Fortsættelse af tråden om Klargøring af and inden stegning
Nu har anden stået koldt tilstrækkelig længe i sin “ballon” og er blevet kold nok til at vi kan partere den. Anden må ikke udsættes for frost mens den køler - personligt synes jeg det ændrer smagen.
Tricket er nu at partere anden uden at ødelægge skindet - det er heldigvis ret robust, men for at skåne det skal du bruge andetfedtet. Skyen der blev hældt fra anden har nu stået koldt og har delt sig fra fedtet der ligger øverst. Du skal have fat i fedtet!
Hvis du har været smart - så har du stillet skyen på frost i et par timer (det glemte jeg ) for så kan du tage hele fedtklumpen af uden at skulle skrabe eller noget - det kan løftes af!!!
jeg var ikke smart - jeg skulle skrabe og have det ned i en lille børk hvor jeg kunne arbejde med det.
Sørg for at der ikke er noget rod omkring dig og at du har de ting du skal bruge inden for rækkevidde for nu bliver det fedtet!!!
Hvis du er højrehåndet, så dyp venstre hånd i fedtet (det er flydende ved stuetemperatur) og gør den helt glat. Tag anden og læg den på en stort skærebrædt, og skær langs brystet (men IKKE op i brystkødet) i hele lårets længde.
start oppe mod skulderen og arbejd dig ned mod gumpen. du kan se jeg har ramt pladen ind til fyldet - det kan du bare pille fra hvis du rammer - det skal ikke med. Skær ned mod gumpen til der ikke er mere kød at hente, og skær så ned til du rammer “hoften”
Bræk forsigtigt låret ud til siden mens du skærer kødet fri om hoften. Nu har du frit-skåret hvad der svarer til læg og lårknogle på os. Løft forsigtigt (med din meget fedtede hånd) låret fri og læg det til side.
Gentag processen på den anden side af anden. Den kan virke lidt sværere, men hvis du vender anden rundt, så pas på du ikke får skåret op i brystkødet
Nu er lårene skåret af. Nu kommer turen til brystet.
Modsat en kylling har ænder ikke ribben - de har en bryst-plade, og kødet skal fri af pladen. Find pladens midte - et er let, for den har en forhøjning man kan mærke. Men tryk ikke for hårdt så skindet går i stykker.
Skær hele vejen fra hele vejen fra halsen og ned til gumpen langs brystpladens kant!
løft med spidsen af kniven brystet fri langs kanten nede ved gumpen. Helt dernede sidder kødet fast på brusk - men når du får fingrene ind uner brystkødet lidt højere oppe, så er det ben.
Brug fingrene og knivspidsen til FORSIGTIGT at frigøre hele brystet ned til halsen. Når du rammer kravebenet nede ved halsen, så kan du ikke komme længere - så frigør du kødet rundt om, skærer ned mod skulderen og frigør så meget du kan få med.
Der vil altid sidde noget tilbage - nogle familiemedlemmer vil nok gøre krav på skroget så de kan hygge sig med at pille i det sidste. bare få alt det med du kan.
Skær ned over skulderen, ned mod ryggen, og tilbage mod dig selv og vrid brystet helt fri og læg det til side
Gentag processen på den anden side. Skær langs brystpladen på den anden side at midten, frigør med knivspids og fingre.
Læg låret til side mens du evt vasker fingre, kniven eller bordet alt efter hvor meget du har griset eller føler dig FOR fedtet… du bliver fedtet igen, men det er super vigtigt at du ikke er irriteret over noget så du taber fokus undervej - det plejer at gå ud over skindet på anden.
Næste skridt er finish!
Først tager du dig kærligt af bryststykkerne. Dem lægger du ved siden af hinanden, gør din hånd EKSTRA fedtet og så skærer du dem skråt i stykker der passer til antal gæster eller bare hvad du selv synes. Gør det symmetrisk så det bliver rigtig flot til servering. Appetitligheden stiger jo mere du gør ud af det
Læg dem tilrette på fadet - gerne med mellemrum i mellem.
Så er det lårene. Der er 2 knogler i lige nu og du kan lade dem være som de er, men så skal folk bruge fingrene ved bordet!.
Alternativet er at du tager et lår i venstre hånd. Hold det så “lårknoglen” vender ind mod dig selv, og skær så på VENSTRE side at lårknoglen ned i kødet. Skær forsigtigt og tag al den tid du skal bruge.
Snit langsomt ind under knoglen, og når den er rimelig fri for kød, så læg kniven og skub dine højre fingre FORSIGTIGT ind under knoglen. Få fat knoglen, og vrid den rundt til den slipper i knæet og går løs så du står med “lårknoglen” i hånden.
Det her er ikke nemt og du skal hele tiden passe på skindet som du har i venstre hånd. Det er sværeste del af parteringen, men gjort langsomt - så skal det nok lykkes.
gentag processen med det andet lår også.
Hvis lårene er gået i stykker i kødet (det kan godt ske men pyt!!!) så lægger du dem bare over på fadet og retter skindet så det ser pænt ud
Hvis de er hele endnu - så skær et regulært stykke af låret (parallelt med “håndtaget”) inden du lægger det på plads på fadet. Man kan se der er knivmærker i skindet langs mit “håndtag”
Så er det fyldet…
Hvis man har renset anden orentligt ser alt fyldet rent og appetitligt ud nu
Det skal ud og arrangeres sammen med anden på fadet. Lav gerne mønstre og symmetri - det højner effekten
Så er anden klar til at komme i ovnen 10-15 min på 200 g grill - men det er først når den skal serveres og alle de andre lækre ting er ved at være klar
og så er der serveret
Velbekomme