Hej KG.
har nogen af jer oplevet jeres katte har tics? min hun kat på 3 år ca. har nemlig det jeg vil kalde for tics.
hun har haft det hele livet (af hvad jeg lige husker) og virker ikke generet af det?
hun virker ikke specielt irriteret af det… men er det noget man kan gøre noget ved eller kan det være tegn på en sygdom eller?
hun har det meget når hun vågner eller man snakker til hende eller nusser hende. det ligner hendes hud giver små spjæt og halen følger med :?
umiddelbart lyder det du beskriver som det alle katte gør når pelsen sidder lidt skævt - ryster huden hvilket kan virk som en tic men i virkeligheden blot er kattens måde at få pelsen rettet ud… lidt ligesom når vi ryster håret når det har siddet i hestehale hele dagen…
normalt er det ikke tegn på sygdom… men det kan det i sjældne tilfælde være hvis kattens ryg er skæv eller hvis der er andet der ikke sidder som det skal… men så taler vi om at katten gør det konstant og at der vil være en tydelig retning på bevægelsen… så er det tegn på at den ville blive glad for en tur til kiropraktor…
alternativt kan vi være helt ovre i neurologiske lidelser - men så er det ikke noget du ville være i tvivl om for så var du allerede på vej til dyrlægen fordi din kat kom tilskade eller blev komplet skør af ubehag og smerte… med ddiverse ulykker til følge…
men ellers lyder det du beskriver der helt normalt - alle mine 7 gør det ofte
En af mine har det samme, oveni har hun så også hvor hun bider sig i bagpoten.
Hendes kan “provokeres” frem ved at klø hende på ryggen ved halen, så rykker huden og halen slår.
Efter mange besøg ved dyrlægen i starten, blev svaret på hendes tilsidst; Nervebanebetændelse. - Om det er rigtigt eller ej, må jeg melde pas på.
Diamonds var slemt i starten. Hun kunne ligge og sove og pludselig vågne op og løbe afsted, med halen som slår, huden rykker, bid i bagpoten, kæmpe propiller og halsede. Stakkel!
Nu sker det heldigvis ikke. Og det sker heller ikke så tit hun slår med halen og rykker i huden.
[QUOTE=Battlestar;1143252]umiddelbart lyder det du beskriver som det alle katte gør når pelsen sidder lidt skævt - ryster huden hvilket kan virk som en tic men i virkeligheden blot er kattens måde at få pelsen rettet ud… lidt ligesom når vi ryster håret når det har siddet i hestehale hele dagen…
normalt er det ikke tegn på sygdom… men det kan det i sjældne tilfælde være hvis kattens ryg er skæv eller hvis der er andet der ikke sidder som det skal… men så taler vi om at katten gør det konstant og at der vil være en tydelig retning på bevægelsen… så er det tegn på at den ville blive glad for en tur til kiropraktor…
men ellers lyder det du beskrivver der helt normalt - alle mine 7 gør det ofte :)[/QUOTE]
hmn… altså hun gør det MEGET… men hun skal til dyrlæge i februar og skal have taget røntgen. er det noget jeg kan sige til dem og så kan de tjekke om ryg osv. er som det skal være? for hun gør det nok 20x så meget som de andre gør.
men tak for svar, håber hun bare er en fin dame, der ofte retter på pelsen!
[QUOTE=Kimilla;1143255]En af mine har det samme, oveni har hun så også hvor hun bider sig i bagpoten.
Hendes kan “provokeres” frem ved at klø hende på ryggen ved halen, så rykker huden og halen slår.
Efter mange besøg ved dyrlægen i starten, blev svaret på hendes tilsidst; Nervebanebetændelse. - Om det er rigtigt eller ej, må jeg melde pas på.
Diamonds var slemt i starten. Hun kunne ligge og sove og pludselig vågne op og løbe afsted, med halen som slår, huden rykker, bid i bagpoten, kæmpe propiller og halsede. Stakkel!
