Tørfoder til vægttab og urinvejslidelser

Jeg skal købe noget tørfoder til Chili. Det skal tage højde for sukkersyge (lavt kulhydrat), urinvejslidelser og overvægt. Plus at hun også har nyretal i den høje ende, uden at de er over grænsen. Endnu.

Sidst fik vi Virbac hos dyrlægen. Det var de ikke vilde med (Asani får det samme, men han har ingen hensyn, der skal tages). Så jeg vil gerne prøve Hill’s. Men jeg kan ikke regne ud, hvilken en jeg skal købe. Jeg har snævret det ind til 3 forskellige, som - så vidt jeg kan se - ligger meget ens i tallene.

Så spørgsålet er: Kan det ene være lige så godt som det andet, eller er der nogle af de små forskelle, der er på tallene, der gør en stor forskel for kattene?

Protein 36 36,8 37
Fedt 10,5 12,5 12,7
Kostfibre 10,2 10,2 10,2
Råaske 5,2 5,3 5,3
Kalcium 0,75 0,76 0,75
Fosfor 0,64 0,66 0,68
Magnesium 0,06 0,07 0,07
Beta-karotin 1,5 mg 2,0 mg
Klorid 0,92 0,85 0,78
Chondroitin 995 mg
Glucosamin 1055 mg
Kalium 0,71 0,76 0,75
Natrium 0,32 0,33 0,34
Taurin 2105 mg 2,54 2,51 mg
Vitamin E 600 mg 810,0 mg
Met. energi 14,2 MJ/kg

Det er disse 3 typer foder:

Umiddelbart tænker jeg at det er ualmindelig lidt fedt.
Jeg er godt klar over at hun skal tabe sig.

Det jeg har lært at katte skal have foder med så meget protein som muligt og mindst 20% fedt.
Såvidt som jeg har forstået er det ikke fedtet der som sådan er det “farlige” re. vægtøgning, men mere mængden. Når der er så lidt fedt i, så spiser de mere, så “slankefoder” med lav fedtprocent har faktisk den modsatte virkning. De spiser mere og får derfor meget mere kulhydrat som de ikke kan bruge til noget og som påvirker deres metabolisme negativt. Men endelig hvis jeg har misforstået, så ret mig!

Jeg ville give hende et foder med meget protein og mindst 20% fedt og så blot begrænse det. Du har surefeeds til dem begge, så vidt jeg husker, så du kan begrænse og være sikker på det er den rigtige der får det.

Derefter ville jeg give hende (dem) meget mere vådfoder, så de får fyldt maven med det og så blot tørfoder til at toppe op med.

Til sidst ville jeg aktivere dem. Finde noget legetøj hun gider, således hun får brugt sin krop og hjerne og tænker på andet end at æde :wink:

Jeg er på ingen måde ekspert her, så jeg glæder mig til hvad andre har af input.

Nu er der jo mere involveret end bare overvægt. Jeg er faktisk mest bekymret for hendes urinvejsproblemer, selv om det hele nok hænger sammen. Og selvfølgelig også, at hendes nyretal helst ikke skal blive værre alt for hurtigt.

Jeg er lidt bange for, hun er generet af blæren igen. Hun har flere gange haft steril blærebetændelse, sandsynligvis (ifølge dyrlægen) forårsaget af sukkersygen. Nu har jeg opdaget, at hun har en stor, bar plet nederst på maven. Jeg har godt set, hun har haft travlt med det område, men jeg har ikke opdaget, at det var så meget. Det KAN være, fordi hendes blære er irriteret igen. Det KAN også være, at det skyldes den kløe, mine katte har, og som vi ikke kan forklare.

Så derfor har jeg lånt Surefeedskålene, som dog lige skal køres ind, så jeg kan få lidt mere kontrol med, hvad hun spiser, så hun forhåbentlig kan tabe sig noget mere, og så sukkersygen forhåbentlig ikke udvikler sig. Og derfor vil jeg have noget foder, der tager højde for både blære og vægt og - håber jeg, men det kan jeg ikke helt gennemskue - kulhydrat. Der er til gengæld masser af kostfibre i, og det er med til at give en mæthedsfølelse, fordi de suger masser af væske.

Vådfoder får hun også, og faktisk vil hun kun spise det, hvis jeg rører det op med vand, så det bliver helt smattet. Så væske får hun sådan set masser af, selv om jeg selvfølgelig ikke kender den reelle mængde.

Jeg har en overgang kørt med vådfoder og fri afbenyttelse af Hill’s c/d. Det er rigtigt, at der er meget lidt fedt og protein i, og derfor fandt mine katte det også kedeligt at spise, så de spiste mere af vådmaden.
Jeg kan forestille mig ved en urinvejssyg kat, så skal der helst en del vand igennem, så super at du sørger for, at hun får smattet vådmad :smiley:

Jeg har desværre ikke erfaring med de andre typer foder, som du linker til, men Hill’s c/d har virket godt herhjemme i forhold til vægttab :slight_smile:

Du har ikke overvejet at køre mere vådt og mindre tørt?
Mine har surefeed chip skålene, og får alle blanding af vådt og tørt. Dem som har tendens til overvægt (et par stykker) får afmålt tørfoder (sv.t. ca halvdelen af beregnet behov) og frit vådt i skålen, mens min nyrekat primært får vådt, og kun yderst minimalt tørt (sidstnævnte spiser han så stort set heller ikke af).
Fordelen ved vådt (fx bare Topic (tidligere LUX) fra Aldi) er ingen kulhydrater. Og både hvad angår urinvejslidelser OG nyresygdom, så er det rigtigt godt med vådt kontra tørt. Og min erfaring er også at det hjælper med det våde mod overvægt.

2 Synes om

Først vil jeg sige - uden at det er et forsøg på at bremse de gode råd i tråden - at jeg har været på KG siden 2010, så jeg kender lissom godt the basics :smile:

Mine katte får i forvejen alt det vådfoder, de gider æde - når jeg ellers er hjemme til at give dem det. Jeg er dog nødt til at servere det i forholdsvis små portioner ad gangen, ellers foræder Asani sig og kaster op. Væske får de også en del af - både hvad der er i vådfoderet og også ekstra væske tilsat som anført ovenfor. Og selvfølgelig hvad de drikker hver for sig. Jeg ved godt, at katte er dårlige til at drikke, og at væske er godt for urinvejs- og nyrekatte.

Tørfoder har de i lang tid fået i afmålte mængder og altid i bræt. Da Chili sidste år fik konstateret diverse lidelser og bl.a. skulle tabe sig, fik de halvt af hver. 1 kats behov i vådfoder og 1 kats behov i tørfoder (Virbac) til deling. Det virkede. Chili tabte sig.

Så gik der ged i det hele, fordi det vådfoder, de begge var glade for, ikke kunne fås mere. Så jeg brugte farligt lang tid på at finde et nyt vådfoder, de begge kan lide. Asani spiser mange forskellige ting, men Chili er ikke begejstret for ret meget. I mellemtiden var de nødt til at få ekstra tørfoder, fordi de ikke spiste så meget vådfoder - og ja, det var noget rod i lang tid.

Nu er jeg i gang med at få det til at fungere igen. Blandt andet ved at anskaffe Surefeed-skåle til tørfoderet. De skal som sagt køres langsomt ind, da Chili er en frygtsom lille kat. Asani har allerede fanget idéen. Og så vil jeg altså gerne prøve noget dyrlægefoder, der tager hensyn til diverse af Chilis lidelser, lige nu især urinvejsproblemerne. Det betyder ikke, at kattene ikke får vådfoder og væske i lange baner - bare at jeg gerne vil prøve dyrlægefoderet. Blandt andet fordi det virkede så fint med Virbac, så længe kattene gad æde det.

Derfor håbede jeg, at nogen kunne fortælle mig, om der var en væsentlig forskel på de tre forskellige fodertyper, jeg har lagt ind ovenfor. Nu har jeg dog lige taget et kig på Virbacs sider igen og er blevet enig med mig selv om, at jeg vil give det et forsøg mere.

Jeg har kat med Urinvejsproblemer, og har siden midten af april fordret med Hills c/d den øverste den nævner blandet med En RC variant urinary moderat calorie. .

Og det har hjulpet rigtig rigtig godt. Alle kattene er vilde med blandingen.

De får vådmad 2 x dagligt, mere gider de ikke spise.

Vores korthårede huskat har (haft) problmer med tør hud / pels / skæl uden vi ved hvorfor. Han klør sig heldigvis ikke.

Efter Hills / RC blandingen er kommet til, så er hans pels blevet fin, blank og uden skæl.

Før fik de også både Hills og RC, dog andre varianter.

De får samme type Vådmad som før.

Når der er sukkersyge med som hensyn, så tænker jeg at Louise @louiseogbuster må være den rigtige til at komme med et bud, på hvad der er bedst for hende? :slight_smile:
Og når du får foder automaterne kan du jo nemt give Asani noget andet så?
Mht Virbac HPM så kan jeg rigtig godt lide deres fokus med at fx 95% af de 45% protein er fra animalsk kilde (lidt forskelligt fra variant til variant), men eneste variant som IMO indeholder nok fedt er deres baby cat, der har 20% fedt, og det er lidt ærgeligt, synes jeg.

Jeg er godt klar over, at fedtindholdet i Virbac er lavt, men i det mindste er fedtet ikke erstattet af kulhydrat.

Den anden gode ting med Virbac er, at de faktisk opgiver kulhydratindholdet. Det var blandt andet derfor, jeg smed tallene for Hill’s ind her. Det gør de ikke, og jeg husker ikke, hvordan jeg finder det. Men tallene for Hill’s-produkterne ligner vel hinanden så meget, at der ikke kan være den store forskel, og dyrlægen anbefalede den midterste sammen med Virbac.

Når engang vi får Surefeedskålene kørt ind, kan det være, Asani kan få noget andet. Det er jo dyrt at holde dem med dyrlægefoder :slight_smile:

@DK_SismoCats, tak for dit bidrag. Faktisk endte jeg med at skifte mening igen og bestilte den øverste. Den, som du også har brugt. Grunden er, at der står, den er til katte med gentagne stressbetingede urinvejsproblemer . Det synes jeg passer vældig fint på Chili. Så nu må vi se.

Når du skriver, det har hjulpet, er det så på urinvejslidelser eller overvægt - eller begge dele?

Jeg har læst tråden, og tænkt på hvad jeg kan bidrage med.
Det er rigtigt at jeg kan bidrage ift diabetes. Jeg har dog ikke styr på foder til urinvejsproblemer.

Når det kommer til diabetes er det - i mine øjne - vigtigst at se på kulhydratindholdet, som skal være relativt lavt. Og så indholdet af stivelse. Altså finde et foder med minimalt korn, ris, kartoffel osv.

Hvordan det så passer med urinvejsproblemer det ved jeg ikke.

1 Synes om

@galath hos os har det hjulpet på urinvejsproblemerne. Tejn har Felin Idiopatisk Cystis. Det går meget bedre nu, han får også Cystofan piller.

Ingen katte var meget fot tykke før og er det heller ikke nu.

Og som sagt har det også hjupet på tør skællet pels :slight_smile:

Nu har det fået det siden midt april.

1 Synes om

Galath vi kæmpede med urinvejsproblemer flere måneder i starten af året og jeg var ved at give op men heldigvis er hun helt fri af det igen
Jeg blev anbefalet Hills urinary care c/d hun får dog ikke light udgaven men det bliver målt op så hun ikke tager på igen (Hun var noget større da hun flyttede ind)
Derudover har hun fået cystophan en periode men det skulle ikke være nødvendigt nu
Jeg håber det nye foder du har købt hjælper det er så frustrerende når der er noget galt med ens kat

1 Synes om

@galath, når hun nu også skal tabe sig, har du så prøvet at regne på hvad hun får af kalorier på dagsbasis? Set fra min synsvinkel, så er du nødt til at regne på hvad hun får af kalorier om dagen. Forstået således at det ikke dur at du lader hende få en afmålt mængde tørfoder, men at hun har adgang til vådfoder ad libitum = du har ikke styr på hvor mange kalorier hun indtager.

Jeg ved ikke om du er gået igang? Men så kunne du jo i en periode på fx. en uge prøve at regne ud hvad hun får af kalorie på en dag, uanset om det er tørfoder eller vådfoder. Hvis hun skal tabe sig, så skal hun indtage færre kalorier end hun indtager nu - det er såre simpelt. Hvis du skruer op for fedtmængden, skal du tænke på at der er dobbelt så mange kalorier i et g fedt som der er i et g kulhydrat eller protein. Så den del af det bliver du nødt til at tænke ind.

Du skriver hendes nyrer er i den høje ende… hvordan skal det forstås? At de stadigvæk er i normalområdet men bare den høje ende? Ved du her hvilken måde dyrlægen har målt hendes nyreværdier? Har de målt SDMA? SDMA er en bedre markør end kreatinin som en del dyrlæger bruger. Kreatinin kan påvirkes af en mængde ydre faktorer, det sker ikke med SDMA, så SDMA er en bedre nyremarkør end kreatinin.

Ift. dårlige nyre (som i gående mod kronisk dårlige nyrer), så skal du kigge på fosfat indholdet i foderet - det er det der er det vigtige her. … og selvfølgelig vand vand og vand. Men det ved du allerede :wink:

Hvis ikke det ligefrem er opgivet på emballagen, ved jeg ikke, hvordan jeg skal regne kalorieindholdet ud - for slet ikke at tale om, hvor mange kalorier Chili forbruger. Jeg går ud fra anvisningerne om, hvor mange gram en kat, der skal veje et bestemt antal kilo, skal have. Og hvor meget vådfoder, der anbefales pr. kat.

Det har vist sig, at de tilsammen spiser den anbefalede dagsdosis i vådfoder, når de tilsammen får den mængde tørfoder, der anbefales til én kat. Så det burde jo passe fint nok. Jeg vil bare gerne være sikker på, at det ikke er Chili, der æder 3/4 af tørfoderet.

Der er til gengæld ikke ikke den helt store risiko for, at Chili æder sig tyk i vådfoder. Det er ikke hendes favorit. Men skulle det vise sig at være nødvendigt, kan Surefeederen bruges til både vådt og tørt - på én gang.

Mht. energitæthed - det er derfor, jeg gerne vil prøve dyrlægefoder igen. Med masser af fibre. Og forhåbentlig ikke så meget kulhydrat.

Jeg ved ikke, hvilken metode dyrlægen har brugt til at beregne nyreværdierne. De ligger inden for normalområdet, men i den høje ende. Derfor mente dyrlægen, vi skal holde ekstra øje med dem, især i lyset af hvad der i øvrigt er i vejen med hende.

Som jeg har forstået det, hænger det hele sammen: overvægt, sukkersyge, nyrer og urinveje. Så hvis vægten kommer ned, så skulle det af sig selv hjælpe på de øvrige ting. Men eftersom hun har døjet med urinvejene en del, så vil jeg gerne have, at foderet også tager højde for det. Hvilket dyrlægen i øvrigt også anbefalede.

Det er jo længe siden I har skrevet, men jeg kan ikke dy mig for at sige, at jeg har overtaget en kat på 12 år, som havde det dårligt. Den kastede ofte op og var ikke i hopla. Den er ikke undersøgt nærmere hos dyrlæge, end at blodprøve så fin ud.
Efter han flyttede til mig, har han fået råfoder: kyllingekød i tern, kalve-svinefars og en bakke Shiba fisk hver dag. I starten åd han, som om han blev betalt for det, som om han havde været sultet længe. Nu meget mere behersket.
Med råfodrer kaster han ikke op og han ser meget sundere ud og allerbedst… Han er tydeligvis mere tilfres.
Tænker, at katte ofte drikker for lidt, til tørfoder. Er skabt til at spise vådt. Det går ud over nyrerne… væskeballancen

2 Synes om

Hvis du vil rådgive om råfodring, vil du så ikke godt skrive, hvad du giver, for at foderet bliver fuldfoder, dvs for at knogle/mineraldelen er opfyldt? Rent muskelkød kan en kat ikke overleve på i længden, det er lig fejlernæring af de helt store og medfører tab af kalkindhold fra knoglerne og knogleskørhed/engelsk syge. Ligeledes er der intet af det du giver der indeholder større indhold af taurin, som er livsvigtig for katte.

3 Synes om