Tips til maling af lofter

Kære kattegale

Kattene og jeg flytter her i juni til noget større :wehu:og det bliver dejligt. Men inden vi når så vidt, er der en del, der skal males, blandt andet lofterne i det nye rækkehus. Derfor: Har I nogle tips til, hvordan man maler lofter på den nemmeste måde? At hyre andre til det er ikke en mulighed, da pengene er små :slight_smile:

Er det rigtigt, at vægge og lofter skal vaskes af, inden man maler? Kom gerne med alle dine gode tips - alt hjælp er velkomme.

Ja alt der skal males vasket først, for at fjerne snavs og fedt mv - bare det at lufte ud gør at der kommer snavs bare tænk på hvor beskidte vinduer bliver.

Og male loft ville jeg nok bruge en rulle på en forlænger stang, så kan du gå på gulvet og male.

Træ- eller gipslofter? :slight_smile:

Et godt tip til maling af lofter er at tage låg fra malingen (eller noget tilsvarende), klippe en slids/hul og sætte det rundt om stangen til malerrullen/penslen… så det ikke drypper ned på dig. Og så ja, en rulle eller pensel på en lang stang, så du kan male fra gulvet :slight_smile:

Vær OBS på, at det kan sprøjte (ret meget - alt efter ens hastighed :slight_smile: når man maler lofter.
Hvis der står ting, skal de dækkes over, ellers får de fine, små malingsprikker på sig … det samme gør evt. trægulve :S

Trekkie, det er gipslofter :slight_smile:

Tak for tippet - smart at man så kan undgå at få pletter på sig. Det er længe siden, jeg sidst har malet, men som jeg husker det, var der mere maling på mig end på væggen :ups:

[QUOTE=DK Lindvig;1064206]Vær OBS på, at det kan sprøjte (ret meget - alt efter ens hastighed :slight_smile: når man maler lofter.
Hvis der står ting, skal de dækkes over, ellers får de fine, små malingsprikker på sig … det samme gør evt. trægulve :S[/QUOTE]

Uha ja, jeg kan næsten allerede se mig selv med en milliard små pletter på :S

Huset er heldigvis tomt, og jeg har halvanden uge til at gå og male, inden jeg skal flytte kattene og møblerne. Det er meget godt, for jeg kan levende forestille mig min lille Ra være ALLE vegne, som han plejer, og få maling på pelsen

Bedste råd jeg kender er, at lade være med at tro man spare noget ved at købe en billig maling!
Den billige koster måske det halve, men så skal man måske male 4-5 gange før det dækker. Så både i penge og arbejdstid kan det betale sig at købe en ordentlig maling :slight_smile:
Det samme med malertapen, noget af det billige klistre næsten ikke. Og køb det i dobbelt brede.

og som andre skriver, vær grundig med afdækningen, det er så træls med små prikker på forlister, døre og vindueskarme :smiley: