eller passagen er for snæver.

Marina

[QUOTE=lenschow;179107]
Jeg har virkelig gået og summet og er lidt rystet over, at der ikke er flere krav… hvorfor stemmer man det ned?

Er det dyrt at teste?

Vil det lukke linjer, hvis test blev et krav?

MVH[/QUOTE]

Jeg tror det stemmes ned fordi det er umuligt at administrere.

Om det er dyrt at teste, næhhh ikke for de fleste ting - men mængden af dem bliver da til penge.

Lukke linier, du mener vel lukke kat? hvis test blev et krav - hmmm, det kommer da an på hvad det er - der er så mange ting der testes for, nogen kan man arbejde sig ud af - og de betyder ikke forringet livskvalitet. Er kravet for dumt - så finder man nok ud at få katten over i et andet forbund der ikke har samme regler.

Det med at lukke - det er meget populært især hos nye opdrættere - nogen starter forfra flere gange blot for at få andre ting de heller ikke er i stand til at håndtere.

Kunsten er ikke at save den gren over man selv sidder på - og forholde sig til hvordan man undgår at dople op på uheldige egenskaber. Udavl er ikke løsningen hvis man ikke ved hvad man avler på.

Den her var fx en idé synes jeg Velkommen til Dyrlægevagten

PKD er helt klart værd at teste for i visse racer (fx PER, BRI).
Jeg har end ikke overvejet at gøre det hos mine abyer - det vil jeg mene er spild af gode penge :slight_smile:

Er den racespecifik da?

Jeg spørger fordi det ikke fremgår af linket?

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal teste Snowshoe for denne. Det er svært, for racen er jo ny og opstået af flere racer.

Som udgangspunkt kommer jeg nok til at teste avlsdyrene for en hel del. Og selv da er der ingen garanti - som I også skriver.

[QUOTE=lenschow;179282]Er den racespecifik da?

Jeg spørger fordi det ikke fremgår af linket?

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal teste Snowshoe for denne. Det er svært, for racen er jo ny og opstået af flere racer.

Som udgangspunkt kommer jeg nok til at teste avlsdyrene for en hel del. Og selv da er der ingen garanti - som I også skriver.[/QUOTE]

Ja, den er i høj grad racespecifik. Stammer fra Perseren, men eftersom der er brugt perser i mange briter, har de så også fået glæde af den.
Mellem os to, så søg ikke din viden på dyrlægevagten - den side er under al kritik.
Mht Snowshoe skal du finde ud af, hvilke racer den stammer fra - så har du et godt udgangspunkt til, hvad du bør teste for :slight_smile:

Ja det har du ret i - jeg har selv tænkt det ved andre sygdomme, hvor der decideret står fejl på siden…

Ja der er ikke andet for:-) Mit problem er, at der er en del racer indblandet - men det kan jo ikke være anderledes. Det er jo ikke en nyhed for mig, at det er sådan:-)

[QUOTE=lenschow;179282]Er den racespecifik da?

Jeg spørger fordi det ikke fremgår af linket?

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal teste Snowshoe for denne. Det er svært, for racen er jo ny og opstået af flere racer.

Som udgangspunkt kommer jeg nok til at teste avlsdyrene for en hel del. Og selv da er der ingen garanti - som I også skriver.[/QUOTE]

Vi starter alle et sted - og som du var jeg også i den grad obs på tests. Idag er der så andet der mere har min bevågenhed, det der virkelig er frustrerende er alle de polygentiske lidelser - de er tæt på umulige at styre.

Når du søger info om Snowshoe - så kontakt opdrættere der har været med i mange år - de burde have overblikket over hvad katten kan gemme på.

Det er vigtigt at teste for det der er relevant for racen, men det vigtigste er at sætte sig ind i genetik og genpuljeproblematik. Ellers er rsikoen for at teste racen ihjel ved at tro den hellige grav er velforvaret ved at lukke alt mistænkt alt for stor.
Snowshoe er en lille race, der avles på en bestemt farvemønster på gener der er svære at styre og der sorteres kraftigt fra. Sålænge udparring er tilladt kan det lade sig gøre, men hvordan er fremtiden for sådan en race når den mulighed lukkes?
Men held og lykke.

Marina

Jeg er enig med Marina. Mange nye opdrættere, tror at blot ved at teste for alt muligt og umuligt, bliver man en god opdrætter.
Det gør man ikke - der er utrolig mange for og imod. Det bedste man kan gøre, er at lære sin race at kende til bunds - og det tager mange år. Først når du kender racen og de problemer der er, ved du, hvad du bør teste for og hvad der er spild af penge.

Ja jeg havde slet ikke tænkt på det på den måde - det har du helt ret i.

Men hvad gør man så i starten? Tester løs og lære af det?

:slight_smile:

Nej vel?

Jeg kan sagtens se hvad du/I mener. Jeg har nok tænkt den typiske “ny-opdrætter” tanke her - “jeg tester for det hele!” men set i bakspejlet, så giver det jo slet ingen mening.

MAn starter da med staus for forældredyrenes tests - dokumenterne skal udleveres i originalform - det kan være lidt svart at styre frie forændre, da testen kan været mange generationer bagud - og der i mange generationer kun er avlet på frie dyr.

Måske denher link kan berige dig lidt omkring nedarvning.
http://www.felesgrata.dk/genetik/Genetikplancher.pdf

Men at begynde at tale om hvad der skal testes for, hvad racen har af andre finurligheder, er helt umuligt hvis man ikke ved hvad race det er.

Tusind tak for linket Lis - Jeg kender godt plancherne, men vil lige gemme dem nu, hvor jeg har dem igen.

MVH

Hej Jeg vil mene at det der kendetegner en “seriøs” opdrætter, er at vedkommende sikrer at ens avlsdyr ikke bringer alvorlige sygdomme ind i racen,- og tester for det der nu engang kan testes for. Desværre er det jo ikke alt, der er test for! Og nej, det har intet med valg af klub at gøre,- som sagt kræves der kun navlebrok-og Chryptocid attest,— begge dele fås hos praktiserende dyrlæge,
Ja det er dyrt at få testet for div. sygdomme, men det følger altså med opdrættet.
Ang. flere racer, er det ikke så almindeligt i Danmark ( ell. Norden) at man har mange racer, men 2 er helt almindeligt. Selv startede jeg burmeserne, og forelskede mig i Singapuraen, - - men vil ikke for alt i verden undvære burmeserne. Det er også lidt hygggeligt at se ligheder/ forskelle på 2 racer, - - det kan man godt lære lidt af:) Knus fra Cats og Conni

Singapuraen er SÅ smuk:-)