Tjekker jeres dyrlæge øretatoo og/eller chip

Hvordan gør jeres dyrlæger når I kommer til dyrlægen? Jeg har aldrig oplevet, at de tjekker chip eller tatoo. Jeg overtog en kat, og tog den til dyrlæge til tjek. Dyrlægen gik som en selvfølgelighed ud fra at det var min kat - øretatoo’en kunne ikke læses og jeg havde ikke papirerne med. Men jeg fik ham vaccineret og chippet.

En anden gang hoppede en lille fremmed meget yndig trefarvet hunkat, der lige havde født, ind af vinduet. Den var klart blevet overfaldet og revet til blods og var fyldt med mælk. Den lå helt stille på vores puslebord, og havde det rigtig, rigtig skidt.

Jeg kunne ikke se noget øremærke, og lagde den i transportkassen, og drønede afsted til dyrlægen. Hun spurgte om det var vores kat, og det sagde vi nej til og fortalte historien. Hun vaccinerede den, gav den en sprøjte penicillin, tjekkede den fra hoved til hale - dog uden chipscanning - og bad os om at sætte transportkassen uden for vinduet hvor den var hoppet ind. Da jeg ville betale sagde hun. Næh nej, det var jo ikke vores kat, det blev dækket af Kattens Værn. Vi tog hjem og gjorde som hun sagde. Efter et par timer var katten væk. Den var ikke øretatoveret, men hun tjekkede ikke efter chip ???

Det har bare fået mig til at tænke over om ikke de bør tjekke og kontrollere at det rent faktisk er ejeren eller en pårørende der kommer med katten. Hvad hvis nogen fangede min kat og gik ned for at få den aflivet? Kan de bare det?

Efterspil:
Her et par år senere kom en tidligere kollega over for at høre, om vi kender noget til en stor kulsort hankat, som så tynd og misarabel ud og som listede rundt over hos hende og ville ind til hendes kats mad. De bor ca 200 meter væk. Hende og kat?? Ja hun havde for et par år siden taget en kattemor med 4 killinger til sig. Kattemor var kommet slæbende med killingerne, og havde lagt dem i et tomt kaninbur, meget yndig kat sagde hun, men lille og meget forslået. Jeg MÅTTE over og se, og ganske rigtig. Der lå den tidligere stakkels nybagte kattemor, smuk og lækker med skinnende pels og fyldte madskåle. Min tidl kollega havde sørget for at få hende neutraliseret lige så snart killingerne kunne undvære hende. :juhu:

Mvh Mette

Hver gang jeg er til årlig ‘eftersyn’ med mine katte, foretager dyrlægen altid en tjek af chip

De samme her…den kan jo være vandret eller smuttet ud. ( selvom man kan mærke den på de fleste)

Så min dyrlæge er simpelthen ikke grundig nok??
Mvh Mette

Min dyrlæge tjekker ikke, men jeg bad om det ved sidste tjek, og vil gøre det samme igen i næste uge. - Hun synes jo det var en god idé at tjekke chippen, så det ville hun få startet op på at gøre. Men lad os se om det er husket. :slight_smile:

Da jeg vaccinerede mine bimser i maj blev tatoo’en tjekket på den ene og chippen på den anden. Det foregik rent automatisk og var ikke noget jeg skulle spørge om

Min checker kun hvis jeg specifikt beder om det. Der er 100% tillid begge veje her. Han stoler på hvad jeg fortæller ham og omvendt.
VH
Susanne

Næste gang jeg taler med mine dyrlæger, vil jeg spørge, om de checker for chip og øretatoo, hvis en person, de ikke kender, kommer med en kat til aflivning.

Vores blev ikke tjekket da hun skulle vaccineres. Vi glemte desværre selv at spørge om det, men vil gøre det næste gang vi skal afsted. Vi havde ejerskiftepairerne fra Dansk katteregister med, så vi kunne dokumentere, at det er vores kat. Tænkte først bagefter på, at det kunne have været rart lige at få kontrolleret chip nummeret, og at chippen stadigvæk er tilstede, især hvis det unævnelige skulle ske, at hun kommer på afveje.
Mvh
Yvonne

Min dyrlæge chip-scanner altid katten. Det gør han pr. selvfølge :slight_smile: Ellers kan man vel prøve at mærke efter chippen? Jeg kan tydeligt mærke den hos min kat bag venstre øre.

min dyrlæge tjekker hvis jeg beder om det, hvorfor skulle hun ellers gøre det?

Om jeg er ejer af katten eller ej, er da ikke noget jeg skal bevise overfor en dyrlæge, hvordan skulle jeg dog i alverden kunne gøre det med en tilløber?

Hvis katten var stjålet er det politiet der skal tage affære ikke en dyrlæge.

Første gang vi havde Snehvide med, tjekkede dyrlægen af sig selv, at chippen fra kattehjemmet virkede og stemte.
Hun prøvede også at tolke et gammelt, udvisket øremærke, men ligesom vi andre uden held.
Når vi efterfølgende har været til det årlige eftersyn, har vi altid bedt om kontrol af chip for at være sikker på, at den virker.

“Om jeg er ejer af katten eller ej, er da ikke noget jeg skal bevise overfor en dyrlæge, hvordan skulle jeg dog i alverden kunne gøre det med en tilløber?”

Netop derfor…en tilløber kan kan jo have andre ejere som kan vise sig ved en kontrol?? Vi har mistanke til at en af vores tidlligere katte er blevet stjålet, og så tænker jeg bare…hvis hun kommer til dyrlægen og siger, Her er jeg. Ja, jeg har fået en ny kat. Den hedder Sofus…Tjekker dyrlægen så om der skulle være en chip i katten, der viser noget andet? Hvad ud over forsikringen og evt. kattelemmen bruger man ellers chippen til?

Mvh Mette

Hmm… Jeg tror nok at første gang vi var der snakkede vi mærkning. Men eftersom jeg havde kattepas på Kitten og vaccinationsbøger med på de andre, så blev det da vist ikke tjekket yderligere. Så vidt jeg husker blev det konstateret, at de var øremærket - og at Kittens var udvisket, hvorfor hun også har chip.

Nu kommer jeg jo kun med mine egne katte, og de er jo registreret i min dyrlæges database både med mærkning og udseende.

Mht. om man så bare kan komme med en tilfældig kat og få den aflivet: Det har jeg egentligt aldrig skænket en tanke!