Timians røde tandkød

Vi har i dag været til det årlige tjek og prik, og det gik så godt, han fik så meget ros Timse-bassen, bortset fra det forbaskede tandkød. De har haft ham inde til tandrens én gang, og det var i 2021, hvor der ikke var noget tandsten at tandrense, og han fik tandrøntgen, så det var nærmest bare en meget dyr lur, aj det var det self ikke, det skulle jo tjekkes, men sådan føltes det jo. Men nu vil de gerne have ham ind igen i narkose, også pga tandkødet…og hun snakkede om at rødt tandkød kan være alt fra stomatitis tror jeg hun sagde det hed, hvor nogle katte faktisk fik fjernet alle tænderne, eller det kunne bare være dumt tandkød eller noget “rest fra calicien”, rest fra calicien, hvad f. er det ?

Han er en stor glad dreng knaser sine Hills T/D derudaf, livsnyder der elsker mad. Vejer desværre nu hele 7,7 kg så er lidt for stuur i det.

Og nå ja, så blev jeg anbefalet at afprøve noget klorhexidin og aloevera mundgel inden, Altså til Timi
Er det dét bedste ? eller findes der noget bedre der evt er til at få i dem, ved af erfaring med mine tidligere katte og hund at klorhexidin er et glimrende gå væk middel…

Flere snakker om colostrum herinde til rødt tandkød, hvad er det, og hvordan anvendes det ?

Vil gøre det bedste for ham, men lige nu er jeg i tvivl om, hvad det er, føler lidt dyrlægen maler fanden på væggen, som med da vi fik ham, og han havde calici som killing, og de snakkede om katte der mistede tænderne.

Hvad siger de erfarne herinde ?

1 Synes om

Calici er en virus rigtig mange har haft eller får. Ikke noget farligt, men ubehageligt for mis, hvis den er hårdt ramt.
Mange rammes som killing.
Ang. det røde tandkød, så havde Brian det af og til. Han fik noget råt kød, typisk kylling af en eller anden herkomst, og gnave i, så kunne han holde det nede med det.
Jeg prøvede colostrum, men synes ikke det havde nogen effekt :slightly_smiling_face:
Det kan købes som pulver eller kapsler og så blander man det i foderet eller giver en pille.

4 Synes om

Tak for råd.
Måske skal jeg afprøve råt kød også eller måske de der tørrede kyllingedimser.

1 Synes om

Det gør i hvert fald ingen fortræd og er ikke så dyrt at afprøve :wink:

1 Synes om

Nu er whole Colostrum indkøbt. Det lyder da i hvert fald ja både sundt og ufarligt.

Men i forhold til de der gels og diverse til munden. Er der nogen her der kan råde mht. hvad vi skal indkøbe og hvad der er effektivt ? (det er IKKE som erstatning for tandrensning, men som forebyggelse og supplering).

Virker de gels med enzymer til at komme i munden Aptus Bucacat eller Tropicare ?