Topfart - huskat

Sidder lige og nørder og vil lige dele denne udregning med jer:

En kat på 6 kilo kan løbe 48 km/t over 50 meter.

Omregnet betyder at, at jeg skulle løbe 158,4 km/t for at følge med mine Maine Coonkatte Tara og Nanoq over sølle 50 meter…

Så det kommer nok ikke til at ske:høhø:

Jeg er nok ikke så god til det med omregningsfaktor, men umiddelbart vil
jeg da mene, at du vil give dine maine cooner baghjul med den fart :øhmm: :ups:

Er kilometer i timen ikke lig med kilometer i timen?

Ligesom hvis man har en bageopskrift på brød, hvor brødet skal bage i 20
minutter - hvis man så laver dobbelt portion, så skal brødet ikke bage i 40
minutter, selv om alt andet fordobles :høhø:

Så selv om du vejede 180 kg, så ville 50 km/t være 50/kmt :?

Uh det må du ikke spørge mig om - jeg hader matematik:-)

Det er fra en tabel, hvor man kan lægge sine data og kattens ind og så regner den det ud for mig. Den tager hensyn til 4 og 2 ben og højden og vindmodstanden. Andet ved jeg ikke:-)

Vægt ved jeg ikke om den regner med, men i mit tilfælde ville det være en stor faktor:-)

Når jeg lægger mine data ind får jeg dette svar, men det kan da godt være, at det er forkert :slight_smile:

Jeg synes dog stadig, at det er sejt, at en kat på 6 kilo kan løbe 48 km/t over 50 meter. Det er hurtigt!

Måske er det eneste man kan bruge den tabel til at se, at jeg aldrig ville kunne løbe fra dem?

Du har da ret i, at det er noget sært noget, for km/t er jo det samme… Nej nu forstår jeg slet ingen ting…

Jeg må lige tilbage og spørge min lærer om det her, for det ser da sært ud…:slight_smile:

Så hvis jeg bliver stoppet af politiet, der siger, at jeg har kørt 158,4 km/t
inde i byen, så kan jeg sige:

“Jamen, det var bare fordi, jeg skulle følge med den kat, der løber derinde
på fortovet med 48 km/t”. :høhø:

Så tror jeg altså, at jeg havner i detentionen :klapper:

Jeg ser så lige, at:

Omregnet ville det for MIG som menneske med min højde, vægt og to ben FØLES/OPLEVES som en topfart af 158,4 km/t fordi jeg ikke er en kat:-)

Og nu sidder jeg så bare og tænker - hvordan kan de sige det? Jeg mener, at det ville opleves sådan af mig? For 48 km/t opleves vel som 48 km/t uanset hvem du er??? Oplever katten det så som 48 km/t eller som 110?

Nej jeg forstår den simpelthen ikke mere… Sikke dog en sær tabel…

Er der andre, som er bedre til matematik, der kan tolke den, så giv endelig lyd, for jeg står af på den slags der på mig mest virker som gætterier om oplevelser…

Men kattens topfart er god nok:-) Og det er dælme sejt gået stadigvæk.

[quote=Charlotte Oeh.;388273]Så hvis jeg bliver stoppet af politiet, der siger, at jeg har kørt 158,4 km/t
inde i byen, så kan jeg sige:

“Jamen, det var bare fordi, jeg skulle følge med den kat, der løber derinde
på fortovet med 48 km/t”. :høhø:

Så tror jeg altså, at jeg havner i detentionen :klapper:[/quote]

-LOL-LOL:wehu:Åh den skal jeg huske!

Se lige det med opleves/føles som - sikke dog noget sludder! Jeg lagde ud med at være helt ukritisk imponeret over den tabel og nu er jeg bare total kritisk :ok: Du er god er du - jeg skal lige tage dette med på skole torsdag og spørge dem om den med detentionen :ok::høhø:

Måske handler det om hvor meget du skal accelere for at kunne følge med, og ikke hvor stærkt du skal løbe?

Det kunne være svaret! Tak Eva - jeg er jo ikke lige frem en ørn til tal, så jeg er sikker på, at jeg har skrevet det forkert…

jeg tror altså jeg har regnet den ud og hvad der menes.

jeg tror at de 48km/t som en kat løber vil for katten føles som når vi mennesker suser afsted med 160 km/t.
samttiddig er det jo alm viden at jo tættere du er på jorden jo mere mærker man farten

Johnnys bud kunne så bestemt også være en mulighed? :wink:
Kan man måske se tabellen? Eller kan du skrive tabel-teksten, hvis der er en?

Det er en jeg har på papir, så kan ikke lægge den ind… Men skal på skole torsdag og så spørger jeg lige :slight_smile:

Johnnys bud er ala det jeg var inde på - men hvordan ved de hvordan en kat “oplever/føler” noget? Det er der kæden rent videnskabelig nørdet hopper af for mig…

Jeg spørger lige:-)

Helle - Er der figur tekst til? For så kan du evt. bare skrive den ind? Ikke så meget selve figuren/tabellen jeg behøver :slight_smile:

jeg har et 3 bud…

jeg tror det handler om energi…

hvis mennesker skulle brænde lige så meget energi af som en 6 kg kat der løber 48 km/t ovr 50 meter, så skulle de løbe samme distance med 158 km/t

Tror den siger at katten kan løbe x-km/t . Med den størrelse katten har vil det svare til at vi med vores størrelse kan løbe y-km/t når strækningen er 50 meter.

Jeg har spurgt - og det er sådan, at for mig med min højde som eneste faktor ville det svare til, at jeg skulle løbe de ca 150 km/t for at få den cirka samme oplevelse som en kat, der løber 48 km/t over 50 m. Dvs at det der for et menneske af min højde opleves som ca 150 km/t = kan måles som 48 km/t for en kat.

Tallet er derfor udtryk for min dvs menneskets oplevelsesverden ikke kattens, som vi ikke kan sige noget om med sikkerhed. Og menneskets opfattelsesverden kan vi heller ikke generalisere om, så faktisk er tabellen ret fjollet.

Men kom til at tænke lidt videre:
Hvad løber de der hurtig sprintere - mennesker - på kortdistancerne mon? Nogle der ved det? Mon de kan slå en kat på 50 meter? Naaj der findes vel ikke mennesker der kan løbe 48 km/t vel? Ikke en gang med hård træning og på kort distance…?

KH

[quote=lenschow;390236]
Men kom til at tænke lidt videre:
Hvad løber de der hurtig sprintere - mennesker - på kortdistancerne mon? Nogle der ved det? Mon de kan slå en kat på 50 meter? Naaj der findes vel ikke mennesker der kan løbe 48 km/t vel? Ikke en gang med hård træning og på kort distance…?

KH[/quote]

100 meter løbes på lige knap 10 sek af verdens hurtigste… ca 36 km i timen :slight_smile:

Jeg synes altså, at det er noget vrøvlet noget :ups:

Skulle vi så også til at omregne, hvor hurtigt det eventuelt måtte føles for
en person på 1.60 m at løbe i forhold til en person på 2.10 m.

Og igen så er det da ren teori, hvordan andre måtte føle en given fart!

[quote=Charlotte Oeh.;390386]Jeg synes altså, at det er noget vrøvlet noget :ups:

Skulle vi så også til at omregne, hvor hurtigt det eventuelt måtte føles for
en person på 1.60 m at løbe i forhold til en person på 2.10 m.

Og igen så er det da ren teori, hvordan andre måtte føle en given fart![/quote]

Hvis de så begge vejer 100 kg så er oplevelsen vel også forskellig :tihi:

Helt enig - jeg lagde ud med at være helt imponeret, men når man dykker lidt ned bag tallene, så er det jo noget bavl - i mine øjne.

Vildt at et menneske kan løbe så hurtigt Gitze!