Tips til indhegning

:rolleyes:Så er vi på den med mere konkrete ting om indhegningen…

Hvilken slags strømgiver skal vi bruge? Jeg vil helst have en, der IKKE siger lyde hver gang den sender en impuls ud!

Vi vil gerne lave indhæng med strømtråde, altså uden hegn, men hvor strømmen er på en skrå pind ud. Hvad bruger man til det? Bare tilsavede pæle?

Og så selve nettet… Vi havde tænkt det bidefaste net fra zooplus, så det ikke kan kravles i :ups: men måske noget galvaniseret er bedre i længden?

Mit hoved er også i blød ift en låge :rolleyes:

Alle ideer modtages med kyshånd! (Også links til gamle tråde med god info :wink: )

Har skrevet hvis i mangler ideer så kig forbi Valsgård. Der kan du få ideer / svar

Vi har brugt galvaniseret volierenet/minknet med de mindste masker. 180cm (to rullers bredde) i højden. 50cm vinkelret/vandret indhæng med net. Ingen strøm. Lågen er en galvaniseret metallåge med smalle lodrette ribber. Det eneste, vi skal passe på, er, at planterne omkring hegnet holdes nede, så de ikke frister til udbrud.

Ja, jeg anbefaler ikke den vi har :høhø: Den siger klik, og jeg har heller ikke været imponeret af holdbarheden. Jeg ville vælge galvaniseret eller lign., fremfor det bidefaste fra zooplus ift hvor pænt man kan få det til at være på stolperne. Dertil så overvej at hvis hvis I vælger metalhegn kan det være med til at være jordforbindelse, udover de tråde som I sætter op skiftevis med strømtrådene (samme slags tråd), som fører jordforbindelsen :slight_smile:

Låge kan jo både være af træ eller metalnet på en træramme? :slight_smile: Nogle bestemte overvejelser du har ift det?

Jeg gætter umiddelbart på at jeres er for bastant ift det Rune og Lykke har i tankerne :slight_smile: (Var der i søndags, hvor vi snakkede om nogle af tingene til det)

Jeg kan anbefale tråd til selve indhegningen fra Hegnslageret. Det vi købte var 180 cm i højden og maskerne 5 x 5 cm. Vi valgte det med grøn plastbelægning. Det er stadig rigtig pænt, her snart 6 år efter vi satte det op. Og det falder pænt i med det grønne i naturen omkring. Det fås også i galvaniseret, lidt billigere, men også mindre holdbarhed pga. evt. rust.

Det med elektriciteten kan jeg ikke snakke med om, for vi har jo valgt at lægge trådnet tag på.

Så mangler vi mest at få styr på strømgiveren og hvor stort indhænget skal være. Tips modtages stadig med kyshånd :wink:

Mange tak :slight_smile: Men vi har sådan rimeligt styr på, hvad vi gerne vil… Vi mangler bare lige det helt konkrete, som fx hvilken strømgiver.

Tak for beskrivelsen :blomst:

[QUOTE=Eva K;1308032]Ja, jeg anbefaler ikke den vi har :høhø: Den siger klik, og jeg har heller ikke været imponeret af holdbarheden. Jeg ville vælge galvaniseret eller lign., fremfor det bidefaste fra zooplus ift hvor pænt man kan få det til at være på stolperne. Dertil så overvej at hvis hvis I vælger metalhegn kan det være med til at være jordforbindelse, udover de tråde som I sætter op skiftevis med strømtrådene (samme slags tråd), som fører jordforbindelsen :slight_smile:

Låge kan jo både være af træ eller metalnet på en træramme? :slight_smile: Nogle bestemte overvejelser du har ift det?
[/QUOTE]

Hvilken en har I?

Jeg aner ikke, om de kan fås uden klik. Håber det bare, for jeg ville få ticks af det konstante KLIK.

Vi er endt på galvaniseret efter råd fra flere nu - især den med jordforbindelse lyder meget godt.

