Ja, så er jeg madglade vegetar igen klar med et spørgsmål til køkken-eksperterne:
Nu, hvor Trekkie og Gitze har lært mig tricket til den lækre kinesiske sauce - så enkelt var det (Maizena-tricket ) - så vil jeg gerne krydre og stege noget tofu som basis.
Indtil for et års tid siden kunne man købe en 500gs pakke tofu hos div. helse-pushere, men de var dårligt pakket fra producenten (i Sverige), og der var for meget spild under forsendelsen (iflg min lokale tofu-pusher på Trianglen). Så no more.
Der er dem, der har det med tofu som med linser: Nogle helse-fanatikere har udsat folk for usaltet mad, fra linser og bønner til tofu og rösti.
Og helt parallelt med f eks havresuppe, det smager som tungen ud af vinduet uden salt og krydderier.
Men ca det samme gælder jo for div. kød, fisk og fjerkræ
Jeg oplever, at f eks det kinesiske køkken kan noget med tofu, og da jeg nu har lært sovse-tricket, så er spørgsmålet:
Hvor kan man købe tofu til en rimelig pris?
Irmas er IMHO for dyr.
Men hvor så?
Asiatiske butikker?
[QUOTE=TrekkieGrrrl;751891]jeg køber tofu i 500 grams pakker, sidst jeg købte dem kostede de 10-15 kr hos den lokale asiatiske købmand her i Århus.
tjek de asiatiske butikker der ligger omme bag Hovedbanegården Der har jeg købt det (vistnok i den thailandske)[/QUOTE]
Helt enig med Trekkie, bag Hovedbanegården på Reventlowsgade og de små sidegader der er der nogle rigtig gode asiatiske butikker …de har også andre gode varer
Tak
Jeg tilstår, at jeg nærmest ikke sætter mine ben i den lokale Netto, efter, at de i nogle år havde en butikschef, der åbenbart instruerede sine ansatte i at være grove overfor kunderne. Hvis man sidst på dagen spurgte, om de havde flere tomater (hylden var tom), så fik man besked på, at “så må du f…’… komme noget før!”
Nå, der er andre Nettoer i byen, tak for tippet, Pil.
Og tak I andre, jeg holder mig som regel langt fra Hovedbanen, men der er asiatiske shops mange steder
Min lokale Netto har verdens bedste chef, tror jeg. Ihvertfald er de ansatte altid, allesammen og uden undtagelse, så venlige og hjælpsomme, at man nærmest ikke kan undgå at komme i godt humør. Irriterende sted!
Som Trekkie siger - gå til en asiatisk mad-pusher.
Her i Aarhus giver jeg 12 kr for en pakke tofu, hvor der er til ca. 3 dage.
Det findes i rigtig mange varianter, alt efter hvad du vil bruge det til.
Wow! Det er da pragtfuldt!
Det er ligesom med min lokale Irma: Den er mange klasser over, hvad der ellers nærmest hvert år kåres som årets bedste Irma (i Ordrup, hvor jeg går til klaver - vildt overfyldt og rodet Irma).
Det er også noget pjat med mig og lige den netop (hov, hej Freud) Netto, jeg kender faktisk en rigtig flink fyr, der har arbejdet der - vi grinede en del af, at vi havde været naboer og venner i så kort tid, og så kunne jeg ha’ truffet ham (og hans søde, søde kæreste) længe før, jeg blev deres kattesitter.
[QUOTE=louiseogbuster;752482]Som Trekkie siger - gå til en asiatisk mad-pusher.
Her i Aarhus giver jeg 12 kr for en pakke tofu, hvor der er til ca. 3 dage.
Det findes i rigtig mange varianter, alt efter hvad du vil bruge det til.[/QUOTE]
Wow! Det var billigt!
Jaah, det er også alt for længe siden, at jeg har været dér.
Jomen, jeg skærer det i de berømte mundrette bidder, og krydrer så (lidt som når man vender fisk eller kød i æg og rasp) med - jeg foretrækker cayennepeber, muskatnød, og merian fremfor div. chili og rød karry. Drys henover, eller kom det i en lukket skål (plastbøtte) med låg og ryst.
Cayennepeber, gul karry (Madras), div. hvidløgs- og peber-blandinger, hvad du nu kan lide, dækker tofuen mere eller mindre, og lad det så trække efter smag (eksperimentér - mit favoritord i et køkken).
Derpå bruser du fedtstof af i panden, olie, blanding, hvad du vil, og steger den krydrede tofu i det. Hæld en sjat vand ved og jævn evt via Maizena-tricket - så er det ekstra godt med Basmatiris til. Eller jævn de grøntsager, du vil servere til den stegte tofu, bare let, så det ledsages af en mere eller mindre tynd sauce.
Der er sikkert meget mere avancerede metoder, men jeg er ikke nogen køkken-ørn: Det skal bare være nemt, sundt, og smage interessant.
Fra broccoli-omelet til krydret, stegt tofu plus ris/fuldkornspasta og en jævning af enten tofu eller grønt.
Alfa og omega er at krydre tilpas med salt især, men også peber m.v. Som de flinke gutter i mit yndlings-madprogram (rettelse: Det eneste, jeg gider se, Masterchef UK) siger, “It lacks seasoning” eller “Its’ very well seasoned”. Dermed mener de ikke div. krydderier, men den helt rette mængde salt-og-peber, så vidt jeg forstår.
Dybest set smager tofu som at stikke tungen ud af vinduet, så det gælder netop om at sætte sig ned og fortælle sig selv at her er en mægtig god kilde til protein og så ellers lave noget mad som man kan putte tofuen i …
Krydderier er, som Mirea siger, vejen frem…
Jeg bruger´meget lige at marinere tofuen i fx jordnøddeolie eller sesamolie… skær tofuen i passende tern, hæld dem op i en pose eller lille beholder med låg, tilsæt en smule olie og ryst - lad stå fx hele dagen i køleskab…
Hos mig erstatter tofuen ofte kød i en asiatisk ret…
Det har en lidt anderledes konsistens end man er vant til… det var nok det jeg havde det sværest med, da jeg begyndte at spise tofu… nå, ja - og så det at det ikke smager af noget
Jeg spiser mest tofu i miso-suppe. Jeg ææælsker miso-suppe og kan spise det morgen, middag og aften, det er helt vildt nemt at lave og mægtig sundt - hvad mere kan man ønske sig?
SOm Ann og MiSi siger smager tofu af næsten intet i sig selv.
Oftest skærer jeg det i tern og putter det i gryderetter og lader det tage smag af de krydderier der er i retten.
Jeg har også brugt det i meget fine tern i noget farsfyld tl portobellosvampe. Der kan man sige det erstattede feta.
Man kan også tage skiver af tofe, marinere dem og så pandestege dem, lidt a la steak.
[QUOTE=Ann K;753652]Dybest set smager tofu som at stikke tungen ud af vinduet,
Det har en lidt anderledes konsistens end man er vant til… det var nok det jeg havde det sværest med, da jeg begyndte at spise tofu… nå, ja - og så det at det ikke smager af noget ;)[/QUOTE]
Ann, som du dog kan sige det - højt og kontant.
For mig er det lidt som med svinekød: Det smager af ingenting, hvis man ikke gør noget ved det.
Anderledes konsistens? Al mad har sin egen konsistens, og det er da spændende. Det er mit forhold til “anderledes mad” (læs: Ikke-dansk-husmandskost-never-ever-no).
Det lyder da super! Hvordan laver du den?
Takket være nogle links fra Birthe læste jeg en del om kinesiske og japanske saucer og supper, og desværre var de ofte lavet på kylling - men en grøntbouillon-terning kan nok gå an i stedet, ialtfald for mig
Når ting har en tør, men alligevel underlig svampet konsistens, så får jeg et problem med at spise det… præcis som med tofu Heldigvis er det ikek lige så svampebvadrblødt som ja, svampe…
Det første lange stykke tid sad jeg og messede “Det er sundt, det er sundt, det er sundt!” for hver eneste bid…
Nu har jeg vænnet mig til det - men det er stadig kun noget jeg spiser fordi det er sundt og en kilde til ekstra protein
En rigtig god ting eat gøre med tofu er at fryse det.
Frys det ned, og tø det op under pres (altså mellem to skærebrædder og noget tungt på toppen så vandet bli’r presset ud.
Tofu får en helt anden konsistens efter at ha’ være frosset, meget mere kød-agtig. Og den får små luftlommer der gør at den f. eks. meget bedre ta’r imod marinade
Når man først har prøvet frosset tofu gider man ikke det andet mere L
(men ellers… grillet på japansk med soya og miso er heller ikke helt skidt - og det fungerer STADIG fint med en for-frossen tofu )
[QUOTE=MiSi;753840]Ann, som du dog kan sige det - højt og kontant.
For mig er det lidt som med svinekød: Det smager af ingenting, hvis man ikke gør noget ved det.
Anderledes konsistens? Al mad har sin egen konsistens, og det er da spændende. Det er mit forhold til “anderledes mad” (læs: Ikke-dansk-husmandskost-never-ever-no).
Det lyder da super! Hvordan laver du den?
Takket være nogle links fra Birthe læste jeg en del om kinesiske og japanske saucer og supper, og desværre var de ofte lavet på kylling - men en grøntbouillon-terning kan nok gå an i stedet, ialtfald for mig :-)[/QUOTE]
Miso-suppe er stort set miso, dashi og vand L Jeg køber det færdigt i små breve/poser fordi det er så nemt at ha’ med på den måde. Men miso, dashi (som KN fåes i en vegetabislk udgave, originalen er lavet på fisk) lidt hakket forårsløg, en smule wakame-tang og så kogende vand…
MUMS! Nu får jeg lyst til miso suppe. Nå jeg har da heldigvis noget af det L
Jeg bruger også kun tofu til miso suppe…mums.
Sammen med lidt springløg og tang og dashi (med miso pasta) - helst pasta’en af mærket Okasan miso, ikke Inaka miso.