Test af avlsdyr - TICA vs FD

Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Er der generelle forskelle på, hvad opdrættere i TICA og FDs hovedklubber tester avlsdyr for?

Er reglerne strammere i nogle lande frem for andre - jeg tænker her på om vi i DK fx har større tradition for at teste mere end i fx USA?

Er dette eventuelt slet ikke klubstemt, men handler om det enkelte lands traditioner for katteopdræt?

Jeg kan også se, at i USA fx har en del opdrættere flere forskellige racer samtidig. Nogle har fire styk. Det betegnes nærmest som useriøst herhjemme gør det ikke?

Handler det her simpelthen om, at det enkelte land har forskellige traditioner for, hvad der er etisk korrekt at gøre, holde, avle, teste?

Jeg har virkelig undret mig siden jeg for tre år siden begyndte at søge viden om Snowshoe og ad den vej hurtigt kom til USA. Jeg fik et chok, da jeg så opdræt med flere racer - herhjemme er det mit indtryk, at der ville blive set lidt skævt til den slags og mig bekendt findes der kun ganske få danske opdræt med flere racer samtidig?

Hvad tror du? Set ud fra dine erfaringer?

MVH Helle

PS jeg er klar over, at flere ting kan spille ind - og at jeg ikke har haft kontakt til alle udenlandske opdræt - jeg synes bare, at USA skiller sig ud blandt mine kontakter. Derfor dette land som eksempel.

I lande som USA, England og Australien har en stor del af opdrætterne en hel anden holdning til kattehold end i vores lille land. Her holdes de voksne katte ofte i dertil indrettede “huse” med løbegårde og bliver kun taget ind når der fødes killinger. Disse bliver så også ofte holdt isoleret i mindre grupper i såkaldte kittenpens for at undgå smitte. Modsætningen er et land som Danmark hvor den største del holder deres katte som familiemedlemmer.
Begge dele har deres minusser og plusser socialt og infektionsmæssigt.

For seriøst at kunne opdrætte op til fire fem racer skal man have et godt overblik og en del avlskatte og det vil være mere realistisk i katterier hvor kattene holdes i isolerede grupper. Det er en svær opgave hvis man ønsker at bibeholde kattene som indendørs familiemedlemmer, stress og sygdom vil være en evig risiko. Så det er ikke et spørgsmål om hvad der er rigtigt eller forkert at gøre, men måden det gøres på.
Men ja, desværre er folk hurtige til at pege fingre og mene at måden man selv gør er den eneste rigtige:)

Testning tror jeg mere er racebestemt end alt muligt andet.
Det eneste der kræves i FD er den her tåbelige navlebroksattest som kun dyrlægerne får noget ud af-høhø
Min drøm ville være at der skulle være en plads til testresultater der relaterer til de forskellige racers genetiske problemer istedet.

Marina

[QUOTE=Marina;177967]Det eneste der kræves i FD er den her tåbelige navlebroksattest som kun dyrlægerne får noget ud af-høhø

Marina[/QUOTE]

Tåbelig, det kan vi blive enig om. Men der er nu et par mere i FD: høreattest for hvide katte og at hanner har begge testikler.

Det går fint at avle på sådanne katte i CFA - sikkert også i TICA - men der er så meget andet der er meget værre.

Gud jeg tog for givet at der var regler og krav om at teste for “racespecifikke” sygdomme i DK… Der kan man bare se.

Jamen så er I jo bare alle moralske mennesker så:-) Dette er ment som en kompliment!
Det betyder jo, at I pålægger jer selv ekstra udgifter alene fordi I mener, at det er vigtigt ikk?

Jeg har da tænkt mig at gøre det samme. Jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte med at teste dog - bortset fra de gængse - da der er så mange racer mixet ind.

Men rent personligt kan jeg da ikke sende katte ud, som om 10 år viser sig alle at have været bærere af HD fx. i mine linjer… Et af formålene med at opdrætte er for mig, at mine kælekatte skal skabe glæde og ikke sorg i danske hjem.

Forskellen fra land til land anede mig. Især USA har katte på en helt anden måde end mig… Nogle af dem i hvert tilfælde. Men okay de har jo også lænkehunde… det brude nok ikke have overrasket mig så meget som det gør…

Tak:-)

MVH

Jeg kender adskillige danske opdræt med mere end en race, og dem bliver der ikke set skævt til (ikke fra mig, i al fald. :wink: ). Fire racer kender jeg ikke nogen, der har, men jeg er bestemt heller ikke stødt på mange af slagsen i det store udland, hvor du lidt lyder som om det nærmest skulle være normen? :? Men måske kigger vi bare forskellige steder. :slight_smile:

[quote=Marina;177967]
Min drøm ville være at der skulle være en plads til testresultater der relaterer til de forskellige racers genetiske problemer istedet.[/quote]

Det er fremsat som forslag fra HWC til FIFes GF: på side 64 i den moppedreng, som er årets forslagskatalog, er en liste over racespecifikke gentests, som kunne anbefales i de forskellige racer.

