Tilbehør til dansk bøf

Jeg planlægger at traktere for bedsteveninden i morgen aften med en god omgang dansk husmandskost af den slags hun formentlig ikke lige får hver dag i England (hun arbejder derovre indtil næste sommer).

Menuen kommer til at stå på dansk bøf og den skal selvfølgelig serveres med masser af bløde løg og brun sovs der hænger fast.

Overvejer at lave kartoflerne i ovnen i stedet for “bare” at koge dem, eventuelt med nogle krydderurter af en slags, men hvad passer til?

Og hvad serverer I ellers til en dansk bøf derhjemme? Asier, rødbeder, spejlæg, agurkesalat eller noget helt, helt andet?

Altid kogte kartofler til en dansk bøf.

Asier er godt, det samme er et spejlæg :slight_smile:
Rødbeder er heller ikke så ringe.

kogte kartofler, et spejlæg der løber, asier, agurkesalat, syltede rødbeder og masser af brun sovs :slight_smile:

og bøffen skal helst være dybt saftig og let lyserød :slight_smile:

championer, små tomater og peberfrugt skåret i stykker og ristes på panden, det er guf til en hakkebøf

Det er ALTID garnituren der giver navnet til retten - alt andet er en misforståelse.

Dansk bøf er en hakkebøf med bløde løg - surt - kogte kartofler og brun sovs.

Serveres en hakkebøf med andet - ja så hedder den noget andet. Det samme gør sig gældende for Engelsk bøf (helt stykke kød). Når den hedder Engelsk bøf så er det hvide kartofler - surt og smørsauce.

Serveres bøffen med Bearnaise og fritter - så hedder det en Boeuf Bearnaise.

Beklager det er en af de ting som jeg kan flippe helt ud over at man ikke ved - mad og det korrekte navn :høhø:

Jeg servere ikke nødvendigvis kogte kartofler, men gerne råstegte med det kryderri jeg lige synte skal bruges.
Jeg har aldrig fuldt den der madlov med hvad der bør serves eller ej, jeg mener det er smag og behag. Hvis det passer mig med ris eller pasta til bøffen, ja så bliver det sådan.

[quote=PiaH;419421]Jeg servere ikke nødvendigvis kogte kartofler, men gerne råstegte med det kryderri jeg lige synte skal bruges.
Jeg har aldrig fuldt den der madlov med hvad der bør serves eller ej, jeg mener det er smag og behag. Hvis det passer mig med ris eller pasta til bøffen, ja så bliver det sådan.[/quote]

Jamen det har du sandelig lov til - blot du ikke kalder noget det ikke er :høhø:

Hilsen fag-idioten :rock:

[quote=birtheras;419454]Jamen det har du sandelig lov til - blot du ikke kalder noget det ikke er :høhø:

Hilsen fag-idioten :rock:[/quote]

Det vil vel være bøf uanset hvad der serveres til den går jeg ud fra :tihi:

Kalder du det bøf med xxx så er det OK men navnet ‘‘Dansk Bøf’’ er som overnævnt.

Ex en hakkedreng med ærter, pommes frites og bearnaise er en herregårdsbøf.

Serveres den med en anden type sauce og tilbehør, så ændre navnet sig også :slight_smile:

[quote=birtheras;419558]Kalder du det bøf med xxx så er det OK men navnet ‘‘Dansk Bøf’’ er som overnævnt.

Ex en hakkedreng med ærter, pommes frites og bearnaise er en herregårdsbøf.

Serveres den med en anden type sauce og tilbehør, så ændre navnet sig også :)[/quote]

:stuck_out_tongue: det er stadig en bøf :tihi: der er bare en andet tillægsord forbåndet med retten

Du har ret ligesom en kat er en kat - hvorfor bekymre sig om hvilken race den er - det er jo en kat :slight_smile:

Inden for gastronomien er der samme strikte regler om retternes navne som der er inden for katteracer :slight_smile:

hvad er så fransk bøf ?

[quote=birtheras;419566]Du har ret ligesom en kat er en kat - hvorfor bekymre sig om hvilken race den er - det er jo en kat :slight_smile:

Inden for gastronomien er der samme strikte regler om retternes navne som der er inden for katteracer :)[/quote]

Jeg er helt enig med dig… Jeg kender godt nok ikke lige navnene på alt med.

Men det er lidt som at kalde en norsk skovkat for maincoon, fordi de begge er langhåret. Det ER bare ikke det samme… Ligesom det ikke er det samme som det er brun sovs eller smør sovs til en bøf :slight_smile:
For mange mennesker er det ligegyldigt - og jeg kan da også spise en bøf med ris hvis jeg vil. Men så må jeg kalde det en bøf med ris.

[quote=birtheras;419558]Kalder du det bøf med xxx så er det OK men navnet ‘‘Dansk Bøf’’ er som overnævnt.

Ex en hakkedreng med ærter, pommes frites og bearnaise er en herregårdsbøf.

Serveres den med en anden type sauce og tilbehør, så ændre navnet sig også :)[/quote]

Ja jow, jeg kalder det bøf med xxx hvad der nu er til tilbehør eller mad :tihi:

[quote=birtheras;419566]Du har ret ligesom en kat er en kat - hvorfor bekymre sig om hvilken race den er - det er jo en kat :slight_smile:

Inden for gastronomien er der samme strikte regler om retternes navne som der er inden for katteracer :)[/quote]

Jeg kunne bare ikke dy mig…

:stuck_out_tongue:

entrecôte med en skive citron samt persillesmør ovenpå. Små grønne bønner og pommes frites serveres til

Eller filet, mørbrad og andet oksekød - igen, det er tilbehøret der bestemmer navnet :slight_smile:

Nu bliver jeg altså nødt til at spørge, hvad en smørsauce er?

Smeltet smør - det som bøffen er stegt i :slight_smile:

Det blev til rigtig dansk bøf, serveret med nye danske kartofler kogt (og spist) med skræl, brun sovs, masser af bløde løg og rødbeder.

Dertil isvand for ikke at kvæle smagen…der for øvrigt var guf :tihi: