Test af hankatte

Dette indlæg handler om tester man skal lave på hankatte i forbindelse med avl.

  1. Hvad er årsagen egentligt til, at man skal lave navlebroks attest? Navlebrok behøver vel ikke være arveligt betinget, synes at have læst noget om, at det kan komme i forbindelse med fødslen = “traumatisk”?skade.
    Er denne test så ikke misvisende, og risikerer man ikke at udelukke for mange potientielle avlskatte, f.eks i de små racer?

  2. Kryptokidtest, hvad er problemet i at en hankat kun har én testikel, man har jo netop 2 for at sikkre artens overlevelse bedst muligt? Kan en hankat ikke udemærket parre med kun én sten? Gør den forputtede testikkel nogen skade inde i kroppen på katten?
    Ellers tænker jeg igen på, om man ikke risikerer at udelukke nogle gode katte til de små genpuljer?

[QUOTE=Rita;167768]Dette indlæg handler om tester man skal lave på hankatte i forbindelse med avl.
[/QUOTE]

Navlebrokattesten kræves også på hunkatte :slight_smile:

[QUOTE=Rita;167768]

  1. Hvad er årsagen egentligt til, at man skal lave navlebroks attest? Navlebrok behøver vel ikke være arveligt betinget, synes at have læst noget om, at det kan komme i forbindelse med fødslen = “traumatisk”?skade.
    Er denne test så ikke misvisende, og risikerer man ikke at udelukke for mange potientielle avlskatte, f.eks i de små racer?[/QUOTE]

Det er yderst sjældent, at det er en opstået skade. Hvis man åbner katten, vil man kunne se om navlebrokket er medfødt eller en skade - og 99% af tilfældene er de medfødte.
Jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, at det er arveligt, men hvordan det nedarves, er der vist ingen der ved.
Personligt synes jeg reglen er tåbelig, hvis der er tale om et mikroskopisk navlebrok.

[QUOTE=Rita;167768]
2. Kryptokidtest, hvad er problemet i at en hankat kun har én testikel, man har jo netop 2 for at sikkre artens overlevelse bedst muligt? Kan en hankat ikke udemærket parre med kun én sten? Gør den forputtede testikkel nogen skade inde i kroppen på katten?
Ellers tænker jeg igen på, om man ikke risikerer at udelukke nogle gode katte til de små genpuljer?[/QUOTE]

Det er jo helt klart arveligt - og nedarves ofte via hunkatten (så egentlig burde man ikke kunne avle på en hunkat, der havde givet monochide hankillinger ;))
Jeg synes det er en god og fornuftig regel, eftersom den ene testikel kan være rigtig godt gemt, så dyrlægen har svært ved at finde den ved kastration. Ikke sjældent løber udgiften op i flere tusinde kroner.

Hvad begge angår, vil jeg sige, at jeg ikke tror testene har særlig stor indflydelse på genpuljen, men mere at de enkelte opdrættere har problemer i enkelte linier.

Hejsa!

Ja, jeg er såmend ret enig med Vivi, vil blot tilføje at jeg synes at det er fint at der er nogle restriktioner, også selvom det kan være indenfor en lille race (har selv en/to små racer), for hvad sjovt er der i at få racens genpulje gjort størrere, hvis det er på bekostning af sundheden?

Jeg har (endnu) tilgode at have noget af ovenstående hos mine katte, men så har jeg så så mange andre ting at rode med! suk

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;167856]Hejsa!

Ja, jeg er såmend ret enig med Vivi, vil blot tilføje at jeg synes at det er fint at der er nogle restriktioner, også selvom det kan være indenfor en lille race (har selv en/to små racer), for hvad sjovt er der i at få racens genpulje gjort størrere, hvis det er på bekostning af sundheden?

Jeg har (endnu) tilgode at have noget af ovenstående hos mine katte, men så har jeg så så mange andre ting at rode med! suk

/Mette[/QUOTE]

Det kan vi være enige om - meeen ingen af de to regler: navlbrok og einstiner er livstruende eller smertefuldt. Der er andet der er meget værre, og som også ses i alle racer, man ikke skal vise negativ attest på.

Jeg tror de regler kom for at vise at Dansk racekatteopdræt sandelig tog sundhed seriøst - så kom de frem med noget, istedet for der blev dikteret noget.

F.eks. har de ikke samme regler i Tyskland - de har så nogle andre de kan hygge sig med:-)

Hvad med knækhale- er det arveligt ?

Sandsynligvis - eftersom det forekommer oftere i visse racer/linier end andre.