Toerfoder til katte med gigt?

Hej Kattegale,
Jeg ved ikke om i kan huske min sidste traad omkring Siri’s halten. Dyrlaegen kunne ikke finde ud af, hvad det var, men en veninde, som i oevrig selv er dyrlaege synes, uden at have kigget paa hende, at det loed som gigt. Saa nu har madammen vaeret paa Canosan i en lille maaned - og taenkt sig, hendes halten er vaek :slight_smile: Min veninde foreslog saa ogsaa, at jeg proevede at fodre med toerkost specielt beregnet til gigt - er det noget nogen her har erfaring med? Jeg har bestilt 2 kg Hill’s prescription j/d mod slidgigt, men det er jo vanvittigt dyrt! Er der andet I kender til, som maaske ikke er saa haardt for pengepungen? Men hvis det er at jeg skal til at skifte foder, har jeg altsaa nok 10 kg uaabnet Sanabelle dental, hvis nogen skulle vaere interesseret :slight_smile:

j/d er dyrt, men det virker - det kan med fordel købes på www.medicanimal.com i UK - http://www.medicanimal.com/product/~product_id=468;jsessionid=50C7289D86D2D232C086BD367053D6F3.jvm1 (køber du for over GBP120 (tror jeg, det er), er det fragtfrit)

Ok, tak for oplysningen - tjah, der er jo ikke det, jeg ikke vil goere for mine katte, Saa hvis det er det, der skal til - so be it :slight_smile:

Jeg har jo i oevrigt ikke modtage de 2 kg, jeg har bestilt endnu, saa det bliver spaendende om madammerne overhovedet vil spise det! De er jo moegkraesne!!

Alternativt kan du drysse glukosamin over noget foder, de gerne spiser - det er glukosamin’en i Hills j/d, der er gavnlig for gigt :slight_smile:

Ok, det vil jeg helt sikkert bruge - hvis de naegter at spise j/d. Tusind tak :slight_smile:

Men Canosanen er jo også glukosamin? Er det så nødvendigt med alt det andet? :?

Min Artemis, som også har gigt, får ikke specialfoder, det har aldrig været nævnt af dyrlægen. Hun får bare Canosan (og medrol) dagligt.

Aner det ikke - Canosan har jo i hvert fald hjulpet, og Siri faar det nu hver dag. Jeg blev bare anbefalet ogsaa at aendre foderet!? Maaske man kunne noejes med bare at koebe glukosaminpulver og drysse det over vaadkosten dagligt? Istedet for at ofre mange penge paa Hills j/d?

Altså jeg aner ikke en dyt om det der j/d-foder, men hvis det eneste ‘aktive’ stof i det er glukosamin - så kan man vel ligeså godt give det separat…gad egentligt godt vide, om man kan overdosere glukosamin? :? Jeg har bare fået besked på at give Artemis én Canosan dagligt…der er vel en grund til, at man ikke giver flere? Enten at det ikke gør nogen forskel at overdosere - eller også er det måske ikke sundt? :?

Ok, det kan der jo vaere noget om. Tak for dit input - jeg vil lige taenke over, hvad jeg skal goere :slight_smile:

Googlede lige lidt - fandt et par steder, hvor der stod, at hunde og katte kan få diarré, hvis man overdoserer glukosaminen. Men kan ikke se, at det skulle være direkte farligt som sådan. Men en dyrlæge må jo vide, hvad korrekt dosis skal være. :slight_smile:

Ok ja, for det gaar bestemt ikke med 2 missere med daarlige maver!

[QUOTE=Diana F;1080377]Men Canosanen er jo også glukosamin? Er det så nødvendigt med alt det andet? :?

Min Artemis, som også har gigt, får ikke specialfoder, det har aldrig været nævnt af dyrlægen. Hun får bare Canosan (og medrol) dagligt.[/QUOTE]

Hvis hun får medrol, hvorfor får hun også canosan:? Hvad er fordelen ved at give begge dele:? Medrol burde kunne mindske gigtgenerne med eller uden canosan…

Det er jo to vidt forskellige ting. Medrolen får hun for at hævelsen i leddet kan lægge sig lidt - og derved forhåbentligt have mindre smerter. Canosan er jo styrkende - det her er snuppet fra netdoktor omkring glucosamin:
‘Mange tusinde danskere med slidgigt tager håndkøbspræparatet glucosamin og meget tyder på, at det er et af de hidtil bedste og sikreste naturlige midler mod smerter og stivhed ved let til moderat slidgigt, især i knæ og hofter. Bivirkningerne er få, og præparatet er billigt. Glucosamin er ikke en mirakelkur. Men ifølge forskning kan det dæmpe smerter og forbedre bevægeligheden. Formentlig kan det også bremse nogle af de ødelæggende processer i de gigtramte led, hvilket almindelig gigtmedicin ikke kan.’

