Tilløberkat ctr. vores kat

Jeg bor i et rækkehuskvarter i udkanten af byen. Her må vi have indekat, og vores Mille nyder at boltre sig i den indhegnede have. Hun er 4 år.

Her for en måneds tid siden, begyndte en lille, sort kat at løbe rundt i området og jamre hjerteskærende. Den var ekstremt kontaktsøgende og virkede som om den var faret vil. Jeg valgte i første omgang ikke at gøre yderligere, for jeg har hørt, at katte, der ‘løber til’ ikke skal fodres, da de så opgiver at finde hjem.

Men altså … som kattemor har man jo et særligt hjerte, og en dag, da jeg så den sidde og forsøge at spise af en bolle, jeg havde smidt til fuglene, kunne jeg ikke bære det længere. Den fik et bæger tørfoder af fra Milles foderspand. Et bæger svarer til ca. 6 gange hvad Mille plejer at spise på et døgn! Og den åd rub og stub.

Området ved min hoveddør er overdækket og her har jeg opdaget at den hver nat sover på måtten foran huset. Nu har jeg lagt et tykt, blødt tæppe på måtten, så den kan ligge tørt og lunt.

Katten er hverken mærket eller chippet (en nabo har haft den til dyrlægen, men kan ikke selv beholde katten). Min søn og jeg er blev enige om, at vi ville prøve at sammenføre katten med vores Mille.

Det er her, jeg har brug for et godt råd!

Vi er blevet enige om at tage det i små doser, da katten jo ikke skal tvinges til at være inden døre, ligesom hvis vi havde købt den og ikke måtte lukke den ud for tidligt. Vi begyndte i går. Lukkede dørene til alle værelser, tog Mille ind fra haven og lukkede Max (som vi kalder den lille hankat) ind. Mille stirrede på den, Max nærmede sig forsigtigt og de gav sig til at snuse til hinandens munde. Mille hvæsede et par gange, Max gjorde ikke. Mille gik derefter hen til sofaen, hvor hun kastede op og meget tydeligt viste, at hun ville ud i haven. Vi lukkede hende ud, men blev enige om, at haven er Milles domæne og fristed, så vi lod Max gå lidt rundt i huset, hvorefter han viste, at han gerne ville ud (af hoveddøren, der ikke fører ud til haven).

Mille snusede en del da hun efterfølgende kom ind igen, men virkede derudover ikke påvrket.

I dag forsøgte vi igen. Det gav et lille fremskridt. De mødtes stadig, snusede til hinanden, Mille hvæsede, men brækkede sig ikke. Hun kom igen ud i haven, men denne gang sad hun og kiggede ind af terrassedøren og holdt nøje øje med Max. Max blev igen lukket ud.

Begge gange har han været inde ca. 5-10 minutter.

Er der noget vi gør rigtigt/forkert? Han får sin mad ude på ‘hans side’ af huset, så de spiser ikke side om side. Så længe han er så forslugen, vil vi ikke lade ham komme til Milles mad, da han sikkert spiser hendes mad også.

Er der håb om, at de måske med tiden vil kunne leve sammen? Vi vil da lade ham være udekat i dagtimerne og tage ham ind efter behov afte/nat. Mille vil fortsat være indekat med adgang til haven, som vi så vidt muligt vil lade forblive at være hendes.

To ting: 1) Selvom vi kun må have indekat, har de fleste i kvarteret deres katte som udekatte. Der vil derfor ikke blive problemer i at lade Max fortsætte som udekat. 2) Jeg vil kontakte en dyrlæge og spørge ind til en evt. ormekur, siden Max som sagt spiser for 4 voksne katte.

Undskyld at det (som altid med mig) blev langt :-).

Venlig hilsen
Mette

9 Synes om

Jeg synes, jeres fremgangsmåde lyder meget fornuftig, men har ikke nogen erfaring med tilløbere og egen kat. Og kattenes reaktion er ikke skræmmende, hvis det fortsætter sådan.