Hvor meget skal vi vædde på, at det bliver stemt ned? :stuck_out_tongue:

[quote=Pil;178096]Det er fremsat som forslag fra HWC til FIFes GF: på side 64 i den moppedreng, som er årets forslagskatalog, er en liste over racespecifikke gentests, som kunne anbefales i de forskellige racer.

Hvor meget skal vi vædde på, at det bliver stemt ned? :p[/quote]

5 øre-høhø??
Jeg mindes da jeg nævnte det på JYRAKS GF forrige år.
Hold da op…

Marina

[quote=lenschow;178071]Gud jeg tog for givet at der var regler og krav om at teste for “racespecifikke” sygdomme i DK… Der kan man bare se.

Jamen så er I jo bare alle moralske mennesker så:-) Dette er ment som en kompliment!
Det betyder jo, at I pålægger jer selv ekstra udgifter alene fordi I mener, at det er vigtigt ikk?

Jeg har da tænkt mig at gøre det samme. Jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte med at teste dog - bortset fra de gængse - da der er så mange racer mixet ind.

Men rent personligt kan jeg da ikke sende katte ud, som om 10 år viser sig alle at have været bærere af HD fx. i mine linjer… Et af formålene med at opdrætte er for mig, at mine kælekatte skal skabe glæde og ikke sorg i danske hjem.

Forskellen fra land til land anede mig. Især USA har katte på en helt anden måde end mig… Nogle af dem i hvert tilfælde. Men okay de har jo også lænkehunde… det brude nok ikke have overrasket mig så meget som det gør…

Tak:-)

MVH[/quote]

Det bedste er at forsøge at finde ud af hvad der reelt er et problem i den valgte race, forhåbentlig vil der være en ærlig erfaren opdrætter et sted:)

Desværre er opdræt ikke sort/hvid som mange tror når de starter og vil revolutionere og gøre alt perfekt(ikke lige møntet på dig eller nogen specielt:)) Men nogle gange er det to skridt frem og et tilbage hvor det kan ende med at sorgen rammer både en selv og måske køberen af en killing. Ikke alle genetiske defekter er lige nemme eller forudsigelige at “operere” med.
Marina

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;177994]Tåbelig, det kan vi blive enig om. Men der er nu et par mere i FD: høreattest for hvide katte og at hanner har begge testikler.
[/QUOTE]

den der med testiklerne - er den alt andet lige ikke meget god, for mig bekendt er der en sammenhæng mellem kryptochisme og så underlivsbetændelse hos pigerne…

så er det ikke meget godt at få det sorteret fra pr regel ?

Øh? Hvordan hænger det sammen? :?

at de linier hvor man oplever kryptochisme hos drengene - der ser man samtidig en meget øget tendens til underlivsbetændelse hos pigerne…

at søstre til og døtre efter kryptochide drenge oftere har underlivsbetændelser end piger hvor der ikke ses kryptochisme i linien…

[QUOTE=Battlestar;178214]at de linier hvor man oplever kryptochisme hos drengene - der ser man samtidig en meget øget tendens til underlivsbetændelse hos pigerne…

at søstre til og døtre efter kryptochide drenge oftere har underlivsbetændelser end piger hvor der ikke ses kryptochisme i linien…[/QUOTE]

Aldrig hørt om. Og det sker da der kommer en einsteiner her i huset - så … Iøvrigt aldrig haft en underlivsbetændelse.

Men til gengæld har jeg hørt at hunner i linier med einsteinerne producerer hannen med en sten præcis lige så “godt” som hannerne.

[quote=Battlestar;178214]at de linier hvor man oplever kryptochisme hos drengene - der ser man samtidig en meget øget tendens til underlivsbetændelse hos pigerne…

at søstre til og døtre efter kryptochide drenge oftere har underlivsbetændelser end piger hvor der ikke ses kryptochisme i linien…[/quote]

Okay det har jeg aldrig hørt om før, har andre det :?

[QUOTE=Battlestar;178202]den der med testiklerne - er den alt andet lige ikke meget god, for mig bekendt er der en sammenhæng mellem kryptochisme og så underlivsbetændelse hos pigerne…

så er det ikke meget godt at få det sorteret fra pr regel ?[/QUOTE]

Det er en nål i høstakken - især når samme regler ikke er i andre forbund. For mig er det vigtigere med information (anekendskab) end regler.

