Thilos afskedsvideo – kender I denne ”race”?

Her er min afskedsvideo til min hankat Thilo, som døde for nylig til stor sorg og mange tårer. Tak til dem i forummet der hjalp med at få den oversat til engelsk.

Jeg vil meget gerne vide, om der er nogle, som kender til denne ”race”, selv om det er fra en vildkats kuld – vi nåede lige at redde ham, inden Kattens Værn tog dem alle sammen.

Min grå kat, der har samme mor som Thilo, minder jo unægtelig meget om en british shorthair (aka british blue eller bamsekatten). Thilo må på tilsvarende vis også havde nogle racetræk, så vi måske kan få en ny Thilo.

Mimoe og Thilo var usædvanlig meget knyttet til hinanden, og jeg er lidt bekymret for, hvordan han tager det at miste sin bror og gode ven – sov sammen, ordnede hinanden og legede sammen indtil hans død.

I øvrigt efter at have lavet denne video, så vil jeg gå i gang med at lave lignende videoer for de andre katte og måske også for andre mennesker, der kunne været interesseret i det, men som mangler den tekniske viden eller tiden til det.

Sød video med to dejlige katte !!!

Sikke dog en smuk video du har fået lavet :slight_smile:
Og jeg vil helt bestemt mene at begge katte i videoen er 2 meget smukke og dejlige huskatte :hjerte:

Det er en smuk blå huskat og en smuk sort huskat :slight_smile:

Sød sød video af en skøn Thilo og hans dejlige lege onkel.

Farvel, smukke Thilo. Det var alt for tidligt, du blev revet bort. :rip:

Så længe, vi husker dem, er de stadig med os. :trøste:

Det gør mig så ondt for jer - og ikke mindst for Mimoe, som må savne sin bedste ven nu. :ked:
Men det er en smuk video og et smukt minde, du har sat om Thilo.

SØDE THILO. SOV GODT SØDE MISLING!!! :lys:
SØD video!

[QUOTE=somalikat;742509]- YouTube

Jeg vil meget gerne vide, om der er nogle, som kender til denne ”race”, selv om det er fra en vildkats kuld [/QUOTE]

Er der tale om en Bombay eller amerikansk Shorthair?

En person, som også har en kat, der hedder Tilo (bare uden h) skriver følgende, jeg har oversat omkring racen:

Jeg fik at vide engang, at min Tilo syntes at være en Bombay — men efter at kigge på en masse billeder, tror jeg han var en amerikansk Shorthair. Der er en forskel mellem amerikanske og britiske Bombays. Hans personlighed passer til deres karakterbeskrivelse. Han var virkelig mere som en hundekat, … ofte ventede han på, at vi skulle komme hjem fra ture til markedet, etc. Og han ville “hænge ud” med os, en menneskekat. Tilo var meget ked af at miste Meowsie … tjek Catster, masser af billeder der :slight_smile: ( vedr hendes afdøde Meowsie http://www.catster.com/cats/637085 )

(skrevet af Cinderallalifestyle, hendes 2. kommentar http://www.youtube.com/watch?v=O5K3sMyrWPg )

Hendes film om Tilo
http://www.youtube.com/user/cinderellalifestyle#p/u/6/2n1gk1Q2PuI

Hendes billeder om Tilo
http://www.catster.com/cats/637273

Thilo var en korthåret huskat og en smuk én af slagsen. Langt de fleste katte er huskatte og lige dejlige for det. :slight_smile:

Det gør mig så ondt :lys:

Begge de racer du nævner, er jeg i tvivl om vi overhovedet har i dk, i så fald er de i hvertfald mere end sjældne; :øhmm: så det er nok ret så usandsynligt at de skulle være blandet i dine katte. Men derfor er det da lige dejlige katte :hjerte:

[QUOTE=Ann R;744652]Det gør mig så ondt :lys:

Begge de racer du nævner, er jeg i tvivl om vi overhovedet har i dk, i så fald er de i hvertfald mere end sjældne; :øhmm: så det er nok ret så usandsynligt at de skulle være blandet i dine katte. Men derfor er det da lige dejlige katte :hjerte:[/QUOTE]

Du har helt ret . Disse racer hører hjemme i udlandet. Jeg må også snart se i øjnene, at jeg har lagt logikken på hylden og håber og føler en hel masse smånaivt, fordi faktum er: Det er en huskat og umuligt at finde den konkrete race.

Mimoe lider tilsyneladende under at mangle en kat. Vores ferie nærmer sig hastigt, og så har vi tid til at være der konstant, når vi får en ny killing. I den forbindelse:

Blive sort katte nemmere kørt over?

