Tilbehør til oksemørbrad

Vi skal have oksemørbrad nytårsaften (helstegt), men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan finde på noget lækkert tilbehør.
Er der nogen som har gode ideer…
Eller en god ide til sovs vil jeg også gerne have.
Hilsen Lisbeth

Vi skal have fyldt oksemørbrad (hakket persille, chili og hvidløg) og dertil skal vi have hasselbach kartofler og bearnaise sauce :slight_smile:

[quote=Coon Danica;315307]Vi skal have oksemørbrad nytårsaften (helstegt), men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan finde på noget lækkert tilbehør.
Er der nogen som har gode ideer…
Eller en god ide til sovs vil jeg også gerne have.
Hilsen Lisbeth[/quote]

En lækker sovs: Jeg har ikke noget navn til den, men vi kan da kalde den Sauce Kattegale:høhø:.

Der skal bruges: (Til 4 personer)

5 peberfrugter(Ikke for mange røde, det kan gøre saucen bitter)
½ liter fløde… måske lidt mere(38% fløde, ikke noget helsefis!)
Madagaskar peber(både dem fra dåse og de tørrede kan bruges)
Hvid peber
Salt

Peberfrugterne renses og skæres i små tern. De svitses i lidt smør eller olie.
Derefter hældes ½ liter vand over. Det skal koge ind til en gullig masse. Det tager 4-5 timer, så start i god tid.
Når det er kogt ind hældes fløden over. Jævn evt saucen. Den smages til med hvid peber og salt. Der kan også bruges sort peber, det hvide er bare synets skyld:). Inden serveringen kommes der 5-7 stykker madagaskar peber i.

Der kan laves hasselbagte kartofler:savle:

Måske også en gang bønnemiks?

Kom bønner i letsaltet kogende vand, men ikke for længe. De skal have bid.
Når bønnerne er kølet af, hældes en lille smule olivenolie blandet med 2-3 fed knuste hvidløg over. Bland også finthakket snackpeber eller rødløg over.
Hvis det VIKRELIG skal smage af hvidløg, så lav olie/hvidløgs blandingen nogle timer forinden… weeehuuuueee:rock:

Velbekomme:)

Bønne-/feta salat:

Grønne fine bønner koges så der stadig er bid i og køles helt ned. Så blandes groft hakket fetaost og finthakket rødløg og drysses over bønnerne. Gi evt. et skvis balsamico henover inden servering.

Baconbønner:
4-5 grønne bønner vikles med baconstrimler og steges enten på panden eller i ovnen til baconen er sprød.

Fyldte champignoner:
Rens nogle gode store champignoner og fjern stokken, så der dannes et hul. Hullet fyldes med hvidløgs- eller pikantflødeost og bages i ovnen i 15-20 min. ved 220 gr. til de er møre med bid i.

Og ja ellers stemmer jeg med i koret med hasselbachkartofler og bearnaisesovs. Du kan også lave en lækker brun sovs af “saften” der kommer fra stegen ved stegningen - og den blir ekstra lækker, hvis du tilsætter et LILLE skvis rødvin og lidt fløde.

Nuvel det er for sent til nytårsaften (i denne omgang i hvert fald), men så er forslaget der til en anden god gang…

Nytårsaften havde jeg skåret de lækreste engelske bøffer ud af en hel oksefilet. Og til dem lavede jeg hasselback kartofler, baconsvøbte grønne bønner og en lækker spinat creme/sauce til.

Det fungerede bare rigtig godt til oksekødet, hvis jeg selv skal sige det. :slight_smile:
Og så er det lidt anderledes end den typiske bearnaise sauce.

Bring ca. 1,5-2 dl kalvefond i kog og kom en bakke (250 gr) babyspinat i og lad det koge lidt ned (falde sammen).
Kom det i en blender sammen med en god klat smør (40-50 gr. ca) og smag til med salt, peber og så et eller andet, som giver et lille spif. En anelse Sambal Oelek er rigtig godt. Ellers kan tabasco eller anden chili-sauce nok bruges. Det skal ikke være ret meget (en knivspids eller to). Bare lige så det får en lille smule kant og ikke bliver alt for “smøragtig” i smagen.

Og så har du en lækker creme/sauce til dit kød.

Den kan godt være lidt for tynd i det. I så fald kan den godt jævnes lidt ud med lidt maizena. Bare pas på med ikke at få det til at koge for meget. Det skal jo heller ikke være en sovs. :slight_smile:

// Martin