Tidlig neutralisering af hittekillinger - hvor på Fyn?

Jeg har fundet to killinger ude på landevejen, som jeg har taget til mig. Jeg havde troet, at Killingehjælpen ville overtage dem, men på trods af gentagne Akut-mails til dem, har de ikke givet lyd fra sig. Så nu hviler ansvaret på mig.

Jeg vil gerne have dem neutraliseret, før de bliver videreformidlet. Men jeg har ringet lidt rundt, og jeg har ikke fundet en dyrlæge endnu, der vil neutralisere tidligt. De siger alle 5-6 måneder. Killingerne er formentlig omkring 10 uger.

Jeg bor i Nyborg og vil helst have en dyrlæge tæt ved, så killingerne ikke skal køres for meget. Er der nogen, der kender nogen?

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke finder en dyrlæge? Jeg havde virkelig regnet med lidt assistance, og jeg har to katte (kastrerede hankatte) i forvejen, så de kan ikke blive her. Jeg vil bare gerne have dem ud til gode hjem og sikre mig, at de bliver neutraliseret.

Du kan tage kontakt med Sonja fra “Min Ven Katten” internat i Odense…
Hun ved, hvor du kan få dem neutraliseret og kan sikkert også hjælpe med formidling etc.

Rent praktisk lige nui, vil det være rigtig smart, hvis du begynder at introducere de små for dine kastrater.
De vil kunne lære ordentligt kattesprog fra dem - og selv knurren, hvæsen osv er altså også sprog, som det er vigtigt at lære. :slight_smile:

Jeg har fundet en dyrlæge :smiley: Hesselager dyreklinik kigger på dem i dag, så de kan få ormekur og så neutraliserer han dem inden de skal ud til et nyt hjem :smiley: Må dykke godt ned i pengepungen og finde pengene, men vil bare sikre mig, at de får et godt hjem bagefter.

Jeg forsøger at lære mine to hankatte, at killingerne ikke er kommet for at slå dem ihjel :wink: Der er lang vej endnu, men i morges var der lidt fremskridt, og den ene af dem blev da og kiggede lidt på dem. Jeg vil gerne have dem til at interagere lidt mere.

Tror du Sonja vil hjælpe med at finde hjem? Jeg tænker, at hun har rigeligt med killinger selv. De er heldigvis meget kælne. Men jeg håber godt nok, at de finder hjem hurtigt. Det var ikke lige planen.

Tak fordi du tager ansvar, og får dem neutraliseret før formidling! :tak:

Hvad kan jeg tage for killingerne, når jeg videreformidler dem? Jeg er godt klar over, at jeg ikke kan få dækket mine udgifter, jeg aner bare slet ikke hvilket prisleje to huskattekillinger ligger i, hvis de er vaccinerede, øremærkede og neutraliserede OG man ikke er en dyreværnsorganisation?

For nogle år siden, tog jeg kr.1000 pr killing med hele den pakke :slight_smile: Jeg ved ikke, hvad internaterne tager.

1000-1500 er en rimelig pris, som du burde kunne få. Nej, det dækker langt fra udgifterne når man skal gøre dem rejseklar, men vend det om og tag det som en god oplevelse at se dem vokse til og blive klar til verden, som koster lidt at være en del af :slight_smile: Rigtigt meget katteværnsarbejde må nødvendigvis udføres af private lommer, hvis det skal have en chance for at blive udført i dagens Danmark.
VH
Susanne

Internater og lign. tager omkring 1000 kr for sådan en kat, så jeg synes fint du kan tage det samme, evt. med rabat for hvis man tager begge katte. Det burde en “ordenlig” ny ejer også være villig til at betale.

Ja især når de er neutraliseret

Har lige læst at en øremærkning først kan ske, når de er 4 måneder. Så kan jeg selvfølgelig få dem chippet, men er der ikke en bedre sikkerhed ved, at de er øremærkede, så folk ved, at de har et hjem, hvis de en dag kommer væk hjemmefra? Mine egne katte er både øremærkede og chippede.

Super, så bliver det 1000 kr. Tusind tak for jeres hjælp. Er ikke vant til små killinger, så kommer nok med flere spørgsmål :slight_smile:

Mange killinger bliver øremærkede 12 uger gamle, så det kan man godt :slight_smile:

Det er da nogle underlige udmeldinger du kommer med = har fået at vide. Mine små blev neutraliseret og øremærket da de var 11 uger. Sidst jeg havde killinger var en af hunkillingerne under kniven så hun kunne flytte så hurtigt som det var muligt efter 12 uger. Jeg bor også på Fyn.

Jamen, undskyld. Jeg spørger herinde, for at få hjælp jo. Men jeg takker da for de svar, jeg har fået indtil videre, og beklager mine underlige udmeldinger.

Så klarer jeg resten med dyrlægen.

[QUOTE=AntonKat;1248216]Jamen, undskyld. Jeg spørger herinde, for at få hjælp jo. Men jeg takker da for de svar, jeg har fået indtil videre, og beklager mine underlige udmeldinger.

Så klarer jeg resten med dyrlægen.[/QUOTE]

Jeg ser det på ingen måde som underlige udmeldinger. Du kan jo ikke vide andet end det du har fået at vide :slight_smile:

Synes det er SÅ flot, at du tager dig af de to små! Tak :blomst:

[QUOTE=AntonKat;1248216]Jamen, undskyld. Jeg spørger herinde, for at få hjælp jo. Men jeg takker da for de svar, jeg har fået indtil videre, og beklager mine underlige udmeldinger.

Vi er kun glade for, at du spørger! :smiley: Det er så flot af dig, at du vil hjælpe de små killinger, og vi vil selvfølgelig hjælpe dig alt det vi kan. :thumbup:

Så vidt jeg har forstået, kan killinger sagtens øremærkes fra de er 11-12 uger, men det er ikke alle dyrlæger, som gør det. Det er fordi ørerne ofte er for små på unge killinger til at dyrlægen kan bruge en tang til at lave øretatoveringen. Så det kommer an på, om dyrlægen tatoverer i hånden (så er der i princippet ikke en aldersgrænse, så vidt jeg ved?) eller om han/hun kun bruger tang (så skal killingens øre være tilstrækkelige store). Så spørg dyrlægen, hvad han/hun gør, og aftal derefter. :slight_smile:

For det første vil jeg sige som de fleste andre, at det er skønt, at du tager action, så de to killinger får en chance for et godt katteliv og dernæst vil jeg anbefale dig at blive herinde, for der kan komme mange andre spørgsmål i forbindelse med killingernes opvækst, som opdrættere er langt bedre til at forklare/forstå end dyrlæger er :smiley:

Korrekt - ved brug af tatovørpen er der ingen aldersproblemer, og derudover er den også langt mere skånsom end tangen, der tydeligvis giver smertegener i op til flere dage efter - det gør tatovørpennen slet ikke. Den kræver til gengæld lidt øvelse at bruge :slight_smile:
VH
Susanne