Skal vi gå efter en hun, da Mimoe nu er lidt ældre og muligvis ikke nær så legesyg, at han vil gøre det samme som med Thilo ligesom på filmen (det Troldegården kalder for en god legeonkel), og hele tre hanner giver normalt mere uvenskab?

Der er mange huskatte til salg, der er halv norsk skovkat, og de simpelthen så søde og dejlige… Men er skovkatten ikke en meget venlig, stille og rolig kat? (vi kender intet til racen sådan mere kontret andet end udseendet) ? Vi vil helst have en vildbasse, opmærksomhedkrævende, være med i alt kat.

[QUOTE=somalikat;744952] Det er en huskat og umuligt at finde den konkrete race.
[/QUOTE]

En huskat er skam også en race :slight_smile:

En amerikansk shorthair er en amerikansk huskat med stamtavle og kontrolleret avl, så det er altså ikke specielt meget finere end en dansk gårdkat. En bombay er en krydsning mellem en burmeser og en amerikansk shorthair og der er så vidt jeg ved kun to registrerede bombays i Danmark, der begge er hankastrater. Der kan godt være krydsninger mellem burmesere og huskatte, der ligner bombays, men de er reelt blandingskatte :slight_smile:

Når det drejer sig om biler og problemer med dem, så er svaret, at katte nemt bliver kørt over - uanset farven. De har ikke en chance, når der kommer en bil og ofte har bilen heller ikke en chance for at undgå dem :frowning:

Er ked af at høre om jeres Thilo :rip:

Hvis i vil have en vildbasse, skulle i prøve at undersøge de aktive racer som aby, siam/orientaler, rex (og flere - er bare for træt til at huske dem) Så jo i videoen i har en somali, så måske i skulle den vej. Hvis i kan lide temperamentet på siameseren, men ikke kan med den pga den korte pels, er der jo balineser og orientalsk langhår, som er hhv den langhårede variant af siameser og orientaler.

Og så er der normalt ikke problemer med at sætte en lille dreng ind i flokken, da kastrerede hanner nemmere enes end hunner gør.

Vi har to nye tiltag: 1. Vi flytter meget snart til et fredelig villakvater med 10 gange mindre trafik. 2. Det siges om en hunkat, at hun går væsentlig kortere væk fra boligen og har derved mindre risiko for at blive kørt over.

Vi køber helt sikkert en somalikat til, når den gamle dør - den er tæt på 13 år og typisk for racen stadig meget ung. Da den fandt ud af at åbne alle døre og vinduer, så måtte vi til sidst give op og lade den blive udekat.

Jeg går tit tur med den, og den har umiddelbart en ok retfærdighedssans over for hunde. Den lader løse hundehvalpe gø og hoppe rundt om den, uden at den gør noget, mens aggressive løse hunde får et par på hovedet uden at bruge klørene, og så går de deres vej. Men jeg skælder den ud alligevel, da den burde være bange for hunde og styre sit gigantiske ego.

Desuden kan den en sjælden gang imellem blive sur på selv fredelige hunde, eller være helt urealistisk i forhold til at ville slås med en hund, der er 4 gange større end den selv eller en kamphund (kamphundeejeren var i øvrigt meget målløs over det og havde hele tre af dem). Derfor er det stadigvæk vigtigt, at jeg fortsat forsøger at lære den, at hunde skal man altså flygte fra.

Den slås selvfølgelig med andre katte (aldrig Mimoe eller Thilo), men den norske skovkat og maine coon har den meget respekt for - især skovkattens utrolige ophøjede ro. Derfor tænkte jeg, at det også kunne være en mulighed med halv huskat og skovkat, så den fik en “ligesindet” - en der ikke var bange for noget, hverken andre katte eller hunde.

Tak for tippet om de andre racer, og det vil jeg gå i gang med at kigge på.

Desværre bliver der også kørt katte over selv på de fredeligste villaveje. Og selv om det er rigtigt, at en hunkats territorium er mindre end en hankats, så skal man ikke regne med at den bliver i haven og nabohaverne. Og der er altså ikke alle, der er lige så glade for katte, som vi er her på Kattegale…

Emnet har været diskuteret i talrige tråde om friløbere, og det er ikke min hensigt at åbne denne diskussion igen - og da slet ikke i Thilo’s mindetråd.
Men prøv engang at kigge på nogle af disse links til katteindhegninger. Der er så mange muligheder for at indrette haven, så den både er sikker for katten og til at holde ud at se på. :wink:

[QUOTE=FinnFrode;745202]Desværre bliver der også kørt katte over selv på de fredeligste villaveje. Og selv om det er rigtigt, at en hunkats territorium er mindre end en hankats, så skal man ikke regne med at den bliver i haven og nabohaverne. Og der er altså ikke alle, der er lige så glade for katte, som vi er her på Kattegale…
[/QUOTE]

Jeg mistede en hankastrat til trafikken på en blind villavej kl. 8 søndag morgen og jeg kender indtil flere, der har mistet katte til den ene bil, der kører forbi om dagen. Der er ingen garantier :frowning:

Jeg har aldrig hørt, at en hunkats territorium skulle være mindre end en hankats - kun at en kastrats territorium er mindre end en fertils.

Men ligesom Finn synes jeg ikke, en mindetråd er stedet at tage den diskussion, uanset at det er trådstarter selv, der har drejet debatten.

Det kan der bestemt være noget om. Det er dog noget, jeg må forholde mig til på youtube, hvor jeg har svaret flinkt, når folk slynger en halv bebrejdelse (halv dårlig samvittighed) ud omkring, at jeg da skulle overveje at holde dem i snor fremover – for mig vanvittig og grænsende til dyrplageri, når nu de har været udekatte i lang tid. Men nok om det.

Det mest sørgelige og tragiske er, at Thilo skulle hjem næste dag. Det var så urimelig tæt på, at han aldrig var blevet kørt over. Jeg kan næsten ikke begribe, hvor uretfærdigt det er. Hele situationen kort fortalt:

Vi fik for et stykke tid siden kun ganske få dage til at forlade vores lejelejlighed til trods for, at alle andre også har hund og kat, hvor vi bor. Lejekontrakten siger nej, men det har været kutyme at holde husdyr, hvis de bare ikke var til gene for andre.

Det har vores katte aldrig været, kun tværtimod, men jura er jura. Jeg var nødt til at flytte mig selv og alle kattene hen et nyt sted, hvor de af allergiske årsager ikke måtte komme indenfor, samtidig med at jeg fik fat i advokater og gjorde klar til en boligretssag og kiggede også efter et hus.

Vi fandt huset, men stod til at have næsten ingen penge og spise havregrød de næste mange år, da jeg ikke tjente nok penge. Vi gjorde det alligevel, da jeg aldrig vil kunne aflive tre katte. Problemet var så, at somalikatten og Mimoe klarede det fint med at være konstant ude, men Thilo var ikke glad for det efter nogle måneder.

Da jeg fandt ud af, at han tit gik over en meget trafikeret vej i et forsøg på at finde tryghed og sit gamle hjem, så ville jeg næste dag tage ham hjem. Jeg var ligeglad med, at vi så stod boligløse få dage efter, hvis det blev opdaget. Men samme aften gik det galt – han blev kørt over netop der, hvor jeg frygtede det. Jeg stod med en eller anden dårlig samvittighed bagefter…kunne jeg ikke have opdaget det lidt før…hvorfor sov jeg ikke udenfor med dem i et telt, så han kunne være tryg og ikke søge væk…og hel masse andre bebrejdelser

Vi fik huset og slap for boligretssagen, og jeg fik endda et job, så vi også slap for havregrøden, men Thilo ser vi desværre aldrig mere…og derfor har jeg mange tårer i øjnene over det og har svært at ved at glæde mig over alt det, som trods alt lykkedes.

Min sidste kommentar til Thilo. Hvil i fred. Jeg savner din blide og livlige natur og dine gangster-øjne. Jeg glemmer aldrig den lange kø i Bonbonland til rutschebanen Hankatten, hvor de konstant spillede noget musik, der lød som en fræk og kærlig gangster-kat, så vi hele tiden tænkte på dig og talte om dig.

Alle de lange ture vi gik, hvor du snakkede løs om det ene og det andet, og kom jeg bare fem meter væk fra dig, så miavede du, som om jeg var din mor. Du savlede altid hele puden til, når du spandt.

Undskyld, at jeg også talte om alt muligt andet end dig i dit afskedsemne, fordi jeg simpelthen forsøger tale udenom, fortrænge og koble følelserne fra, men det bringer dig ikke tilbage. Jeg er ødelagt, i sorg, mangler glæde, og sådan er det for tiden, fordi du betød ufattelig meget i mit liv. Jeg vil aldrig glemme dig og alle de fantastiske minder vi har sammen, Thilo.

Jeg er sikker på, at Thilo tilgiver, for han elskede også dig. :slight_smile:

Jeg har selv mistet en ung kat, som jeg troede, jeg skulle følges med i mange, mange år. Sorgen forsvinder aldrig helt, men med tiden bliver det nemmere at fokusere på de gode minder. Og jeg må blot være taknemmelig for den korte tid, han var hos mig.