Tisser på gulvet

Flere af vores har også tisset - ikke strintet, i vindueskarme, håndvaske og skåle m.m når de har været i løb.

Hvor mange kuld har Lucy fået efterhånden?

Jeg ville stille bakker op i huset også, så de har mulighed for at tisse, når de skal.

Det kan godt være I synes det, men det er ikke ensbetydende med at katten tisser indenfor selvom der er en bakke. Mine bimser har fine helt rene bakker herinde, men de VIL bruge haven. Bakkerne er rene nok, de tjekkes flere gange dagligt, gruset er også OK, men de vil hellere udenfor. Honey har brugt dem i stor stil, men er efterhånden også holdt op med at bruge dem og gør hellere sine ting udenfor.

Jeg kender flere i omgangskredsen hvor det er således, at katten/kattene hellere vil ud end at bruge bakken indenfor

[QUOTE=Vipstøsen;870521]Det kan godt være I synes det, men det er ikke ensbetydende med at katten tisser indenfor selvom der er en bakke. Mine bimser har fine helt rene bakker herinde, men de VIL bruge haven. Bakkerne er rene nok, de tjekkes flere gange dagligt, gruset er også OK, men de vil hellere udenfor. Honey har brugt dem i stor stil, men er efterhånden også holdt op med at bruge dem og gør hellere sine ting udenfor.

Jeg kender flere i omgangskredsen hvor det er således, at katten/kattene hellere vil ud end at bruge bakken indenfor[/QUOTE]

Nu er det ikke helt det samme med løbegårde som med fritløbende katte. Men jeg har tit passet en af naboernes kat når han var ude og rejse, og jeg har ALDRIG rørt kattebakken han havde inde… for den blev ikke brugt. Det klarede katten udenfor :slight_smile:
(eller jo, en gang har jeg måttet tømme den, det var fordi jeg ikke havde set katten i to dage og satte kattelemmen på “kun ind” så jeg ku’ tjekke om den stadig overhovedet var der. Det var den. Og den var yderst utilfreds med ikke at kunne komme ud L Den havde flænset posen med Hills tørfoder, RODET rundt i hele huset og i dén grad brugt kattebakken L Dså det var ikke fordi den ikke vidste hvad den var til… nøj den var sur L)

En anden ting er så… det forvirrer mig når Trådstarter siger at de “bor” i løbegården. Er det indekatte med adgang til løbegård eller er det “løbegårdskatte” med sporadisk adgang til at være indenfor? For jeg synes nok det er synd at holde katte mest i en løbegård. men det er måske bare fordi jeg aldrig selv har prøvet at ha’ katte der helst vil være ude… siatalere er alt for kuldskære til at ville være ude i den her grønne vinter…

[QUOTE=Vipstøsen;870521]
Jeg kender flere i omgangskredsen hvor det er således, at katten/kattene hellere vil ud end at bruge bakken indenfor[/QUOTE]

Men de har valget! :slight_smile:
Min gamle huskat brugte i sommerperioden stort set heller ikke bakken, men hun gjorde gerne om vinteren :slight_smile: Hvor hun i øvrigt også lå og boblede inde det meste af tiden…

Jeg vil mene at det er at bede om problemer ikke at have en kattebakke indenfor, og medmindre der er fri adgang til løbegården via f.eks. en kattelem, så ville jeg pronto stille en op…
At hun tisser kan både skyldes urenlighed pga manglende bakke, urenlighed pga. blærebetændelse, eller urinmarkering grundet fertilitet.

Et citat fra en af Kattens Værns foldere At lade katte gå i den ene løbetid efter den anden, kan betragtes som dyrplageri

Det er folderen Når katten bliver kønsmoden

[QUOTE=Eife;870711]Men de har valget! :slight_smile:
Min gamle huskat brugte i sommerperioden stort set heller ikke bakken, men hun gjorde gerne om vinteren :slight_smile: Hvor hun i øvrigt også lå og boblede inde det meste af tiden…

Jeg vil mene at det er at bede om problemer ikke at have en kattebakke indenfor, og medmindre der er fri adgang til løbegården via f.eks. en kattelem, så ville jeg pronto stille en op…
At hun tisser kan både skyldes urenlighed pga manglende bakke, urenlighed pga. blærebetændelse, eller urinmarkering grundet fertilitet.[/QUOTE]

helt enig Eife i at de skal have valget. Jeg blev bare provokeret at nogle de tidligere indlæg, hvor jeg synes det lyder som om at katten kun vil bruge bakker indenfor, og det er IMO noget vrøvl. Men det er selvfølgelig muligt at jeg har misforstået pågældende indlæg :slight_smile:

Trådstarteren skriver :
Normalt når hun skal tisse plejer hun at miave så vi kan nå at sætte hende ud

Så tolker jeg det ikke som katten har fri adgang til kattelem og toilet, men først kommer på bakken, når hun bliver lukket ud, og det mener jeg bestemt ikke er godt. En kat skal have lov til at besørge når trangen er der, og ikke først når den bliver lukket ud, og jeg mener man sagtens med det kan skabe urenlighed hos katten - Desuden ser jeg nu heller ikke det store problem med at sætte en bakke op indendørs - Hvis ikke den bliver brugt, jamen så er det jo fint :slight_smile:

Måske læser jeg trådstarteren forkert, for mig at se, så lever kattene hovedsagligt i kattegården, og får kun adgang til familien/hjemmet når det tillades - Er det mig der misforstår det ?

[QUOTE=Alice;870773]Trådstarteren skriver :
Normalt når hun skal tisse plejer hun at miave så vi kan nå at sætte hende ud

Så tolker jeg det ikke som katten har fri adgang til kattelem og toilet, men først kommer på bakken, når hun bliver lukket ud, og det mener jeg bestemt ikke er godt. En kat skal have lov til at besørge når trangen er der, og ikke først når den bliver lukket ud, og jeg mener man sagtens med det kan skabe urenlighed hos katten - Desuden ser jeg nu heller ikke det store problem med at sætte en bakke op indendørs - Hvis ikke den bliver brugt, jamen så er det jo fint :slight_smile:

Måske læser jeg trådstarteren forkert, for mig at se, så lever kattene hovedsagligt i kattegården, og får kun adgang til familien/hjemmet når det tillades - Er det mig der misforstår det ?[/QUOTE]

Men ser du Alice, sådan er det hos os. Mine bimser og Honey kan gå direkte til bakken når de vågner, men de VIL udenfor og går netop hen til døren og mjaver for at komme ud. Nu ved jeg ikke med Bastian, men Frederik holder sig faktisk indtil han kan komme ud. Et par gange med tidlige tider hos dyrlægen har betydet at det er gået galt for ham i transportkassen derud, på trods af at bakkerne står der. Det mærkelige er at hvis de er alene hjemme ½-1 døgn, fordi vi er ude til noget, så kan de sagtens bruge bakken, men når vi er hjemme så vil de ud. Det er kommet til gradvist efter de har fået adgang til haven, for i starten brugte de dem fint og kun dem for så efterhånden kun at bruge “det store toilet” udenfor :slight_smile:

Jeg synes også det lyder som om at kattene har base i kattegården også er inde når familien er hjemme

3
1 kuld på 2 killinger 1 dreng og 1 pige
2 kuld på 2 killinger 2 piger (Miley) den ene var dødfødt
3 kuld på 5 killinger 3 drenge og 2 piger

[QUOTE=Vipstøsen;870521]Det kan godt være I synes det, men det er ikke ensbetydende med at katten tisser indenfor selvom der er en bakke. Mine bimser har fine helt rene bakker herinde, men de VIL bruge haven. Bakkerne er rene nok, de tjekkes flere gange dagligt, gruset er også OK, men de vil hellere udenfor. Honey har brugt dem i stor stil, men er efterhånden også holdt op med at bruge dem og gør hellere sine ting udenfor.

Det er en god ide det med bakker i huset :slight_smile: vil få dem sat op

[QUOTE=Alice;870773]
Måske læser jeg trådstarteren forkert, for mig at se, så lever kattene hovedsagligt i kattegården, og får kun adgang til familien/hjemmet når det tillades - Er det mig der misforstår det ?[/QUOTE]

Ja vores kattegård er desværre ikke lavet så smart at de kan gå direkte derud. Hvis kattene skal ind henter vi dem i løbegården.

[QUOTE=Mahia;870926]3
1 kuld på 2 killinger 1 dreng og 1 pige
2 kuld på 2 killinger 2 piger (Miley) den ene var dødfødt
3 kuld på 5 killinger 3 drenge og 2 piger[/QUOTE]

Synes du ikke, at det er killinger nok - og nu skal datteren så også producere? :uha:

Jeg er fuldstændig enig i, at det tangerer dyrplageri at lade katte gennemgå den ene løbetid efter den anden
og det er heller ikke for godt, at de ikke kan komme ind, når de vil. :muhaha:

[QUOTE

det er heller ikke for godt, at de ikke kan komme ind, når de vil[/QUOTE]

Hvorfor er det ikke for godt?

[QUOTE=Eva;870983]
det er heller ikke for godt, at de ikke kan komme ind, når de vil. :muhaha:[/QUOTE]

Hvorfor er det ikke for godt?

Bl.a. fordi de ikke kan søge indenfor i huset, som de (forhåbentlig) forbinder med tryghed, hvis noget gør dem smadder bange.

Enig :-). Nu ved vi jo ikke hvor ofte/længe de er indenfor. Jeg mener at når man anskaffer sig kat, så mener jeg det er bedst for katten at deltage i familiens dagligdag - Alt hvad jeg laver, blander mine kræ sig i, og hold op hvor tager mange ting utrolig lang tid. Tidligere i dag, lagde jeg vasketøj sammen …Det måtte gøres flere gange, da især Crazy synes det var hyleskægt at vælte stakken :slight_smile:

Haha det lyder rigtig hyggeligt det med Crazy :slight_smile: altså kattene er inde en del af tiden :slight_smile: de tilbringer skolentiden i buret og natten, men vi tager dem enten ind når vi kommer hjem eller går ud og hygger med dem i buret :slight_smile: det er så sjovt at se Miley løbe frem og tilbage efter en bold eller noget i buret :slight_smile: og så har vi nogle trappetrin derude som vi sidder på, så kommer de lige op og bliver børstet eller nusset :slight_smile:

Forresten der er flyttet kattebakke ind nu:)