Tips hage (fotos)

Som lovet fotos af det vi ikke ved hvad er på Tips hage:

Nu er jeg langt fra ekspert, men sådan lige umiddelbart ville jeg altså sige acne…med de forbehold at de to jeg har herhjemme som udgangspunkter har blå pels omkring munden og selve stederne er mørkere, nærmest sorte.

Det kunne også godt ligne noget der har været et billede af her inde før. Noget med noget foder allergi eller en eller anden kødædende virus. Ej, du skal ikke holde mig oppe på det, mener bare at kunne huske noget i den dur!

Jeg synes ikke selv det ligner ringorm, men jeg er ikke dyrlæge og det er første gang jeg ser dette hos en kat… Så min viden er enorm lille faktisk ikke-eksisterende…:slight_smile:

Nope- med ringorm ville det nok være et større område og der vil være pelstab- Filur havde ringorm kort tid efter vi fik ham og det startede med pelstab ved øjen/ næse regionen.

Har ikke lige et bud på, hvad det så kan være, men Tina`s bud lyder meget logisk- det har jeg nemlig også set på Biva ind imellem, selvom hun jo godt nok ikke er en kat.

Det ser for mig ud som et klokkeklart eksempel på acne. Bruger du plasticskåle til deres foder?

Jeg har fire skåle af plastik, så det kan sagtens være det… jeg anede ikke, at de kunne give det… stakkels kat

Skal jeg mon rense det i klorhexidin? Eller vente til jeg får svar på testen?

[quote=lenschow;222795]Jeg har fire skåle af plastik, så det kan sagtens være det… jeg anede ikke, at de kunne give det… stakkels kat

Skal jeg mon rense det i klorhexidin? Eller vente til jeg får svar på testen?[/quote]

Plastic får bittesmå revner med tiden og i de små revner kan der altså gemme sig lidt af hvert. Skift til porcelæn eller stål skåle og se om ikke det gør en forskel. Du kan sagtens rense det med klorhexidin, men prøv at børste det med en blød babytandbørste også.

Jeg er næsten også 100% sikker på, at der er tale om felin acne (hudorm og bumser) - som egtl. er meget almindeligt. Det ses oftest som “kaffegrums” på hagen, men kan også være inficeret i forskellig grad. Prøv at Google “Feline Acne” - så dukker der både sites og billeder op :slight_smile:

Men som sagt er det meget almindeligt. Min snart 10 årige Freja har det også og har altid haft det i større eller mindre grad. I perioder, hvor det har været slemt, har jeg behandlet det med klorhexidin på en tot vat, men det har aldrig været nødvendigt at gøre mere. Min “gamle” dyrlæge i Århus påstod, at han især så det hos indekatte og sjovt nok har Freja ikke været særligt plaget af det siden vi flyttede i hus og fik indhegnet have til misserne :slight_smile:

Det har min Lille V også haft.
Hun har haft det i perioder, hvor hun har haft lidt stress. Bl.a. hvor min anden hunkat kom i løbetid.
Det havde ikke noget med madskålene at gøre, da jeg ikke bruger plastikskåle :slight_smile:
Det gik over af sig selv igen, men jeg behandlede det dog med klorhexidin, når det var værst.
Her er lige et billede af det.

Jeg ser, at stress kan give det - det lyder fornuftigt (plus plastikskålene som skal væk!)

Tip havde en rigtig skidt oplevelse på et foredrag. han plejer jo at deltage og være med og vise træning, men jeg FJOLS glemte at sige at folk ikke måtte klappe - i det han vr på vej ud af kassen klappede alle og grinede og han fik et kæmpechok og siden har han ikke kunnet deltage mere plus herhjemme i en længere periode har jeg arbejdet med at gøre ham tryg.

Han var endda bange for mig i starten, så kun gæster og nu er han ved at være sig selv hjemme igen - men optræde det kommer han nok aldrig mere til pga min fejltagelse. Så ja han har bestemt været stresset i nogle måneder - så snart han så posten eller en gæst, så blev han meget meget bange.

Kan det være årsagen også tror I? Hvis det er det…

Jeg er slem glad, hvis det ikke er ringorm. har haft fat i Thomas fra laden, og han har intet af den slags. Det var jo oplagt at give den stakkel skylden:-)

Vores 11 år gamle burmeserpige har også Acne. Det er noget hun har fået de sidste par år. Det forsvinder når det behandles med klorhexidin, og man kan uden at trykke hårdt, let kradse det væk og duppe efter med klorhexidin. Brug i det hele taget at behandles med klorhexidin. Det er nemt at se acne på katte med lys pels. Mørkpelsede katte, kan sagtens have det uden det opdages.

Klorhexidin er fint at rense huden med, når man har fjernet acne’en… men der var engang en dyrlæge, der anbefalede anotit mod acne - anotit er egt øredråber, der indeholder antibiotika og kortison, men de er også gode til at fjerne acne og rense huden.

Anotit

Jeg håber da det er acne, for det er da til at holde ud og leve med og få væk, og de billederder er vidst her ligner da Tip’s hage.

Kan det passe at hans underlæbe er lidt rød og hævet? Og lidt sår omkring munden?
Selvom det evt. kun er acne, skal man lige være opmærksom på der kan gå infektion som streptokok i og så kan det godt gå hen og blive lidt mere omfattende.

Marina

:slight_smile: :slight_smile:

Det liger på en prik dét nabo’s Buster får med jævne mellemrum…

Vi var til dyrlægen med ham i forrige uge - og hun mener, at det kan være foderallergi - så han fik en antibiotikakur.

Hun sagde bl.a. at Buster ikke skulle have mad med oksekød, men hellere med fisk og kylling… kan ikke lige huske forklaringen, men der er noget i oksekød der kan tricke …

God bedring til drengen fra Tante T…

:wehuu:

[quote=Marina;222872]Kan det passe at hans underlæbe er lidt rød og hævet? Og lidt sår omkring munden?
Selvom det evt. kun er acne, skal man lige være opmærksom på der kan gå infektion som streptokok i og så kan det godt gå hen og blive lidt mere omfattende.

Marina[/quote]

Nix ingen hævelse og ingen betændelse/sårdannelse… Smurte med antibiotikacreme først fordi dyrlægen ville sikre sig - og det blev det værre af (jeg har jo tilført huden mere fedt kan man sige og så blomstrede han)

Ud over de årsager der tidligere er nævnt i tråden, så har jeg også prøvet at foderet kan være årsagen.
Jeg havde flere, som for et par år siden fik acne på RC’s maine coon foder - jeg tror måske det har noget at gøre med den fedtede coating på foderet.
Da jeg gik over til andet foder, så forsvandt det fuldstændigt :slight_smile:

Vores Somalier har det også af og til. Jeg plejer at kradse det af, eller vaske det af med en vatrondel med sæbe. Derefter klorhexidrin. Og holde øje med at det ikke udvikler sig til rigtige bumser.
Mener det med plasticskåle er en myte der blev tilbagevist for mange år siden, mener der var en stor artikel i Huskatten dengang.

Det kan jo også være de to små ballademagere der hunser for meget med den kære Tip! :slight_smile: De er jo nogle aktive nogen.

Efter vi har fået Basil har Bamse tabt sig lidt og vi har fået ham tjekket, men intet er galt og dyrlægen siger at det er fordi han passer på den lille og sørger for at han er ren, og leger med ham når han kommer osv. og det kan godt påvirke ham!