Tørre trædepuder

Kiwi er jo ved at være en ældre dame, og nu er hun begyndt at få diverse aldersskavanker:(

Hun har bla. fået let gigt og har svært ved at hoppe op i sofa stole og ligende. Men dette er til at løse vi hjælper hende når vi er i nærheden og hun er rigtig godt til at komme og hente os når hun har brug for hjælp. Derudover har hun ved hendes foretrukne pladser nogle små “trapper”.

Hun er også blevet havldøv men det lader ikke til at genere hende. Det er kun os der ikke kan råbe hende op når det er nødvændigt:tihi:. Dette gør jo også at hun ikke kan høre hvis vi skælder ud når hun laver ballade:tihi:

Hendes største problem er faktisk at hun får utroligt tørre trædepuder, der sprækker på kryds og tværs og er ømme. De er nok også medvirkende til hendes nedsatte aktivitetsniveau:S Hun får fiskeolie i maden, rigeligt med vådkost, lidt råt og derudover kan hun selv tage det tørkost det passer hende.

Er der nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet:?

Dyrlægen foreslog at jeg kunne prøve at smørre dem med kopattesalve, men dette slikker hun bare af + det efterlader fedtede potespor i hele huset:(.

Om vinteren bruger man bla potevoks til at holde hundenes trædepuder bløde og smidige… jeg tror at jeg ville forsøge med sådan noget…

Det vidste slet ikke fantes, det må straks indkøbes og forsøges:thumbup:

Sætter det slet ikke “fedtmærker” på gulve o.l?

Opus led også frygteligt af tørre trædepuder for nogle måneder siden. Vi gav ham også fiskeolie, men det hjalp ikke. Intet hjalp før vi købte en af de der EFA-Prescription pumper og gav ham dobbeldosis af det (4 pump i stedet for 2) i et par måneder. Nu er de babybløde og lyserøde. :inlove: Han får det stadig men nu skal han dele med Katinka :thumbup:

Har lige læst på den og den indeholder;
omega 3 og 6
gammalinolensyre
vitamin e
naturlige antioxidanter
og plantesteroler

Det synes jeg ikke… men jeg bruger det jo især lige når hundene skal ud :slight_smile:
Til gengæld får de en ordenligt omgang når der ligger sne - eller rettere når der bliver saltet.

Nu ved jeg ikke om det er de store trædepoter der er revnet. For er det dem kan du evt. forsøge at klippe nogle compeedplastre til så de passer i størrelsen. Jeg brugte dem til mine hunde hvis de havde fået trådt på en sten eller lignende og skåret en revne i poten.

Compeed er effektivt fordi det lukker helt af og er vandtæt og desuden undgår man der kommer skidt og møj i såret. Det er muligt at få dem til at blive hængende på trædepuden og de fungrer som en slags kunstig hud. De fås både som sårplastre, vabelplastre osv. Jeg ville købe den mindste størrelse man kan få.

Når revnerne er lægte ville jeg smørre dagligt med enten potevoks eller kopattesalve for at holde dem bløde og smidige.

God bedring med hende.

[quote=Opus1;464002]Opus led også frygteligt af tørre trædepuder for nogle måneder siden. Vi gav ham også fiskeolie, men det hjalp ikke. Intet hjalp før vi købte en af de der EFA-Prescription pumper og gav ham dobbeldosis af det (4 pump i stedet for 2) i et par måneder. Nu er de babybløde og lyserøde. :inlove: Han får det stadig men nu skal han dele med Katinka :thumbup:

Har lige læst på den og den indeholder;
omega 3 og 6
gammalinolensyre
vitamin e
naturlige antioxidanter
og plantesteroler[/quote]

Det kunne være man skulle kombiner de to ting:D Det kan jo ikke skade.

[quote=TinaD;464010]Nu ved jeg ikke om det er de store trædepoter der er revnet. For er det dem kan du evt. forsøge at klippe nogle compeedplastre til så de passer i størrelsen. Jeg brugte dem til mine hunde hvis de havde fået trådt på en sten eller lignende og skåret en revne i poten.

Compeed er effektivt fordi det lukker helt af og er vandtæt og desuden undgår man der kommer skidt og møj i såret. Det er muligt at få dem til at blive hængende på trædepuden og de fungrer som en slags kunstig hud. De fås både som sårplastre, vabelplastre osv. Jeg ville købe den mindste størrelse man kan få.

Når revnerne er lægte ville jeg smørre dagligt med enten potevoks eller kopattesalve for at holde dem bløde og smidige.

God bedring med hende.[/quote]

Det er alle trædepuderne:( Jeg tror ikke hun vil lade compeed blive siddende. Hun er jo en bestemt dame. Det skal nok få lov at blive siddene når jeg er der til at holde øje med hende, men så snart jeg vender ryggen til er jeg helt sikker på at de bliver pillet af:thumbdown:

Jeg kender ikke problemet fra kat, men i høj grad fra mig selv. Det eneste, der hidtil har hjulpet på mine sprukne fingre er Repair (købes på apoteket). Til gengæld vil jeg nærmest mene det er et mirakelmiddel :slight_smile:

Jeg kan dog forestille mig, det giver lidt fedtede potespor indtil det er trængt ind i huden. Cremen er nemlig meget fed.

Da jeg læste overskriften, tænkte jeg straks “mere fedt i kosten!” - men det lyder som om hun får rigeligt. :slight_smile:

Jeg må indrømme at jeg ikke har så meget tilovers for kopattesalven. :S Det er en udemærket fugtighedscreme, men jeg synes tit at den tilskrives langt mere, end den egentlig kan.

Skal jeg anbefale en creme, vil jeg som Vivi sige Repair (jeg går udfra at hun også mener den fra Locobase). Den er ret fedtet, men indeholder også “hudidentiske stoffer”, der hjælper med at reparere en beskadiget hud.
Jeg har selv brugt den smårifter, et operationssår /-ar (som i dag er blevet rigtig pænt), og min tatovering.
Potevoksen er også et oplagt bud, da den jo nærmest er skabt til formålet. Men tager jeg helt fejl, hvis jeg tror at den primært er til at forebygge gener af sne, salt og grus? Jeg kender den ikke rigtig, må jeg indrømme.

Som TinaD nævner, er Compeedplastre faktisk ret fornuftige! Jeg ved ikke om du selv har prøvet dem, men har man først sat dem ordentlig på, er de altså virkelig svære af få af.
Jeg ville dog umiddelbart ikke bruge dem i kombination med creme, da de hæfter bedst på tør hud. (De hæfter faktisk slet ikke på våd/fedtet hud).
Men er plastret først på, dannes der et gunstigt, fugtigt miljø - optimalt for sårheling.

God bedring med hende - glæder mig til at høre hvordan I løser det. :slight_smile:

Ja, medmindre man har sat dem oven på en vabel i kanten af skoen og så tager sko på igen. Så bliver de ikke siddende særligt længe :frowning:

Kørte straks ud og købte potevoks og EFA-Prescription i går:)

Potevoksen slikker hun dog af rimeligt hurtigt, tror den måske svier lidt når poterne nu er sprukne:(

Hvordan ser det ud med indholdet i Rapair? Indeholder det noget hun ikke ville kunne tåle at slikke i sig:?

Jeg ville spørge på apoteket.
Har godt nok en Repair (og ja, Tea, det er Locobase jeg mener :-)), men jeg ved jo ikke, hvilke stoffer der evt er giftige.

Jeg kører derned så snart de åbner:D

Tusind tak for jeres gode svar:thumbup:

Jeg er også rigtig glad for Locobase Repair til mig selv.
Du kan jo prøve at massere det godt ind i trædepuderne og så simpelthen sidde med hende i 1 time eller 2 foran fjernsynet, til det tører lidt ind? Det vil poterne også have langt bedst af.
Jeg var selv igennem den der ballade, da Amira havde hudbetændelse. Min FatBoy bærer stadig svært præg af det glycerin-stads, der skulle smøres på :frowning:

Så har jeg været på apoteket til formiddag for at købe Repair, de mente ikke det ville skade hende at jeg smurte med det en gang om dagen:).

Nu må vi bare se om det svier mindre end potevoksen. Det er jo ikke muligt at undgå at der kommer lidt ind i sprækkerne selv om det ikke er at anbefale:gruble:.

[quote=Ginaby;464538]Kørte straks ud og købte potevoks og EFA-Prescription i går:)

Potevoksen slikker hun dog af rimeligt hurtigt, tror den måske svier lidt når poterne nu er sprukne:(

Hvordan ser det ud med indholdet i Rapair? Indeholder det noget hun ikke ville kunne tåle at slikke i sig:?[/quote]

mht. den der EFA-Prescription siger man at det er 2 pumpeslag pr. 5 kilo kat. det kan du roligt fordoble imens det er slemt med poterne. det var sådan vi kom tørheden til livs. Nu får han normal dosis og de er stadig fine :slight_smile: Og så synes mine katte at det smager mums! de spiser altid den del af maden jeg har pumpet på først :ups:

Diamond har engang haft tøre trædepuder, men ikke så der var store sprækker, men man kunne godt se de ikke var fine og bløde.

Der valgte min bedre halvdel at smøre hendes små poter ind i helosan og “masserede” hendes små tæer. Han var meget stolt da jeg kom hjem. - Om det er godt for katten ved jeg ikke. Men den ene gang gik det da. :slight_smile: - Men om det kan bruges eller ej ved jeg ikke.

Nu er det jo godt en uge siden vi begyndte at komme en dobbelt dosis EFA-Prescription i Kiwi´s mad og smørre hendes poter med Repair.

Jeg må siges at det har hjulpet hende utrolig godt. Hendes poter er nu næsten helet og hun er blevet mere aktiv:thumbup:.

Jeg har på fornemmelsen at EFA-Prescription også hjælper lidt på hendes gigt:wehu: Da hun også virker knapt så stiv i hendes led:wehu:.

[quote=Ginaby;468992]Nu er det jo godt en uge siden vi begyndte at komme en dobbelt dosis EFA-Prescription i Kiwi´s mad og smørre hendes poter med Repair.

Jeg må siges at det har hjulpet hende utrolig godt. Hendes poter er nu næsten helet og hun er blevet mere aktiv:thumbup:.

Jeg har på fornemmelsen at EFA-Prescription også hjælper lidt på hendes gigt:wehu: Da hun også virker knapt så stiv i hendes led:wehu:.[/quote]
Dejligt at høre!
:thumbup::hjertehop: