Tørfoder og vand?

Kom i tanke om en ting 2 af problemerne med tørfoder er: det sliber tænderne skæve og katten får for lidt væske og kan få urin vejs problemer.

Hvad er ulemperne ved hvis man blødet tørfoderet op i vand. Det kan ikke stå særlig længe før det bliver kedeligt, men er der andre praktiske eller biologiske ulemper :?

Ikke så vidt jeg ved. Jeg opbløder mine kattes tørkost.
Eller opbløder og opbløder… Jeg hælder tørkost op, hælder vand på, og så står det lige 1 mins tid og så rører jeg rundt i det, og så får de det. De spiser op med det samme :slight_smile: Dvs. det stadig har en del af konsistensen.

Mine tre hitter har dog fået opblødt tørkost, især i de første uger, der var rigtig blødt :slight_smile: Det spiste de lige så gerne som det ikke-opblødte

Min killing får tørfoder med vand ved siden af.

Og så har han lige fået sit føste stykke rå kød, som han er ret glad for, så jeg tror han skal have det engang imellem. Nu er det jo sådan at killinger skal kunne spise når de vil, så jeg fortsætter med tørkost til han er et år, og så får han et stykke råt som supplement engang imellem. Så kan det godt være at jeg går over til 100% råt når han bliver voksen, men nu må vi se.
Der tror jeg i hvert fald bedre jeg kan styre det, så der ikke er noget der ligger og bliver ulækkert, fordi han måske ikke er sulten mere.
Som voksen tror jeg nemlig bare at jeg giver ham 2 portioner dagligt. Altså 2 gange kød.

Men igen. Lad os se tiden an.

Simon - Det skal selvfølgelig passe ind i ens hverdag, men katte har bedst af mange små måltider om dagen. Det optimale er 15-25 måltider, men det er jo ikke lige til at komme til medmindre katten har foder stående fremme hele tiden :slight_smile: Jeg forsøger at give mine et par piller (tørkost) flere gange i løbet af dagen og så to basis måltider, et morgen og et aften. :slight_smile: Men de får så også alle forskellig tørkost (suk) pt., og jeg kan derfor ikke bare have stående fremme.

Det er fordelen ved én kat :slight_smile:
Men nok os den eneste hehe

[quote=Simon;416340]… Så kan det godt være at jeg går over til 100% råt når han bliver voksen, men nu må vi se.
Der tror jeg i hvert fald bedre jeg kan styre det, så der ikke er noget der ligger og bliver ulækkert, fordi han måske ikke er sulten mere.
Som voksen tror jeg nemlig bare at jeg giver ham 2 portioner dagligt. Altså 2 gange kød.[/quote]

Du skal bare være opmærksom på, at du får et hestearbejde med at få lov at lave om på foderet til en voksen kat. Den vil typisk blive kræsen og helst kun spise ‘hvad den plejer’.
Og jeg vil også lige tilføje, at man altså ikke bare giver katten noget kød to gange om dagen, og så er det det :wink: For det første er det nok liiige lidt få gange for en kat at spise, men BARF er dertil også en større videnskab i sammensætning af forskellige kødarter, indvolde, maveindhold (kallun) og ben/brusk. Rent muskelkød indeholder for meget fosfor i forhold til kalk og vil give katten knogleskørhed, hvis den kun fodres med dette. Og flere andre skævheder… Et ‘helt byttedyr’ (hvilket er det du skal efterligne med sammensætningen af kosten) er mere velafbalanceret.
Jaja, det skal ikke være nemt :wink:

En anden ting er så, at jeg er temmelig tvivlende overfor, at tørfoder kan slibe tænder skæve.