Vi har ikke de store klare overvejelser mht låge. En træramme med net på vil såmænd være fint. Bare kattene bliver inde :wink:

[QUOTE=Milles mor;1308047]Jeg kan anbefale tråd til selve indhegningen fra Hegnslageret. Det vi købte var 180 cm i højden og maskerne 5 x 5 cm. Vi valgte det med grøn plastbelægning. Det er stadig rigtig pænt, her snart 6 år efter vi satte det op. Og det falder pænt i med det grønne i naturen omkring. Det fås også i galvaniseret, lidt billigere, men også mindre holdbarhed pga. evt. rust.

Det med elektriciteten kan jeg ikke snakke med om, for vi har jo valgt at lægge trådnet tag på.[/QUOTE]

Tak for råd!

Vi kommer til at indhegne hele haven, så tag på bliver måske lige volsomt nok :slight_smile:

Tja, jeg kan heller ikke hjælpe med strømgiver, for min klikker også. :wink: Jeg ved ikke, om der overhovedet FINDES lydløse modeller? :?
Kan i ikke placere den et sted, hvor den ikke generer? Eller måske lave en lille lyddæmpende/isolerende kasse omkring den? :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1308062]Tja, jeg kan heller ikke hjælpe med strømgiver, for min klikker også. :wink: Jeg ved ikke, om der overhovedet FINDES lydløse modeller? :?
Kan i ikke placere den et sted, hvor den ikke generer? Eller måske lave en lille lyddæmpende/isolerende kasse omkring den? :)[/QUOTE]

Jeg har ikke erfaring med kattehegn, men med hestehegn - og jeg mistænker, at elektronikken i strømgiveren er den samme, evt. med reduceret spænding på de førstnævnte.
Og jeg har til dato ikke oplevet en “klik-fri” spændingsgiver, så det tvivler jeg på, at der gør - til gengæld har vi vores siddende på ladegavlen, dvs. mellem 5 og 15 meter væk, alt efter hvor du befinder dig på vores terrasse, og jeg hører den stort set aldrig; faktisk går jeg ind imellem hen og checker dioden for at være sikker på, at den stadig virker… :stuck_out_tongue:

Det er i øvrigt en Harald Nyborg model, der efterhånden har kørt i 14 år.

[QUOTE=Diana F;1308062]Tja, jeg kan heller ikke hjælpe med strømgiver, for min klikker også. :wink: Jeg ved ikke, om der overhovedet FINDES lydløse modeller? :?
Kan i ikke placere den et sted, hvor den ikke generer? Eller måske lave en lille lyddæmpende/isolerende kasse omkring den? :)[/QUOTE]

Rune er enig med dig og Eva… Men har en lille pige ikke lov til at drømme :ups:

Vi snakker om at sætte den nede på skuret. Så er den så langt fra terrassen som muligt.

Det bliver vist bare den de har ved hegnslageret.dk - Lacmé 100.

[QUOTE=Lykke;1308066]Rune er enig med dig og Eva… Men har en lille pige ikke lov til at drømme :ups:

Vi snakker om at sætte den nede på skuret. Så er den så langt fra terrassen som muligt.

Det bliver vist bare den de har ved hegnslageret.dk - Lacmé 100.[/QUOTE]

Min sidder i carporten, og selvom der kun er måske 6-7 meter fra den og hen til terrassen, så hører jeg den ALDRIG. Men det kommer jo nok også an på kvarteret - her i Kbh S er der jo altid så meget småstøj fra omgivelserne, at man ikke hører klikkene. Det er måske anderledes hos jer. :slight_smile:

Vi bor på en lukket vej med en fredet mose til den anden side, så her er meget stille :slight_smile:

Jeg er også sådan en, der ikke kan overhøre lyde… Runes armbåndsur er forment adgang til soveværelset, og sover jeg hos nogen piller jeg batterierne ud af alle ure i rummet :ups:

[QUOTE=Diana F;1308062]Tja, jeg kan heller ikke hjælpe med strømgiver, for min klikker også. :wink: Jeg ved ikke, om der overhovedet FINDES lydløse modeller? :?
Kan i ikke placere den et sted, hvor den ikke generer? Eller måske lave en lille lyddæmpende/isolerende kasse omkring den? :)[/QUOTE]

Vi har den samme som jeg husker det :høhø: En Nervus M1800-PE på 8 Watt, 1,8 Joules, topspænding 9500 Volt? :slight_smile:

Jeg ved de fås i væsenligt mere lydsvage end den jeg har, men jeg tænker også at I bør sætte den nede på skuret, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, så lyd-generet du nemt bliver, Lykke :slight_smile:

[QUOTE=Eva K;1308071]Vi har den samme som jeg husker det :høhø: En Nervus M1800-PE på 8 Watt, 1,8 Joules, topspænding 9500 Volt? :slight_smile:

Jeg ved de fås i væsenligt mere lydsvage end den jeg har, men jeg tænker også at I bør sætte den nede på skuret, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, så lyd-generet du nemt bliver, Lykke :slight_smile: [/QUOTE]

Nej, min Nervus døde jo (hvis du kan huske vi diskuterede det herinde), så den røg ud, og jeg købte en ny. :slight_smile: Men den kan jeg ikke lige huske, hvad hedder. :høhø: Og gider ikke lige gå ud og kigge på den i kulden og mørket. Men det var en, der var på tilbud på en netbutik. :smiley:
De der Nervus fører de vist slet ikke længere i Harald Nyborg. De var nok for ringe. :wink:

Googlede lige, det er vist den her, jeg har. :slight_smile: Og den er stadig på tilbud. :smiley:

https://www.farm-shop.dk/shop/tilbuds-elhegn/delta2-spaendingsgiver-230v/

[QUOTE=Lykke;1308066]Rune er enig med dig og Eva… Men har en lille pige ikke lov til at drømme :ups:

Vi snakker om at sætte den nede på skuret. Så er den så langt fra terrassen som muligt.

Det bliver vist bare den de har ved hegnslageret.dk - Lacmé 100.[/QUOTE]

Jeg har også tænkt over lyden. Ikke så meget for min egen skyld - den minder mig faktisk om nogle af de lyse dage fra min barndom, når jeg var på ferie hos mormors og morfars gård med elhegn overalt :slight_smile: Jeg har også ad den vej fået respekt for det rap, man får. Det gør ikke som sådan vildt ondt, det er bare ekstremt ubehageligt.

Men tilbage til lyden: Jeg håber, det kan lade sig gøre at sætte min op inde i skuret - især for naboernes skyld. For jeg regner med, at den klikker, og dem vil jeg ikke på kant med, hvis jeg kan undgå det. Har I ikke mulighed for at sætte den op inde i jeres skur?

[QUOTE=galath;1308100]Jeg har også tænkt over lyden. Ikke så meget for min egen skyld - den minder mig faktisk om nogle af de lyse dage fra min barndom, når jeg var på ferie hos mormors og morfars gård med elhegn overalt :slight_smile: Jeg har også ad den vej fået respekt for det rap, man får. Det gør ikke som sådan vildt ondt, det er bare ekstremt ubehageligt.

Men tilbage til lyden: Jeg håber, det kan lade sig gøre at sætte min op inde i skuret - især for naboernes skyld. For jeg regner med, at den klikker, og dem vil jeg ikke på kant med, hvis jeg kan undgå det. Har I ikke mulighed for at sætte den op inde i jeres skur?[/QUOTE]

Jeg kunne høre på min bror, at det er en dårlig ide at have den inde… Skrækeksemplet var, at hvis der går et lyn i hegnet, så kan der gå overgang i boksen, så der står en Meget lang flamme ud af den :uha:

Jeg bor også et meget stille sted - så stille, at selv min gamle far synes, der er for lidt støj :slight_smile: Jeg kan ikke huske, hvad min hedder, men medmindre jeg går HELT hen til den, kan jeg altså ikke høre et klik. De eneste klik, jeg hører, er når strømtråden rammes af en gren eller hegnet (mit hegn er ikke altid gode venner med min hæk) :slight_smile:

Til gengæld fik vi at vide, at den ikke må sidde ude i det åbne, hvor den er direkte udsat for vejrpåvirkning. Den har ikke godt af regn.

Det er ikke nemt :gruble:

Kunne du lokkes til at kigge efter navnet? :slight_smile: