Tid mellem parring (fødsler)

Jeg har prøvet om jeg kan finder indlæg hvor det har været til debat. jeg orker simpelthen ikke at leder det hele igennem…

Men hvor lang tid er for langt, i mellem vi, lader en hunkat får et kuld…

er 2 år i mellem for lang tid…

og Hvornår er i en hunkat er for gammel, til at får sit første kuld… er over 2 år for gammel

Jeg tror, dette kan være raceafhængigt… men jeg forsøger at parre mine hunkatte første gang, når de er 14-18mdr gamle (en enkelt har jeg parret 12mdr gammel). Min første hunkat gik tom ved første parring, så hun blev først drægtig ved sin anden parring, da hun var 2,5 år gammel.
Hvor lang tid mellem parringer/drægtigheder? Ca. et års tid plejer jeg at beregne. Men dette kan være længere, hvis der ikke lige er en egnet hankat, der er klar.

En førstegangshunkat over 2 år … tja … jeg synes det er gammelt for en abyssinier, men tror ikke det er meget gammelt for fx skovkat eller maine coon?

Jeg synes det er svært at lave generelle rettesnore, for det afhænger altid af den enkelte hunkats kondition osv.

Tak for jeres svar…

Jeg spørger, da jeg gerne vil trække den, med nogen af mine piger… og håber på at det ikke skader dem…
Plus at de ikke vil får problemer under drægtighed og med fødselen, hvis de er blevet for gamle eller der er gået for lang tid siden sidst

Mht til alder for første kuld på MCO så ville jeg kigge på linjerne bag samt på hendes fertilitet. Er hun meget fertil? Er hunkattene bag gode til at føde?

Hvis hun ikke er meget fertil og linjerne bag er gode til at føde, har de evt også fået første kuld sent, så burde du kunne vente til hun er over 2 år.

Vores første avlshun var lige blevet 3, da hun fødte sit første kuld - og det gjorde hun helt uden problemer, og den ene var en kæmpe på 164 g :slight_smile: Hun smed ikke om sig med løbetider, og blev desværre ikke drægtig med den første udvalgte kæreste, så derfor gik tiden.