To syge katte - Vurderinger modtages med kyshånd

Tenshi har de sidste tre dage gået og kastet op mange gange dagligt. Det er for det meste kun en lille sjat klart skummende slim, og det sker ca. 5-7 gange om dagen. Engang imellem - ca. 1 gang om dagen - kommer der så en ordentlig omgang op med mad og små hårboller i. Hun går meget og nærmest får sure opstød (det lyder i hvert fald sådan) og smasker.
Jeg tænkte at det formentlig var en særligt slem hårbolle, som ikke ville give sig, så jeg lagde ud med at give hende en masse kattemalt og kattegræs flere gange dagligt.

Der har ellers slet ikke været noget at mærke på hende - Hun leger, sover, spiser og går på bakke som hun plejer.
Dog bemærkede jeg i går aftes, at hun rystede lidt.

I dag havde jeg hende så med til dyrlæge for at få det undersøgt, og det viste sig at hun har 40 grader i feber. :frowning:
Dyrlægen kunne ellers ikke finde noget forkert ved hende, så hun blev sat på antibiotika. Som foder må hun de næste dage kun få Royal Canin Gastro Intestinal, og kun tre gange om dagen, hvor jeg holder øje med at hun spiser det, og om hun holder det i sig. Derudover skal jeg give hende Zoolac.
Hvis det ikke er blevet bedre på mandag, skal hun til dyrlægen igen og muligvis have taget røntgen.

Michiko har de sidste dage (en lille uge måske? Det er svært at sige fordi det er kommet snigende) trukket vejret meget tungt, og hun lyder næsten lidt forkølet. Det er mest når hun sidder og slapper af, og hun stopper når man går hen og rører ved hende. Det er ret mærkeligt.
Igen er der ellers slet ikke noget at mærke på hende.
Hun var også med hos dyrlægen i dag, og hun havde 39 grader i feber. :frowning: Dyrlægen kunne høre at hendes vejrtrækning lød lidt “rusten”, men ellers var der ikke noget forkert at bemærke ved hende.
Hun er også blevet sat på antibiotika.

Jeg købte et termometer med hjem fra dyrlægen, så jeg selv kan holde øje med om deres feber falder.
Og ellers skal jeg altså bare give dem antibiotika, og se om de får det bedre over weekenden.

Jeg har ikke før prøvet, at mine katte var syge, så jeg ved slet ikke hvordan jeg skal vurdere det hér, og jeg er helt vildt urolig. :ked:
Kan de have smittet hinanden med en virus, eller er det usandsynligt? (Jeg håber sådan, at det bare er en virus! :kryds:)
Er det mon “bare” en hårbolle der laver ravage i Tenshis tilfælde? Synes I symptomerne tyder på en hårbolle? Kan det give feber?
Tyder symptomerne på andre ting?

Hvis I har et eller andet at sige - tanker om symptomerne eller råd - så er I meget velkomne, tak!

At de begge er syge, betyder sandsynligvis det er noget smitsomt.
Smitsomt betyder sandsynligvis virus, da betændelse ikke smitter særlig meget.
Pga ovenstående, vil antibiotika næppe have den store effekt.

Umiddelbart tænker jeg herpes eller calici.

Jeg kan ikke lige huske dine katte, har du fået ny kat indenfor de seneste par måneder? Været på udstilling eller andet?

[quote=Vivi_Fletcher;469115]
Jeg kan ikke lige huske dine katte, har du fået ny kat indenfor de seneste par måneder? Været på udstilling eller andet?[/quote]

Ja, jeg fik Michiko for fem uger siden…

Kunne det tænkes du har fået ham fra et sted, hvor han har været udsat for herpes eller calicismitte?

I så fald vil han jo ikke nødvendigvis selv få (synlige) udbrud, men kunne smitte de andre.

[quote=Vivi_Fletcher;469137]Kunne det tænkes du har fået ham fra et sted, hvor han har været udsat for herpes eller calicismitte?

I så fald vil han jo ikke nødvendigvis selv få (synlige) udbrud, men kunne smitte de andre.[/quote]

Altså, hun kommer fra et opdræt med en del katte, og da vi fik hende hjem sagde opdrætteren, at jeg lige det første stykke tid skulle holde øje med, om hun fik sår på tungen, da alle kattehold jo har risiko for calici, så det lyder da som en mulighed.

Tyder symptomerne på calici? Jeg ved ikke så meget om det…
Hvordan undersøger man om det er calici?
Hvis det er calici, hvordan behandles det så? Og kan det være farligt?

:s:S:S

Øv… TO syge katte.

Her er lidt om calici

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=22455&highlight=calici

Håber, at de snart er friske igen.

:kryds::hjerte::kryds:

Øv… TO syge katte.

Her er lidt om calici

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=22455&highlight=calici

Håber, at de snart er friske igen.

:kryds::hjerte::kryds:[/quote]

Mange tak søde Tante. :hjerte:

:inlove::inlove::inlove:

Var så lidt - husk at opdater os - nu tænker jeg jo på dem.

:hjerte:

Var så lidt - husk at opdater os - nu tænker jeg jo på dem.

:hjerte:[/quote]

Det skal jeg nok. :inlove:

Tak for linket - Jeg har lige læst tråden og linket i den, så nu er jeg ikke længere bange for calici. Håber da næsten at det er det…

Men hvorfor mon dyrlægen ikke tænkte på calici? Symptomerne passer måske ikke rigtigt, eller?

[quote=Maria Amanda;469152]Altså, hun kommer fra et opdræt med en del katte, og da vi fik hende hjem sagde opdrætteren, at jeg lige det første stykke tid skulle holde øje med, om hun fik sår på tungen, da alle kattehold jo har risiko for calici, så det lyder da som en mulighed.
[/quote]

Mjah … der er naturligvis en risiko, men kun hvis killingen var smittet før flytning :wink:

[quote=Maria Amanda;469152]
Tyder symptomerne på calici? Jeg ved ikke så meget om det…
Hvordan undersøger man om det er calici?
Hvis det er calici, hvordan behandles det så? Og kan det være farligt?[/quote]

Næh, symptomerne tyder ikke specielt på calici. Jeg hæftede mig ved, at de har feber begge to og det derfor er noget smitsomt. Det kan også være noget helt andet, men calici og herpes er de mest almindelige.

Man behandler det ikke - det er ligesom vores influenza, det skal gå over af sig selv. For store katte som dine, skulle de gerne komme sig hurtigt over det.

Men jeg undrer mig måske over, at din dyrlæge ikke har tænkt i smitsomme baner, når du nu har 2 syge katte :øhmm:
Hvilken dyrlæge bruger du?

[quote=Vivi_Fletcher;469435]Men jeg undrer mig måske over, at din dyrlæge ikke har tænkt i smitsomme baner, når du nu har 2 syge katte :øhmm:
Hvilken dyrlæge bruger du?[/quote]

Ja, jeg spurgte hende også om de mon havde smittet hinanden, men hun vidste ikke rigtigt…

Jeg bruger Dyreklinikken Artemis i Hellerup.

[quote=Maria Amanda;469443]Ja, jeg spurgte hende også om de mon havde smittet hinanden, men hun vidste ikke rigtigt…

Jeg bruger Dyreklinikken Artemis i Hellerup.[/quote]

OK - kender ikke dyrlægen :slight_smile:

Men jeg synes nu det virker meget logisk, at der er tale om noget smitsomt. Det tænker jeg i hvert fald altid, når flere af mine er påvirket af et eller andet.

Tenshis temperatur er nu 37,4 (hvilket undrer mig lidt, for har katte ikke normalt en kropstemperatur på 38?), og hun har slet ikke kastet op eller sunket mærkeligt i dag! Jeg håber, at hun er ved at blive rask. :kryds:

Michiko har stadig 39 i feber, men hun har næsten ikke trukket vejret mærkeligt i dag, så jeg håber, at det også er ved at gå den rigtige vej for hende! :kryds:

Mine stakkels små syge piger… :brist:

Dejligt de er I bedring :slight_smile:

Ja, jeg er også meget mere rolig nu! Håber det fortsætter den rigtige vej. :kryds:

Tusind tak for at give din vurdering af situationen, Vivi! :tak: Det beroligede mig meget, at du tænkte, at det “kun” var en virus. :slight_smile:

[quote=Maria Amanda;469818]
Tusind tak for at give din vurdering af situationen, Vivi! :tak: Det beroligede mig meget, at du tænkte, at det “kun” var en virus. :)[/quote]

Var så lidt :slight_smile:

Stakkels små piger - Men godt de nu er i bedring …

:slight_smile:

Jeg har lige læst denne tråd.

Vivi - du skal altså have en ROSE (mangler dén som smiley - så du får hende her isf):pompom:

Du er altid flittig ved tasterne, og øser gerne af gode råd og viden.
Dette er jeg sikker på, er til gavn og glæde for mange af os.

:tak:

Michikos tunge ser mærkelig ud nu! :S

Sådan må den vel ikke se ud?? Hvad skal jeg gøre?

Synes jeg ser et ar efter et sår forrest?
Det er typisk calici og ikke noget du kan gøre noget ved.