Husk også vand!
Katte kan ganske vist slikke sne i sig, men det giver ikke nær nok væske og nedkøler desuden katten meget.
Mine vildmisser får - ud over mad - også en stor skål med lunkent vand og den bliver næsten tømt.
Og lad være med at komme olie i vandet.
Vandet er nok lidt længere tid om at fryse, men fugle vil ofte instinktivt bade i “åbent” vand. Er der olie i, klistrer deres fjer sammen og de kan så ikke holde varmen og dør.
[quote=Felis;505238]Hvis det er fuglene du hentyder så er brød og ikke bare hvidt brød, det dårligste man kan give fuglene.
De får fyldt kroen op med noget der ikke er næring i til dem, det giver dem en falsk mæthedsfølelse og imens kan de faktisk dø af sult.
Fuglene skal have frøblandinger, fedtstof og frugt…og også gerne fedtblokke med insekter og larver i (de blokke er dog ikke helt billige)[/quote]Hvor kan man købe dem?
Og husk at hvis man først er startet med at fodre, så er det helt uansvarligt at stoppe med at fodre igen. Hvis man begynder, skal det være 100% for fuglenes/kattenes skyld, og ikke bare fordi man synes at det er hyggeligt… i en periode.
Og hvis man er rigtig heldig, så husker fuglene, hvor de kan få mad Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at hr. solsort godt kunne huske, at min terrasse var lig med pærer sidste vinter. Det var dårligt nået at blive rigtig koldt, før han sad og ventede på mad - og hele sommeren har jeg ikke set noget til ham
Har altid kattemad stående ude i hønseskuret Gerne vand ved siden af…
Fuglene får bl.a. i deres fuglehus, samt jeg hænger lidt fedtkugler op i træerne og net med andre godter
Dog har Probie fået den gode ide at de net altså skal med ind i stuen :S
[quote=Mega;505103]Husk også vand!
Katte kan ganske vist slikke sne i sig, men det giver ikke nær nok væske og nedkøler desuden katten meget.
Mine vildmisser får - ud over mad - også en stor skål med lunkent vand og den bliver næsten tømt.
Og lad være med at komme olie i vandet.
Vandet er nok lidt længere tid om at fryse, men fugle vil ofte instinktivt bade i “åbent” vand. Er der olie i, klistrer deres fjer sammen og de kan så ikke holde varmen og dør.[/quote]
Tak for reminderen … må hellere gå ud med en skål lunken vand, til Bølle-Far.
Mange tak for reminderen - lunken vand er en god idé Jeg har nemlig en skål udenfor til misserne, og har problemer med, at det fryser så hurtigt til… Havde ikke lige tænkt, at man ku bruge lunkent vand
I det her vejr er det nok en ligegyldig ide - men ellers er en bold i vandet også smart… den sørger nemlig for at “bryde” isen hele tiden, så det kræver lidt ekstra at fryse til
Og please - husk nu at katte elsker at fange fugle… Så folk med fritløbere eller folk der fodre i deres indhegnede katte-haver, laver bare kæmpe fuglebuffet for kattene :S Også selvom man hænger det i træerne eller i et fuglehus.
[quote=Abaddon;505493]I det her vejr er det nok en ligegyldig ide - men ellers er en bold i vandet også smart… den sørger nemlig for at “bryde” isen hele tiden, så det kræver lidt ekstra at fryse til
Og please - husk nu at katte elsker at fange fugle… Så folk med fritløbere eller folk der fodre i deres indhegnede katte-haver, laver bare kæmpe fuglebuffet for kattene :S Også selvom man hænger det i træerne eller i et fuglehus.[/quote]
Gad vide og jeg burde forsætte så :S Naboens katte er nemlig fritløbende. Faktisk er hele kvarterets. Og naboens katte har begge gang igennem min have :s
Og please - husk nu at katte elsker at fange fugle… Så folk med fritløbere eller folk der fodre i deres indhegnede katte-haver, laver bare kæmpe fuglebuffet for kattene :S Også selvom man hænger det i træerne eller i et fuglehus.[/quote]
Det er faktisk ikke helt korrekt.
Der laves årligt i januar/februar fugleoptællinger hvor mange tusinde danskere hver dag tæller og indrapporterer antal fugle de ser, fortrinsvis i haverne.(arrangeret af Obs-natur og DOF (dansk ornitologisk forening).-…og en af de ting der skal oplyses om lokaliteten man indberetter fra, er om der er hund eller kat.
Og det viser sig faktisk, at det ikke har nogen nævneværdig betydning for fuglelivet, at der er fritgående katte i haverne…kattene holder ikke fuglene væk på nogen måde og det er meget begrænset hvad kattene tager af fugle…hvorimod jeg har set flere undre sig over, at hvor der er hunde, er der ikke så mange fugle …og hundene tager jo da ikke fuglene.
De fugle kattene tager er for langt de flestes vedkommende svage eller syge fugle som ikke havde klaret sig alligevel.
Jeg giver dig ret Felis og desuden tror jeg, at fugle har øjne i nakken, hvad angår katte
Jeg ser f.eks. tit en flok solsorte tage for sig af nedfaldne æbler, mens et par katte kommer l a n g s o m t snigende på bedste kattemanér. I det øjeblik, der er ca. en meter mellem dem, letter de nærmeste fugle, mens de andre spiser videre.
Solsortene og skaderne spiser også af kattemaden udenfor, og jeg har aldrig oplevet en vildmis snuppe en solsort. De spiser dem nemlig ikke.
Havekattene tager derimod solsorte, når de kan se deres snit til det, men det er faktisk kun om sommeren, når der er gumpetunge unger. Heller ikke de bliver spist, men troligt slæbt indenfor.
Skaderne har jeg set spise samtidig med kattene.
Hunde - i hvert fald et par af dem, jeg har haft - kommer ikke snigende, men hoppende i fuldt firspring, HVER gang de ser en fugl, og dét skræmmer fuglene væk.
[quote=Mega;505603]Jeg giver dig ret Felis og desuden tror jeg, at fugle har øjne i nakken, hvad angår katte
Jeg ser f.eks. tit en flok solsorte tage for sig af nedfaldne æbler, mens et par katte kommer l a n g s o m t snigende på bedste kattemanér. I det øjeblik, der er ca. en meter mellem dem, letter de nærmeste fugle, mens de andre spiser videre.
[/quote]
Desuden kan kattene ikke snige sig ind på nogen fugl i den dybe sne … det er ligesom vi prøvede at løbe nogen oppe i knæ-høj sne
Her er det Bølle-Bjørn (sidste år) som holder øje med fuglene …