Jeg var i dag til årlig kontrol og vacc med alle 4 misser, og alle er sunde og raske og ser ud til at trives (FOR) godt :S
Jeg var udemærket godt klar over at jeg ville få mere end en løftet pegefinger fra dr dyr idag mht Shrek’s vægt. De andre tre må godt tabe 1/2-1 kg, men Shrek SKAL tabe 2 kg. Dr dyr’s forslag (kendte jeg godt fra hende i forvejen) er at sætte kattene på light foder og tage vådfodret fra dem - de skal nok drikke det de har brug for mener hun. Det er bare stik imod alle de ting jeg igennem årene har lært her og på det tidligere forum. :S
Shrek er nu 1 ½ år og er bare for fed, (8,34 kg tung huskat) ingen tvivl om det.Shrek er poly, hans mor main coon og hans far enten huskat/main coon. Han er ikke bare stor, men han er altså fed. Jeg har hele tiden ville ændre deres kostvaner men ville vente til efterårsferien hvor jeg har lidt fri. Jeg er desværre nervøs for at Zuma og Perle skal blive uvenner når madskålen er tom.
Jeg sagde til dr dyr at jeg ikke vil gå bort fra vådfoder, de får FP tun/kød, tun/aloe, og Cosma kylling/tun og i den stil. Tør foder får de en blanding af Applaws kylling, FP den grønne, JWB begge varianter, Iams hairball. Hvordan begynder jeg at fodre dem for at de taber sig?? Hvor meget skal de have dagligt pr kat i både våd og tør?? Dr dyr mente 65-70 gram tør og ingen våd, givet over 2 gange pr dag. Jeg vil have de skal have våd mindst 1 gang dagligt, men hvor meget og hvor mange gange dagligt bør jeg give dem tør?? Jeg ønsker jo ikke de er småsulten hele tiden.
I behøver ikke forslå råt eller kun våd, for det har jeg prøvet og det funger ikke.
Men HJÆLP de skal ned i vægt, jeg nægter at tage Shrek til dr dyr igen før han har tabt sig:surrender1: - for så får jeg nok dr dyr’s “hva sagde jeg”.
Må heller lige tilføje at pt spiser de ca 48 gram vådfoder hver, 60 gram våd foder hver (Shrek ca 85 gram - hvis jeg ikke er hurtig nok tømmer han de andres skåle), og deler ca 50 gram tørfoder på aktivitetesbrættet - hver dag.
Jeg overvejer at skaffe 3 aktivitetsbræt mere og serverer alt deres tørfoder der.
Jeg ville øge mængden af vådfoder og så skære ned på mængden af tørfoder, så tror jeg det retter sig lige så stille En måde var at give det 50/50 af den samlede daglige mængde
Jeg ville nok bare nøjes med at sætte møngden af v0ådfoder gevaldigt ivejret… Sådan at det var dét de havde stående hele tiden og tørfoder egentlig ikke var andet og mere end skacks :9
Råt kød, hvis de vil have det, regulerer ofte vægten den rigtige vej - hvad enten den skal op eller ned. Hvis dine katte skal tabe sig, ville jeg skære ned på tørfoderet og øge vådfoderet - men måske vælge vådfoder med mindre tun, som er en ganske fed fisk.
Men Ann bliver vådfodret så ikke ulækkert. Hvor meget og hvor mange gange dagligt ville I serverer. Feline og Zuma er ikke så vilde med vådfoder, tit slikker de kun væsken. Men det kan selvfølgelig være det ændre sig når der ikke er andet.
Her i huset har de lært også mine killinger at når vådfoderet bliver serveret så er det spisetid, og du kan tro de tømmer fadene hurtigt …for de har lært at vådfoderet er det gode mamse mens tørfoderet er “nå ja en lille happer kan jeg nok bruge” mad. Og det er efter at jeg har haft 50/50 fordeling herhjemme
Jeg har faktisk også altid vådmad stående - hælder op ca to gange dagligt, kasserer det, der evt et tilbage ved næste ophældning. Jeg ved godt at man siger at det ikke må stå, men katte har fine næser, de er ikke ådselsædere og de snuser til deres mad før de spiser. Jeg tror ikke de vil spise noget der var dårligt, med mindre voldsom sult drev dem - og det sker ikke her
Desuden - JEG kan godt spise noget, der har været fremme mere end en halv time - så kan kattene nok også
Nja - jeg bruger et trick, som jeg har lært af Alice… nemlig at pakke en avis rundt om sådan et køleelement, som jeg så lægger under kattenes madskål. Det holder maden kølig og frisk noget længere - der er nu ikke så meget, der når at blive kedeligt her i huset, de æder det jo
Mængden af vådfoder? Hmmm - jeg synes altså det varier gevaldigt med hvilket mærke der serveres. Fx kan mine nøjes med en dåse MIAU (aka Bozita) om dagen (680 g), mens at hvis der er tale om FP med tun, så vil man helst have to dåser (a 400 g) dagligt…Applauws og LUX er ca 1½ dåse dagligt… Om det er fordi noget smager bedre, så de spiser mere eller om det er fordi noget mætter mere end andet, det ved jeg ikke.
(4 katte, der fodres her hjemme… en kømpecoon, der dog modsvares af en lille fin abypige)
Jeg ville ikke give selv en meget fed kat light-foder, dertil har jeg læst for meget negativt om det, og desuden bør det under alle omstændigheder kun gives i en begrænset periode (nok af samme årsag), dette ifølge dyrlægerne.
I stedet ville jeg - som andre også foreslår - give mere vådmad og evt. skære ned på tørfoderet.
Desuden er det på denne årstid, at kattens stofskifte daler og den “æder sig op” til den kommende vinter. Når foråret melder sin ankomst, stiger stofskiftet igen og kattens aktivitetsniveau stiger også.
Smart - bortset fra at jeg aldrig har haft katte, der brød sig om (køleskabs)kold mad. Det lugter jo ikke af noget! Det ryger først for alvor ned, når det har stuetemperatur. Så, gjorde jeg det dér, ville de bare vente det længere med at spise af det. Eller spise tørfoderet i stedet.
Lightfoder - been there, done that. Det eneste jeg opnåede var, at kattene skar ned på deres aktivitetsniveau og fik tør hud. Det var jo ikke meningen - og de tabte aldrig et gram på den måde…
jeg sastser også på at mine katte aldrig ville spise noget der var remotely fordærvet… så jeg øser op 2 gange om dagen… kæmpe portioner vådmad… jeg er oppe på 1200-1600 g pr dag og næsten ingen tørfoder forsvinder fra skålene mere. jeg har overtalt dem til 50% Lux nu - så har kunnet oppe mængden af vådmad til det dobbelte af før…
nu tømmer jeg så også bakker MINDST 2 gange om dagen for tissetårene er blevet mange og store
jeg har 7 coons der alle er slanke og fine… Imhotep der er 2½ år mangler at smide en lille bitte smule, men selv han er næsten perfekt nu…
Ramses var smelder fed som ungdyr - nu er han monster flot i vægten og alle er i topkondition
Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om, at følge sådan en anvisning om at nøjes med at give katten et lille måltid tørfoder hver dag. de skal nok drikke det de har brug for mener hun…nej, for det er jo bevisligt, at kattes nyrer står af og at kattene døjer med krystaller og urinvejsinfektioner, bl.a. fordi katte der kun får tørfoder, ikke får nok væske til at skylle organerne igennem med.
Skær ned på mængden af tørfoder de får nu og giv dem mere vådfoder, men ikke i form af dåsemad, men i form af kød.
Sammenligningsgrundlag sådan ernæringsmæssigt, der svarer en mængde på 65-70 gram tørfoder til ca 400 gram kød.
Med kødet spiser kattene sig mætte, de får ikke samme næringsindhold og de får deres væskebehov dækket mere…
Plus at kød vedligeholder kattes tænder
Mega skriver: Desuden er det på denne årstid, at kattens stofskifte daler og den “æder sig op” til den kommende vinter. Når foråret melder sin ankomst, stiger stofskiftet igen og kattens aktivitetsniveau stiger også
Ja, det er nemlig også en ting at tage i betragtning…det varierer lidt, men for et par af mine katte er forskellen på vinter- og sommervægt, altså 1½ kilo…og jo strengere vinter det bkliver, jo tykkere bliver kattene i løbet af efteråret…
[QUOTE=Felis;681797]Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om, at følge sådan en anvisning om at nøjes med at give katten et lille måltid tørfoder hver dag. de skal nok drikke det de har brug for mener hun…nej, for det er jo bevisligt, at kattes nyrer står af og at kattene døjer med krystaller og urinvejsinfektioner, bl.a. fordi katte der kun får tørfoder, ikke får nok væske til at skylle organerne igennem med.
Skær ned på mængden af tørfoder de får nu og giv dem mere vådfoder, men ikke i form af dåsemad, men i form af kød.
Sammenligningsgrundlag sådan ernæringsmæssigt, der svarer en mængde på 65-70 gram tørfoder til ca 400 gram kød.
Med kødet spiser kattene sig mætte, de får ikke samme næringsindhold og de får deres væskebehov dækket mere…
Plus at kød vedligeholder kattes tænder
Mega skriver: Desuden er det på denne årstid, at kattens stofskifte daler og den “æder sig op” til den kommende vinter. Når foråret melder sin ankomst, stiger stofskiftet igen og kattens aktivitetsniveau stiger også
Ja, det er nemlig også en ting at tage i betragtning…det varierer lidt, men for et par af mine katte er forskellen på vinter- og sommervægt, altså 1½ kilo…og jo strengere vinter det bkliver, jo tykkere bliver kattene i løbet af efteråret…[/QUOTE]
Jeg forsøger mig igen med råt. Bodil herinde har været så sød at tilbyde mig at jeg kan hente noget hos hende. Men kender jeg mine katte, er der ingen af dem der gider æde det… Shrek vil gerne have råt hakket oksekød. Men hvor meget pr dag??
Og at kattene bliver tykkere i løbet af efteråret kan jeg vist ikke bruge som en undskyldning over Shreks vægt - efteråret er knap startet og Shrek har vejet for meget det sidste halve år.
[QUOTE=lenschow;681793]"Skal katten holde vægten så flot?
Smid dyrlægens råd ud som skrot
og øg på mængden af vådt og råt"
Ja er stadig i mit slogans hjørne:-)
Men det passer altså det med vådt og råt :-)[/QUOTE]
Helle, det er Kirsten ude fra Højby der havde ovenstående råd med at droppe vådfodret og give tør light foder. Jeg fortalte hende om kattegale.dk, og om at jeg mente at du også fodret med råt/vådt. Jeg sagde også til hende at jeg lyttede mere til 20-30 opdrætters erfaring end hendes. Jeg blev vist ikke så populær, men det er der så ikke noget at gøre ved.
Så kan du ikke lære hende lidt om katte foder istedet for kun at snakke hunde med hende
Så kan jeg regne ud at jeres får omkring 200 gram vådfoder hver om dagen. Er der nogen der ved hvis det f.eks er FP21 våd tun/kød, hvor mange kcal/fedt procent der er pr 100gram i forhold til 100gram af det tørfoder jeg bruger?altså er der en risiko for at 70 gram tørfoder og 200 gram vådfoder har samme antal kcal - så de ender med slet ikke at tabe sig.
Vi fodrer vores morgen og eftermiddag med vådfoder. De får mellem en halv og en hel dåse om morgenen og tre “poser” vådfoder om aftenen. + en ekstra lille dåse eller pose omkring kl 20. Det bli’r hver for sig stående indtil næste portion bli’r hældt op. Plus der står tørfoder fremme hele tiden. Lige nu fodrer jeg med Orien som de ikke er særlig vilde med, så der holder det længe
Den eneste af vores der godt måtte tabe sig lidt er Phumba. Og noget af det tror jeg faktisk er pels. hun har jo mere pels end de andre så hun ser automatisk tykkere ud. Desuden er hun halvgammel og rører sig mest når hun løber hen for at få mad L
Hun er ellers eminent - men lige det område der - uha vi har gået i klasse sammen i to år og ih vi kan næsten skændes om kattefodring:-) Så vi snakker kun hund lige nu op til eksamen LOL
Men hun er altså skide dygtig … Men lige det der… der er vi uenige:-) Men det er jeg også med min egen dyrlæge som jeg stoler på ellers:-)
Tun er en mager fisk - men har dog andre ulemper i form af forurening.
Jeg ville også sætte vådfoder kraftigt i vejret. Og med mindre det lige er 25-30 grader og flue-tid, så sker der altså ikke noget ved, at de får en mængde, som de er en times tid om at spise op.