Testamente - enkelt og billigt?

Nu er det ikke fordi der er noget videre at arve efter mig - så’n engang om forhåbentlig meget længe. Jo, bunker af personlige ejendele med affektionsværdi for mig.
De bøger, jeg kan læse igen og igen.
Tonsvis af tøj og katte-gear - det bliver et hestearbejde at rydde det.

Og her er kernen: Hvem skal rydde det?
Ikke min familie!
No way, de skal ikke ind og rode i mine ting! Da vi ryddede op i min mors hus, var der ikke de grimme og nedladende kommentarer, min mor og hendes ting fik med på vejen!

Ifølge SR-bistands hjemmeside (plus at jeg simpelthen mailede dem og spurgte) kan man ganske enkelt oprette et testamente, der gør dem arveløse. Søskende har ikke krqv på tvangsarv.
Det er ikke det, der betyder noget for mig - om de får de par slanter.
Det er bo-rydningen, det handler om for mig, og den vil jeg gerne betro nogle gode, gamle venner (en af dem kan endda passe alt mit blære-wear i str 38-40!).

Ved nogen herinde, hvordan man enklest og billigst opretter sådan et testamente?
Er der nogen af jer, der har prøvet det (altså ryddet bo som ven af afdøde og ikke som familie)?
Kom gerne med mange bud, der er sikkert mere end eet godt svar på dette :slight_smile:

Har du kigget her: http://www.mittestamente.dk/ Kan ikke påstå jeg har prøvet det, men det var hvad der umiddelbart faldt mig ind.
VH
Susanne

Hmm, jeg vil tro at det hos en advokat koster ca. 4000 kr. inkl. stempelafgifter og den slags. Jeg ville da ringe til en advokat i nærheden af hvor du bor og spørge om prisen for at få en ide om prisen. De 4000 er, hvad jeg mener at kunne huske jeg har fået oplyst for et par år siden.

Når det så er sagt, så kan du jo aldrig være sikker på om ikke også dine venner vil komme med en bemærkning i forbindelse med oprydningen. Lige meget hvad er det jo aldrig sjovt at skulle rydde op efter andre, og man samler jo alle mulige underlige ting…

Med alt respekt for din holdning, så ville jeg da være totalt ligeglad med, hvem der skulle rydde op efter mig. Hvad man ikke ved har man jo ikke ondt af. Meen nu kender jeg heller ikke baggrunden for din beslutning andet end hvad duhar skrevt her…

Der er ikke stempel på testamenter :slight_smile:

Hvis man laver et notartestamente skal det underskrives i overværelse af en notar og det koster så et gebyr på kr. 300, der betales direkte til retten. Man kan også lave et vidnetestamente og det koster ikke gebyrer.

Der er en masse formkrav til notartestamenter og især den genpart, der skal laves - og hvis man ikke overholder dem, bliver man sendt hjem for at prøve igen, så de er gode at sætte sig ind i.

Et meget simpelt testamente fra en enlig person uden livsarvinger ville jeg lave som vidnetestamente og det kan man lave selv, helt gratis :slight_smile: Det er så vigtigt at opbevare det et sted, hvor det med sikkerhed vil blive fundet. Notartestamenter opbevares i Centralregistret for Testamenter, som vil blive forespurgt ved alle dødsfald.

:hjerte: :hjerte:

Man kan også få det gjort ganske gratis hos Kattens Værn

http://www.kattens-vaern.dk/?side=497

[quote=Tante Tut;413608]:hjerte: :hjerte:

Man kan også få det gjort ganske gratis hos Kattens Værn

http://www.kattens-vaern.dk/?side=497[/quote]

Ja, hvis man efterlader sine penge til dem :slight_smile:

:?

Behøver man at efterlade alt til dem ??

Kan man ikke bare nøjes med f.eks. en procentdel - det kendte jeg en gammel knark der gjorde ??

:?

Jeg mener ikke, det er alle pengene, de skal arve - men de skal selvfølgelig have nogen af dem.

Der er i øvrigt flere foreninger, der er behjælpelig med at oprette testamente, hvis de betænkes.

Jeg MÅ få taget mig sammen - min familie skal ikke have en bøjet 50-øre!

Jo, selvfølgelig kan man det - men man kan ikke lade være med at give dem noget og det er jo ikke alle, der er interesseret i at støtte lige netop Kattens Værn :slight_smile:

:slight_smile:

Næe, det kan du da have ret i - jeg plejer at true min søn med, at hvis han ikke opfører sig ordentligt - så går hele dynen til Kattens Værn.

:høhø: :høhø: :høhø:

MiSi.

Temble Bar har givet et fyldestgørende svar, så jeg vil blot tilslutte mig med min holdning og det er at få det noteret for de 300 kr.

Jeg syntes personligt at det er den sikreste måde, da et sådant testamente ikke kan anfægtes af familien.

Vælger du at lave et vidnestestamente skal du lige være obs på at dine vidner ikke må være nævnt i testamentet eller i familie med dem der nævnes, da de i såfald er inhabile.

Laver du ikke testamente er det dine forældre der er livsarvinger, dernæst søskende og dernæst deres børn, men det er du sikkert klar over.

Husk at indføre at de der rydder boet efter dig er arvinger til indboet, ellers fremgår det ikke at det er et krav hos dig at boet ryddes af dem.

Held og lykke med det.

Tak, alle, for de nyttige oplysninger.
Lone, jeg er da sikker på, at mine venner vil more sig og grine, mens de rydder ud - tage sig til hovedet over “den tossede tøs” - smile, når de finder heksehatten fra Harry P nytårsfesten og “tryllestavene”, og stjernekasterne fra det Etruskiske nytår år 2001…
Men de vil smile.

Det vil ikke blive den kanonade af “nej, hvor er den grim” og - ja, det nærmede sig det, som Kipling kalder “en funklende nedrakning i syv generationer” (for nu at citere en af min mors yndlingsbøger) - bortset fra, at jeg ikke finder det særlig funklende at gøre nar ad snart sagt alt det, min mor var glad for. Tasker, tøj, bælter i metermål :wink:

Måske har du det så godt med dine søskende, at du ingen hemmeligheder har for dem. Jeg har det modsat: Mit privatliv er privat, og jeg krymper mig ved tanken om, at de skulle gennemgrave det en dag - og håne det.

Måske er denne smiley på sin plads: Det ser ud, som om den vender tomlen ned af, samtidig med at den hulker af grin :klapper:

[quote=MiSi;413718]Tak, alle, for de nyttige oplysninger.
Lone, jeg er da sikker på, at mine venner vil more sig og grine, mens de rydder ud - tage sig til hovedet over “den tossede tøs” - smile, når de finder heksehatten fra Harry P nytårsfesten og “tryllestavene”, og stjernekasterne fra det Etruskiske nytår år 2001…
Men de vil smile.

Det vil ikke blive den kanonade af “nej, hvor er den grim” og - ja, det nærmede sig det, som Kipling kalder “en funklende nedrakning i syv generationer” (for nu at citere en af min mors yndlingsbøger) - bortset fra, at jeg ikke finder det særlig funklende at gøre nar ad snart sagt alt det, min mor var glad for. Tasker, tøj, bælter i metermål :wink:

Måske har du det så godt med dine søskende, at du ingen hemmeligheder har for dem. Jeg har det modsat: Mit privatliv er privat, og jeg krymper mig ved tanken om, at de skulle gennemgrave det en dag - og håne det.

Måske er denne smiley på sin plads: Det ser ud, som om den vender tomlen ned af, samtidig med at den hulker af grin :klapper:[/quote]

Tak for svar - jeg håber ikke du tog det ilde op at jeg kommenterede som jeg gjorde - men det virker nu ikke sådan… :slight_smile:

Grine og lave sjov er vel egentligt det man ønsker - med det der med at gøre nar kan jeg godt forstå du blev ked af…

Forøvrigt skal jeg vist have hevet husbonden med til advokat snart… Han ønsker at jeg skal arve frem for hans børn, så jeg har mulighed for at blive boende i huset. Omvendt ønsker jeg så også at hans børn skal arve mig… Så de får arv - det bliver bare “forsinket”. Altså hvis ikke jeg falder væk først!! (men der er 20 år mellem min mand og jeg, så sandsynligheden for at jeg overlever ham er ret stor…)

Det er da rigtig smart, det der med at give KV noget og så få et testamente.
Men jeg faldt også over denne her:
http://www.bevica.dk/ref.aspx?id=142

Ser det rigtigt ud? Og hvad ville I ændre, når det er KV, der skal have et beløb, og nogle venner, der skal have det, de vil have, når de rydder bulen?

[quote=MiSi;432290]Det er da rigtig smart, det der med at give KV noget og så få et testamente.
Men jeg faldt også over denne her:
http://www.bevica.dk/ref.aspx?id=142

Ser det rigtigt ud? Og hvad ville I ændre, når det er KV, der skal have et beløb, og nogle venner, der skal have det, de vil have, når de rydder bulen?[/quote]

Indholdsmæssigt ser det eksempel meget rigtigt ud, men der står jo ikke noget om, hvordan man laver genparten - og uden en korrekt udfyldt genpart får man ikke testamentet notarialgodkendt :slight_smile:

Genpart, det er ikke bare en kopi, kan jeg forstå? Det skal være 2 ens dokumenter?

Hverken - eller.

En testamentsgenpart er et stykke papir med en masse fortrykte felter på forsiden og en fast margen (der skal overholdes for hele dokumentet).

Udover de fortrykte felter skal indholdet af testamentet så også fremgå og dokumentet skal herudover kopieres på begge sider. Der må ikke være blanke sider midt i et dokument, der skal tinglyses :slight_smile:

OK og tak - hvordan var det nu, dem kan man købe i en speciel boghandel? Otto Wroblewski er jo væk.

Det ved jeg ikke noget om - vi får dem fra vores leverandører :slight_smile: Men du kan jo gå i en større boghandel og spørge dem, de burde kunne svare.

Husk dog, at det skal være en testamentsgenpart til side 1 og 2 og hvis det er længere end 2 sider (der er næsten ikke plads til tekst på side 1), skal der almindelige genparter for resten af siderne.

[quote=Temple Bar;432400]Det ved jeg ikke noget om - vi får dem fra vores leverandører :slight_smile: Men du kan jo gå i en større boghandel og spørge dem, de burde kunne svare.

Husk dog, at det skal være en testamentsgenpart til side 1 og 2 og hvis det er længere end 2 sider (der er næsten ikke plads til tekst på side 1), skal der almindelige genparter for resten af siderne.[/quote]

Kære Misi.

Det køber du i en almindelig boghandel.