OK:ok: Hvordan måler I, om glucosaminen har en virkning:? Medrolen overskygger alle symptomer…

Mod gigt virker på glukosamin, chondroitin og msn. Canosan indeholder kun glukosamin, men der kan fås andre lignende tilskuds-godbider som indeholder flere af de tre.

Mht overdosering - Diego åd engang det meste af et brev med canosan-tabletter, og han er jo stor, så det var dem i hundestørrelse han fik! (han plejede at få en halv). Han kastede dog det meste af det op igen, i hvert fald en masse grønt vand/slim, men tog ellers ikke skade af det. Dog har han ikke villet spise dem siden :høhø:

Jamen det måler vi ikke. :slight_smile: Jeg giver dem bare for en god ordens skyld - skade kan det da i hvert fald ikke, og hjælper de, så er det jo bare godt. :slight_smile:
Artemis startede for år tilbage på Canosan og Onsior. Da jeg så skiftede dyrlæge til Stig i Skovlunde, ville han gerne prøve at skifte Onsior ud med Medrol. Så det gjorde vi. Jeg synes ikke, der er den store forskel - men måske har hun fået det LIDT bedre på Medrolen. Hun kunne desværre ikke tåle den høje dosis, vi startede med, så hun får kun en halv pille pr. dag. Bliver dosis højere, bliver hun skidt tilpas. :frowning:

[QUOTE=Diana F;1080591]Det er jo to vidt forskellige ting. Medrolen får hun for at hævelsen i leddet kan lægge sig lidt - og derved forhåbentligt have mindre smerter. Canosan er jo styrkende - det her er snuppet fra netdoktor omkring glucosamin:
‘Mange tusinde danskere med slidgigt tager håndkøbspræparatet glucosamin og meget tyder på, at det er et af de hidtil bedste og sikreste naturlige midler mod smerter og stivhed ved let til moderat slidgigt, især i knæ og hofter. Bivirkningerne er få, og præparatet er billigt. Glucosamin er ikke en mirakelkur. Men ifølge forskning kan det dæmpe smerter og forbedre bevægeligheden. Formentlig kan det også bremse nogle af de ødelæggende processer i de gigtramte led, hvilket almindelig gigtmedicin ikke kan.’[/QUOTE]

nu er det sådan at glucosamin oprindeligt er en hestemedicin, der er ingen dokumenteret effekt på mennesker, men glucosamin virker genopbyggende på brusk…mine knæ “kammede over” og det stoppede efter et 1/2 år med glucosamin

der er imo ingen grund til at bruge det “livsvarigt” - brug det et stykke tid og se om der har været en gavnlig effekt…på et tidspunkt stopper
hun jo med medrol

[QUOTE=Jim;1080695]nu er det sådan at glucosamin oprindeligt er en hestemedicin, der er ingen dokumenteret effekt på mennesker, men glucosamin virker genopbyggende på brusk…mine knæ “kammede over” og det stoppede efter et 1/2 år med glucosamin

der er imo ingen grund til at bruge det “livsvarigt” - brug det et stykke tid og se om der har været en gavnlig effekt…på et tidspunkt stopper
hun jo med medrol[/QUOTE]

Nej, hun stopper IKKE med Medrol - det er dagligt, hun får det - og det skal hun blive ved med. Hun er nødt til at få medicin for at leve et bare nogenlunde liv. Alternativet er aflivning.
Og for mig at se er der ingen grund til IKKE at give hende Canosan (som hun i øvrigt synes smager RIGTIGT godt). Jeg følger min dyrlæges råd om medicinering, og så er den ikke længere. :slight_smile:

Og så er der vist ingen grund til at tale mere om min gigt-mis i denne tråd - det var jo slet ikke det, det drejede sig om. :wink:

Dyrlægen må jo vide bedst :slight_smile: Jeg takker alle for jeres svar og gode råd. Det er utroligt dejligt at have sådan et forum, når man er i tvivl om noget. Også stort tak fra Siri og Mocha :slight_smile: