Ørerensemiddel - sådan noget fedtet stads er som oftest baseret på glycerin.
Men jeg ville nok lige lade en erfaren eller en dyrlæge have et øje på det, hvis det sådan er længere nede i øret, for ører er jo hos os alle ret sarte. Det øvre øre kan du selvfølgelig sagtens bare tørre af.
Cæsar har problemer med meget ørevoks. Jeg renser det ydre øre, med en vatrondel med lidt alm. spiseolie på. Det fungerer fint.
Nu ved jeg ikke lige om der er et problem med aloe vera, men jeg ville være påpasselig med at smøre creme og deslige på katten - man risikerer at de får det indenbords. :S
Fugtighedsbevarende. Blødgørende. Infektions- og svampehæmmende. Afhjælper hudirritationer. Øger blodgennemstrømningen. Kan fremme helingen efter forbrænding, almindelige sår og hudafskrabninger.
Desuden er cremen uden parfume. Jeg har prøvet at tænke mig om. Jeg holder også øje med missen. Han har lagt sig i vinduet og lagt sig til at sove. Han har ikke så meget som gnedet sine ører efter vaskning, tørring og påføring af creme.
Jeg har også gerne brugt lidt ren aloe vera gel til aftørring af indtørret møg på f.eks. det øvre øre.
Men jeg lægger mest vægt i, at øreproblemer ikke er noget man skal gå med selv, så hvis det kommer igen, så få kigget på det Det lyder ikke normalt.
[quote=Gry Gressbakken;241009]Det er en Aloe Vera Creme fra Lingit - http://www.lingit.dk/
Der står bagpå:
Andvendelse
Fugtighedsbevarende. Blødgørende. Infektions- og svampehæmmende. Afhjælper hudirritationer. Øger blodgennemstrømningen. Kan fremme helingen efter forbrænding, almindelige sår og hudafskrabninger.
Desuden er cremen uden parfume. Jeg har prøvet at tænke mig om. Jeg holder også øje med missen. Han har lagt sig i vinduet og lagt sig til at sove. Han har ikke så meget som gnedet sine ører efter vaskning, tørring og påføring af creme.[/quote]
Det tvivler jeg slet ikke på.
Og en hurtig googling afslører også, at katte godt kan tåle aloe vera. Det var egentlig også bare en generel opfordring til forsigtighed.
Men hvor meget skæl var der? Og kan du ser “krakeleret” hud, eller skæl der nærmest sidder i kager?
Rolig rolig piger. Hans ører falder ikke af om lidt Gg
Han har hverken overdrevet ørevoks, eller sår eller rifter på ørene. Mine chinchillaer havde også tørre ører ind i mellem og der blev jeg anbefalet at smøre deres ører med aloe vera creme ind i mellem - det hjalp bare ikke rigtigt da de med det samme hoppede ned i sandet og så ellers rendte rundt med sandkasser på ørerne i stedet for.
Folk der har kaniner eller sådan noget må også kende til det. De der store flabre-ører er jo udsat for vejr og vind, og især sol, og så bliver de tørre. lidt i hvert fald.
Det der med skæld mener jeg ligesom når mennesker har skæld. Man kan ikke sådan se-det-se-det, men man kan se øret er tørt, og hvis man gnider på det kommer der tørt hud med af - ligesom hvis mennesker skæller af sol eller sådan noget.