Tisser ud af bakken (+ mørk urin?)

Elvis er begyndt at tisse ud af bakken. Han har en lukket bakke med lem, og der har aldrig været problemer. I lang tid har han stået op og tisset og dermed ramt kanterne af bakken (hvilket er irriterende nok :venter:) men nu er han så begyndt at blive stående lige inden for bakken, så han holder lemmen oppe med hovedet, og så tisser han jo altså ud på gulvet :argh: Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg kan stille op, for han gør det jo ikke for at tisse ved siden af, men nok mere ubevidst. Er der mon nogen, der kunne have et godt råd til sådan en situation?

Og et spørgsmål mere. Hvordan skal normal katteurin se ud? Har aldrig tænkt over det før, men nu hvor han tisser på gulvet, kan jeg se, at hans urin virker lidt mørk, og frygter om der kan være blod i. :S Men måske er det normalt? Ellers vil jeg selvfølgelig tage til dyrlægen. Men han er frisk, intet unormalt i adfærden.

Måske prøve at fjerne lemmen?

Ved ikke noget om det, men måske han pludseligt ikke kan lide, at den lukker i bag ham?

Jeg ville også fjerne lemmen.

Drikker han nok? Det kan jo også være at han har blærebetændelse eller krystaller i blæren.

Jeg prøver at fjerne lemmen og se om det virker :kryds:

Han drikker en del, synes jeg. Han har en drikkefontæne, som jeg købte, da jeg netop ikke syntes, han drak nok fra skålen. Fontænen må jeg fylde ekstra vand på mellem rengøringerne, så den drikker han i hvert fald en del fra. Han sniger sig desuden til at drikke af håndvasken i badeværelset flere gange dagligt. Har læst, at katte skal drikke minimum 1,5 dl vand om dagen (?), og det tror jeg helt bestemt, han gør. Jeg ved ikke rigtig noget om hverken blærebetændelse hos katte eller krystaller i blæren. Han er som sagt frisk, og alt er som det plejer. Han tisser heller ikke hverken mere/mindre/hyppigere/sjældnere end han plejer, og han mjaver ikke eller viser tegn på smerte/ubehag når han er på bakken. Så hvis ikke han lige tissede ud på gulvet, ville jeg aldrig tænke, at noget skulle være galt.

Måske bakken er for lille til ham?

Hvis du er i tvivl om urinen ser normal ud, kan du få undersøgt en urinprøve hos dyrlægen. Du kan måske nemt opsamle een, når nu han tisser ud ad døren :slight_smile: Sæt eller hold en skål/bøtte under når han tisser. Hæld det over i et lille glas til urinprøver (kan købes på apoteket) og så er den nem at transportere. Hvis ikke det kan lykkes at opsamle en prøve, kan dyrlægen tage den direkte fra blæren med en kanyle igennem huden (det giver som regel også den reneste og mest friske prøve).

Nemlig, og ellers kan man også sørge for at man ikke lige får den første del af urinen med, da det kan “forurenes” af bakterier i urinrøret - som var hvad jeg fik at vide hos lægen, da jeg selv stod i den situation for nogle uger siden :høhø:

Jeg ville forsøge at fjerne lemmen til en start. Hvor meget grus har du i Bakken ? Mine foretrækker et meget tykt lag at grave i.

Hm bakken måler 57xB39xH46,5 - det er denne her Kattebakke med låg | Køb hos zooplus.dk. Synes selv den er meget stor :uha: Elvis er sådan ganske almindelig 4,5 kilo kat.

Jeg har altid en del grus i bakken. Nok ca. 10 cm. Jeg kan faktisk ikke rigtig fylde mere i, for så ryger det ud over kanten ved indgangen. :tihi:

Tak for svarene. Jeg har fjernet lemmen og håber, det virker. Og så prøver jeg at snakke med dyrlægen på mandag omkring evt. at få lavet sådan en urinprøve. :slight_smile:

hmm herinde laver nogle geniale bakker, de er runde og lige høj over det hele. Katten hopper op og ned i bakken. Du har et pænt lag grus i af gangen, jeg har f.eks. ca. 15 kg i af gangen. Men jeg kan love dig for at alt bliver indenbords og at det er minimalt hvad der slæbes med ud.

måske sådan en bakke var en mulig løsning? Hmm sælger dem for stort set ingen penge, prøv og kontakt hende. Hun er så sød og meget bedre til at forklare end jeg

Jeg efterfylder i øvrigt max hver 14 dag med ca 5 nye kg til 3 katte

[QUOTE=mh9000;1225147]Hm bakken måler 57xB39xH46,5 - det er denne her Kattebakke med låg - Køb billigt online | zooplus.dk. Synes selv den er meget stor :uha: Elvis er sådan ganske almindelig 4,5 kilo kat.

[/QUOTE]

Det er jo ikke sikkert at Elvis er enig :wink:

Så kan du vel egentlig bare klappe lemmen tilbage uden at pille den af? Det har jeg gjort med mine, og så er der jo en stor åbning, fordi en del af taget også åbner. Det tror jeg, at mine sætter pris på.

[QUOTE=catsanddogs;1225186]hmm herinde laver nogle geniale bakker, de er runde og lige høj over det hele. Katten hopper op og ned i bakken. Du har et pænt lag grus i af gangen, jeg har f.eks. ca. 15 kg i af gangen. Men jeg kan love dig for at alt bliver indenbords og at det er minimalt hvad der slæbes med ud.

måske sådan en bakke var en mulig løsning? Hmm sælger dem for stort set ingen penge, prøv og kontakt hende. Hun er så sød og meget bedre til at forklare end jeg

Jeg efterfylder i øvrigt max hver 14 dag med ca 5 nye kg til 3 katte[/QUOTE]

Det lyder smart! Kan du måske vise et billede af den? :slight_smile:

Hehe nej, det er selvfølgelig rigtigt :høhø:

Det var selvfølgelig også en mulighed. :slight_smile:

Indtil videre har det virket med lemmen væk. :thumbup:

Jeg har ikke lige et billede af Hmm’s fine geniale bakke, men kontakt hende her på Kattegale så har hun givet et hun kan sende dig.

Jeg kan dog betro dig at det er en fornøjelse at blot at rode lidt rundt med grusskeen og så er det det. ca hver 14 dag støvsuger jeg den smugle op som de får med ud af løst grus.

Jeg tror aldrig jeg går tilbage til de finde overdækkede bakker - med eller uden låge. Denne bakke er den bedste jeg har haft de over 20 år jeg har haft kat

Her er de tønder jeg har til salg de koster 100 kr. Passer med 2 poser grus i også fylder man løbende op når man tager klumper . Der er forskellige farver.

​Sådan ser den ud i brug