Nu sker det heldigvis ikke. Og det sker heller ikke så tit hun slår med halen og rykker i huden.[/QUOTE]
altså Oda (ja det er hendes navn) vågner kun sjældent af det. men hun gør det også meget tvangs agtigt og somme tider vasker hun sig samme tid også meget tvangs agitgit… hmn… må prøve dyrlægen.
men gik Diamonds bare i sig selv eller? :?
[QUOTE=Chalotteg;1143257]hmn… altså hun gør det MEGET… men hun skal til dyrlæge i februar og skal have taget røntgen. er det noget jeg kan sige til dem og så kan de tjekke om ryg osv. er som det skal være? for hun gør det nok 20x så meget som de andre gør.
men tak for svar, håber hun bare er en fin dame, der ofte retter på pelsen! [/QUOTE]
jeg ville nok ikke konsultere dyrlægen - jeg ville konsultere en kiropraktor til katten… jeg ved vi har et par gode på sjælland… bla. min der bor i birkerød og som skal tilse mine 7 og min mors 3 hunde her i foråret til rutinetek (jeg har coons - de er knap så elegante og har det med at klatre uden at have potefæste doh )
men prøv t spørge herinde om der er nogle godde i jylland - for hvis hun ikke virker generet af det men gør det meget - så kan det være noget der skal rettes… men med mindre vi er ovre i de slemme lidelser - så kan din dyrlæge ikke gøre alverden alligevel og så er de indledende øvelser meget dyre til ingen verdens nytte
[QUOTE=Battlestar;1143261]jeg ville nok ikke konsultere dyrlægen - jeg ville konsultere en kiropraktor til katten… jeg ved vi har et par gode på sjælland… bla. min der bor i birkerød og som skal tilse mine 7 og min mors 3 hunde her i foråret til rutinetek (jeg har coons - de er knap så elegante og har det med at klatre uden at have potefæste doh )
men prøv t spørge herinde om der er nogle godde i jylland - for hvis hun ikke virker generet af det men gør det meget - så kan det være noget der skal rettes… men med mindre vi er ovre i de slemme lidelser - så kan din dyrlæge ikke gøre alverden alligevel og så er de indledende øvelser meget dyre til ingen verdens nytte :)[/QUOTE]
hmn… har mistanke om noget tarm sygdom ved hende (deraf læge) men det kan vel ikke have noget med det at gøre?
men hvad koster sådan en omgang hos kiropraktor? bare så jeg kan spare lidt op :S
… ja de coons er jo tunge, så det kan jo være svært at holde potefæste …
[QUOTE=Chalotteg;1143258]altså Oda (ja det er hendes navn) vågner kun sjældent af det. men hun gør det også meget tvangs agtigt og somme tider vasker hun sig samme tid også meget tvangs agitgit… hmn… må prøve dyrlægen.
men gik Diamonds bare i sig selv eller? :?[/QUOTE]
Det med at vaske, gør Diamond faktisk også ind i mellem, altså der på ryggen lige nede ved halen.
Det er ikke væk, men det er forbedret utrolig meget! I starten inden vi vidste hvad det var fik hun binyrebarkhormon, men det virkede ikke.
Diamond har dog nu 3 sammenvokset hvirvler i lænden, det kan måske godt tænkes hun allerede havde 2 dengang det startede? Jeg husker ikke om hun fik taget røntgen, men mener det bestemt.
Hendes hvirvler blev opdaget i forbindelse med forstoppelse som hun slås med i perioder, da hun ikke altid kan lave de rette knibe bevægelser pga. hendes lænd!
Jeg har både nu og dengang det startede prøvet at få filmet det, men uden held. Skal prøve at være mere opmærksom og se om jeg kan få det filmet. Hvis det kan bruges til “sammenligning”.
[QUOTE=Kimilla;1143268]Det med at vaske, gør Diamond faktisk også ind i mellem, altså der på ryggen lige nede ved halen.
Det er ikke væk, men det er forbedret utrolig meget! I starten inden vi vidste hvad det var fik hun binyrebarkhormon, men det virkede ikke.
Diamond har dog nu 3 sammenvokset hvirvler i lænden, det kan måske godt tænkes hun allerede havde 2 dengang det startede? Jeg husker ikke om hun fik taget røntgen, men mener det bestemt.
