Tilbehør til dansk bøf

[quote=Hanne P;419585]Jeg kunne bare ikke dy mig…

:p[/quote]

Det kunne jeg heller ikke :slight_smile:

Jeg har fået det banket ind i mit hovede mens jeg stod i lære så derfor får jeg nervøse tvist når man feks skriver at man har fået Engelsk bøf med pebersause. Jamen så er det da en Peberboeuf man har fået og ikke det andet :tihi:

Lad os så ikke begynde på Schnitzler - mange spiser jo også Wienerschnitzel med alt mulig tosset :S

Nååeh. Det blev skam bare kaldt “pandefedt” da jeg var barn. :klapper: (Og ih guder, hvor jeg ikke bryder mig om det. :høhø:)

Joo, kom nu! (Man får ikke noget at vide, hvis man ikke spørger - sagde nysgerrige Tea!)

Jeg kan vældig godt lide kalveschnitzel… men det er faktisk ikke ret ofte at jeg spiser wienerschnitzel trods at den altså er af kalvekød :wink:
Retten er meget for fed til mig - med panering og stegt i masser af fedtstof…
Så i stedet er mine schnitzler uden panering og med andet tilbehør end man her i DK serverer til wieneren :slight_smile:

Det vidste jeg ikke, så har jeg også lært noget idag :ok:

[quote=Gizzemissen;419662]Det blev til rigtig dansk bøf, serveret med nye danske kartofler kogt (og spist) med skræl, brun sovs, masser af bløde løg og rødbeder.

Dertil isvand for ikke at kvæle smagen…der for øvrigt var guf :tihi:[/quote]

Mums, det lyder super lækkert, så nu har jeg lyst til hakkebøf med bløde løg :savle:

Min mor plejede at servere hakkebøfferne i sovsen - så holdt de sig netop saftige.
Om det er god klassisk mad-latin, ved jeg ikke.
Det er længe, længe siden, men så vidt jeg husker, var der syltet rødbede til, men ikke agurkesalat (det var først meget sent, at far dyrkede en “nymodens” grøntsag som agurk).
Hvide kartofler til, det var der til alting. Kogte, pillede kartofler, sovs, svinekød (fjerkræ ved højtider), fisk af egen fangst, evt grøntsager. Altid. Hver dag.

[quote=MiSi;419875]Min mor plejede at servere hakkebøfferne i sovsen - så holdt de sig netop saftige.
Om det er god klassisk mad-latin, ved jeg ikke.
[/quote]

Nej… bøfferne holdes ikke saftige på den måde… men de holdes varme - ligesom at man kan færdig-stege"/koge dem på den måde… vældigt praktisk hvis man kun har to eller tre blus at lave mad på (hvilket mange kun havde tidligere)…
Man kan sagtens få ualmindeligt kedelige og alt for gennemstegte hakkebøffer, som næsten smuldrer, når man vil skære i dem, der er blevet sådan fordi de er blevet opbevaret i sovsen…
At servere bøffen i sovsen kan også bruges til at kamouflere hvis man har “strakt kødet” lidt ved at enten blande hestekød i oksefarsen (hestekød var BILLIGT for sådan ca 30 - 40 år siden) eller diverse brødkrummer, reven gulerod, havregryn, mel eller lignende…