Har en CFA han boende hvis far kun havde en testikkel. Han har selv to. Jeg har ingen skrupler med at arbejde med det - der er det der er meget værre. Det er altid en opvejning af fordele og ulemper ved den enkelte kat. Er fordelene størst ved at bruge katten - så mener jeg man gavner racen og dermed genpuljen. Og alle har forskellige grænser - netop det gør for meget genmateriale ikke mistes.

da eg havde hørt det fra mere end 1 spurgte jeg min dyrlæge der også mente at der var den samme tendens men at langt de færreste opdrættere sætter lighedtegn mellem de to ting hvorfor der ikke er fokus på det…

jeg har ikke selv personlig erfaring med det, men hvis det er korrekt er reglen om forbud mod avl på kryptochide hanner da en fordel ?

[QUOTE=Battlestar;178226]da eg havde hørt det fra mere end 1 spurgte jeg min dyrlæge der også mente at der var den samme tendens men at langt de færreste opdrættere sætter lighedtegn mellem de to ting hvorfor der ikke er fokus på det…

jeg har ikke selv personlig erfaring med det, men hvis det er korrekt er reglen om forbud mod avl på kryptochide hanner da en fordel ?[/QUOTE]

Som sagt ved jeg, jeg har einsteinere i mit avlsmateriale, og også selv produceret det. ALDRIG haft en underlivsbetændelse - og kan iøvrigt heller ikke lige se sammenhængen.

Hvad rigtigt er, at den manglende testikkel skal ud - den er grobund for kræft og hormonel adfærd hvis den ikke fjernes.

Nope, aldrig hørt om det. Jeg synes heller ikke det giver ret god mening ud fra et genetisk synspunkt.

Nej det er jeg aldrig stødt på det med en sten og underlivsbetænd… Jeg tør ikke sige om der er en sammenhæng. Den slags opstår sjældent helt ud af det blå gør det?

Tak for gode svar ellers:-)

Jeg har virkelig gået og summet og er lidt rystet over, at der ikke er flere krav… hvorfor stemmer man det ned?

Er det dyrt at teste?

Vil det lukke linjer, hvis test blev et krav?

Og - selv om jeg godt ved, at genetik ikke altid er så let at gennemskue - hvordan kan folk dog stemme imod dette set i lyset af, at kravene kun er lavet for at lette avlsarbejdet, gøre vilkår mere lige for alle, sortere “syge” dyr fra og i sidste ende “sikre” ejere så sunde katte som muligt plus naturligvis bevare eller etablere racer, somvi forhåbentlig vælger først og fremmest fordi vi elsker netop dem?

I mine ører klinger det helt hult, men jeg kan næsten forstå på Marinas indlæg, at forslaget ikke blev modtaget positivt? (Modigt gjort så! Og nødvendigt synes jeg!:-))

Pil: Nu er det mest siam og snowshoe folk jeg har kontakt med. Jeg har naturligvis ikke kontakt til dem alle - men især i USA kan jeg se, at disse opdrættere ofte har tre til fire racer samtidig. Jeg bed mærke i det alene, fordi jeg ikke synes jeg ser det tit i DK. Jeg siger ikke, at det gør dem useriøse - blot at det var noget jeg bed mærke i.

De danske opdræt jeg kender med flere har max to - de er heller ikke useriøse i mine øjne:-)

MVH

Jeg kan dai hvert tilfælde allerede efter denne tråd udelukke, at det havde noget som helst med valg af forening at gøre:-)

Det glæder mig, trods det, at jeg gerne så nogle krav med “kød på” dvs nogle som der er en idé i at have.

Ikke bare krav for kravenes skyld

[QUOTE=Battlestar;178226]da eg havde hørt det fra mere end 1 spurgte jeg min dyrlæge der også mente at der var den samme tendens men at langt de færreste opdrættere sætter lighedtegn mellem de to ting hvorfor der ikke er fokus på det…

jeg har ikke selv personlig erfaring med det, men hvis det er korrekt er reglen om forbud mod avl på kryptochide hanner da en fordel ?[/QUOTE]

Har din dyrlæge mange opdrættere som klienter? Eller hvor har h*n sin viden fra? Hvis det ikke er fra egen erfaring, kunne du så ikke efterlyse nogle links? :slight_smile:

For mig forekommer det ulogisk, at der skulle være en sammenhæng, så det kunne være interessant at læse om.