Men jeg vil anbefale, at han kommer til dyrlæge. Både fordi ormepiller vist ikke kan udleveres uden, og for at han kan blive både testet for sygdom og vaccineret. Og neutraliseret inden han når den fertile alder i hvert fald.

Og tak, fordi I er gode mennesker, der tager jer af ham :heart:

10 Synes om

Det er rørende at læse, at I tager jer af katten. Jeg håber virkelig, at sammenføringen vil lykkes. :hjerte:

8 Synes om

Tillykke med jeres nye kat - og ikke mindst til ham, for at ha’ valgt det rette sted at be’ om asyl! :+1: :wink:

Vi har lige været gennem et lignende scenarie her, med vores lille intruder - et par kommentarer med udspring i den proces:

For mig lyder det til at I gør meget af det samme vi gjorde/gør - gradvis tilvænning i passende doser og fokus på at Manse ikke føler sig (alt for… :smirk_cat:) presset.

Ud fra den beskrevne adfærd lyder det for mig bestemt som om det kan lykkes.
Manse har altid været fritløber, og har fortsat eneretten til huset, mens Lillen bor i stalden, hvilket hun også gjorde der hvor hun kom fra, og indtil videre er det planen at fortsætte med det koncept.
Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at ønskescenariet er at hun på sigt også kan få adgang til huset, men det bliver kun med Manses fulde accept, og i øvrigt virker hun ikke specielt interesseret i at komme ind - hun kan f.eks. fint ligge på terrassen mens havedøren står åben og vi går ind og ud.

Hvad @galath siger - få ham checket og neutraliseret som noget af det allerførste, og :+1: for at I hjælper ham! :slightly_smiling_face:

9 Synes om

Tusind tak for jeres feedback :slight_smile: !!!

Desværre vokser træerne ikke ind i himlen … I dag gjorde vi som de sidste to dage. Vi lukkede Max ind, han og Mille snusede til hinandens munde. Mille hvæsede ikke af ham i dag! Det var jo en sejr. MEN!!! Ud af den blå luft langede Max ud efter Mille, der flygtede ind under sofaen, hvor hun hvæsede af ham. Max var på vej ind til hende, hun hvæsede igen, og han trak sig og gik lidt væk. Mille løb hen til terrassedøren, denne gang med hanekam i pelsen og tyk hale, og jeg lukkede hende ud. Max lagde sig på siden på stuegulvet, og svingede let med halespidsen. Jeg satte mig ved siden af ham og aede ham. Normalt plejer han at spinde, men han lukkede bare øjnene og spandt ikke. Jeg tog et bæger, fyldte det med mad og gik udenfor, hvor jeg raslede med bægeret. Han kom drønende med det samme og fik sit foder, og jeg lod ham blive udenfor igen.

Jeg synes jo det er et tilbageskridt. På en måde kan/ville jeg nemmere kunne acceptere hvis Mille havde langet ud efter ham, da det jo er hendes territorie. Jeg bryder mig ikke om at en kat, der først lige er begyndt at komme i hjemmet opfører sig sådan overfor hende.

I morgen vil jeg tage fat i vores dyrlæge, der heldigvis er katteekspert og spørge hende til råds, hvis hun ikke holder ferie. Så vil jeg rådføre mig omkring ormekur og eventuelt vaccine. Selvom det måske ender med at Max alligevel ikke kan flytte ind, kan jeg i det mindste holde ham rask.

Tak, endnu engang :slight_smile: !!!

7 Synes om

Uden at ha’ set episoden - så lyder det meget som hvad vi oplevede med Lillen, der klart var aggressoren i første omgang.

I de situationer valgte jeg at gi’ hende time out, og supportere Manse - om det er den rigtige approach ved jeg ikke, men på et tidspunkt begyndte han at være den aktive i konfrontationerne.

Ting ta’r tid - jeg er selv slem til at se worst case scenarier, men begge katte er stadig OK her efter 5 måneders prøvetid… :wink:

6 Synes om

Tusind tak for at I tager jer af ham.

:heart:

4 Synes om

Der vil være bum på vejen, men tak for i giver Max en hjem
Tak :blush:

3 Synes om