Hendes hvirvler blev opdaget i forbindelse med forstoppelse som hun slås med i perioder, da hun ikke altid kan lave de rette knibe bevægelser pga. hendes lænd!
Jeg har både nu og dengang det startede prøvet at få filmet det, men uden held. Skal prøve at være mere opmærksom og se om jeg kan få det filmet. Hvis det kan bruges til “sammenligning”.[/QUOTE]
det lyder meget ens, jeg skal også lige se om jeg kan få det filmet… Oda døjer nemlig også med træls mave ala. forstoppelse.
det ville være super at ku sammenligne! men tror vi tager den ved dyrlæge og får en tid hos en kiroprakter… så er jeg vel helgarderet! :S :).
[QUOTE=Chalotteg;1143270]det lyder meget ens, jeg skal også lige se om jeg kan få det filmet… Oda døjer nemlig også med træls mave ala. forstoppelse.
det ville være super at ku sammenligne! men tror vi tager den ved dyrlæge og får en tid hos en kiroprakter… så er jeg vel helgarderet! :S :). [/QUOTE]
Jeg har også haft kiropraktor på Diamond for 2 år siden. Hun var lidt skæv i skulderen, men fik jo ikke gjort alverden ved lænden, pga. sammenvoksningerne.
Men deres “forløb” lyder ret ens må man sige. - Røntgen er nok en god idé, just in case.
Men jeg skal se om jeg kan “fange” hende en dag.
[QUOTE=Kimilla;1143273]Jeg har også haft kiropraktor på Diamond for 2 år siden. Hun var lidt skæv i skulderen, men fik jo ikke gjort alverden ved lænden, pga. sammenvoksningerne.
Men deres “forløb” lyder ret ens må man sige. - Røntgen er nok en god idé, just in case.
Men jeg skal se om jeg kan “fange” hende en dag.[/QUOTE]
ja. vi må krydse fingre! nævner det i hvert fald ved min dyrlæge… men diamond an sagtens leve med ‘skavanken’ el. er det med piller eller?
Diamond lever fint med sit uden noget. Dyrlægen siger at så længe det ikke er mere end det, så er det hendes personlighed.
Men det med forstoppelsen og lænden er et problem. Hun må i narkose og skyldes igennem. Og kom maven ikke i gang sidst, så var løbet kørt. Men heldigvis klarede hun den og har ikke haft problemer i nu 4-5 måneder!
[QUOTE=Kimilla;1143276]Diamond lever fint med sit uden noget. Dyrlægen siger at så længe det ikke er mere end det, så er det hendes personlighed.
Men det med forstoppelsen og lænden er et problem. Hun må i narkose og skyldes igennem. Og kom maven ikke i gang sidst, så var løbet kørt. Men heldigvis klarede hun den og har ikke haft problemer i nu 4-5 måneder! [/QUOTE]
okay. hvor dejligt! uha, hvor uhyggeligt! men for at det ikke sker igen for Diamond!
Jeg fik et kort klip af Diamond i går, desværre var det ret mørkt i stuen så min mobil ville ikke stille skarpt i starten, hvor hendes flip er i gang.
Hvis du ser hvordan hun vasker sig, så ved 30 sek. ændre det sig fra alm vask, det irritation. Og hun ryster sig lidt da hun smutter ud af stuen.
Jeg fik et kort klip af Diamond i går, desværre var det ret mørkt i stuen så min mobil ville ikke stille skarpt i starten, hvor hendes flip er i gang.
Hvis du ser hvordan hun vasker sig, så ved 30 sek. ændre det sig fra alm vask, det irritation. Og hun ryster sig lidt da hun smutter ud af stuen.
Det ligner meget det oda gør. Rigtig meget. Fik en film af hende her til morgen. Skal lige på arbejde nu og så ser jeg lige om jeg kan få videoen herind i aften
har fået en rigtig god film af hende! den er lidt lang, men der kan jo spoles :høhø:… men kan ikke ligge det skidt herind… er ikke skidegod til det :? kan jeg sende det til dig på andre måder?