Tjekkiske salater?

Nogen ville måske kaste spørgsmålet i google, men jeg tror, at der er svar at finde her :slight_smile:
Da jeg var i Prag, kunne man gå ind i en charcuteri-forretning og købe dejlige salater af især bønner og kål.
Så gik man op på næste etage, hvor man kunne købe drikkevarer og spise maden til (stående?).
Måske lyder det som en entydig selvmodsigelse for nogen, når jeg siger lækre og velsmagende salater af bønner og kål.
Men det var det! De gamle bondegrøntsager tilberedt med syrlige dressinger smagte dejligt!
Og nu, hvor respekten for hhv. husmands- og terroir-køkken (nej, ikke terrror-køkken - selvom nogle nok ville synes, at det var det rette ord om bønner og kål :tihi: ) er stigende, samt at kål og bønner er vældig sunde sager, så ville jeg gerne lave de salater.
Czech salad recipes, anyone?

Det er så specielt, at jeg tror du får langt mere ud af at google! :slight_smile:

Red; Og det har jeg så lige prøvet… der er MASSER af links til opskrifter - og du kan sagtens specificere ved at skrive Cabbage ind før Salad…

Efter en aftens googling rundt på div. varianter af ‘Czech bean/cabbage salad’ finder jeg intet, der ligner de lækre sager, som Prags charcuterier bød på.

Nu har jeg mailet et “promoting Czech flavour” nationalt madlavnings-site og beskrevet både salaterne og butikkerne, måske giver det noget.

Men det ser ud til, at jeg bare må eksperimentere med bønner, (marineret) fintsnittet kål og (marineret?) fintsnittede løg - og en vinaigrettedressing, men med hvilke krydderier :?

For det smagte hule’me godt! Kan nærmest smage dem her næsten 10 år efter, nammenam! :savle: