Sad og så animal planet og den med race portrætter. Her fortalte de om toygeren.
Er da dybt forelsket så ville se om de fandtes i skandinavien… Men synes ikke det ser ud til den er heroppe. Kan se den er tica godkendt kan det virkelig passe man skal til usa efter sådan en. Hvis den findes i europa hvad pris niveau ligger den mon så i. I USA var de ret dyre da en del af købsprisen går til tiger reservater osv men mon også europæerne gør dette.
Skal ikke have en men blev bare ekstrem facineret over denne race, den er da gudesmuk især den der brede næseryg er jeg helt forelsket i nu.
En hurtig googling på Toyger viste denne liste over opdrættere rundt omkring i verden - http://www.toygers.org/breeders.html Der er nogle få opdrættere i Europa.
Jeg googlede også og skulle lige til at sætte samme ind, men refresh’ede inden, så så dit indlæg.
Der er både i GB, Tyskland, Holland, Belgien og et par lande mere
det var da sjovt de ikke er i norden men benelux landene,tyskland og England
350-600 euro for outcross og 900-1600 euro for sbt(hvad det end er). Hos den hollandske og de ser godt testede ud…Det var jo ikke engang fordi det var dyrt for så sjælden en race
Det er jo altid mere besværligt, at komme igang med en helt ny race i Skandinavien. Jeg mindes jo selv hvor mange mails jeg sendte til U.S.A opdrættere af Singapura, - - indtil jeg var så heldig, at finde Spookipawz i UK.
Jeg tror, at alle med specielle og små racer " ser folk an"
Jeg ville jo opdrætte, og derfor var der måske mere obs på mig! Og det er dælemig svært, at være eneste opdrætter i Scandinavien,- - - - men ønsker du en kælekat.skulle det ikke være håbløst
Nogle af jer der ved hvad forskel er på out cross og sbt (kunne være betegnelserne også bruges hos andre racer). Outcross betyder jo udkryds betyder det mon der er brugt fondation?
Ville en marblet kunne udstilles selvom der kommer træk på farven. Lure faktisk lidt på sådan en nu jeg kan se prisen ikke er helt urealistisk…Men en klassisk perser kommer først og er nogle år ud i fremtiden.
Inde på siden med opdrættere står der, at racen stadig er under opbygning og udvikling - dvs at der stadig bruges foundation. Den eneste godkendte variant er vist den med tigerstriberne - de vil meget gerne finde hjem til de “ukurante” farver/mønstre, som er neutraliserede inden salg.
[QUOTE=tzari;626719]Nogle af jer der ved hvad forskel er på out cross og sbt (kunne være betegnelserne også bruges hos andre racer). Outcross betyder jo udkryds betyder det mon der er brugt fondation?
Ville en marblet kunne udstilles selvom der kommer træk på farven. Lure faktisk lidt på sådan en nu jeg kan se prisen ikke er helt urealistisk…Men en klassisk perser kommer først og er nogle år ud i fremtiden.[/QUOTE]
Om SBT - sakset fra en side om bengal:SBT stands for Stud Book Tradition. A term designated by TICA, The International Cat Association. SBT indicates that the Bengal is pedigreed (yes an oxymoron because a Bengal is a hybrid) and must be at least 4 generations removed from the Asian Leopard Cat. To be an SBT there must only be Bengal to Bengal breeding. No longer does the Bengal standard allow outcrosses.
Occasionally a Toyger is bred to a different breed or a domestic.
[LEFT]This is a deliberate, planned breeding designed to increase genetic diversity and/or to incorporate desirable traits into the Toyger breed. [/LEFT]
The resulting offspring are called “Outcross Kittens”. [LEFT] [/LEFT]
The first generation of outcross kittens (SBT Toyger X Other Breed) are
[LEFT]registered as Toygers and will have the registration prefix code AON. [/LEFT]
Second generation outcross kittens (SBT Toyger X AON Toyger) are
[LEFT]registered as Toygers and will have the registration prefix code BON. [/LEFT]
Third generation outcross kittens (SBT Toyger X BON Toyger) are
[LEFT]registered as Toygers and will have the registration prefix code CON. [/LEFT]
Fourth generation outcross kittens (SBT Toyger X CON Toyger) are registered as Toygers and will have the registration prefix code SBT.
SBT Toygers are purebred and are eligable for show.
Jeg ved ikke helt hvad der bliver brugt som outcross i Toygers i dag, men der har i hvert fald indgået bengalere i avlen på et tidspunkt så hvis du godt kan lide marble mønsteret er det måske nemmere at finde en marble Bengal. Den kan jo så også udstilles, det ved jeg ikke om en marble Toyger kan
SBT svarer til LO i FIFe, altså en kat som er renavlet uden indblanding af andre racer i 4 generationer. Outcross er katte, hvor der er brugt andre racer, og de får koder, som svarer til FIFes RIEX-register, indtil de ønskede 4 generationers renavl er opnået. Katte i AON, BON og CON kan ikke udstilles, og de ikke-godkendte farver, som fx marble, nonagouti og fortynding kan heller ikke udstilles, bortset fra HHP-klassen.
Nu er Norden jo traditionelt meget FIFe-domineret, og da racen ikke er FIFe-godkendt, synes jeg ikke det er så underligt, at der (endnu) ikke er skandinaviske opdrættere af racen. Det skal nu nok komme; jeg har set dem i USA, og det er fantastiske katte!
De er bare så smukke og hvor kunne det være fedt at opdrætte dem - hvis jeg havde uanede mængder af penge og plads (og tid!) ville jeg virkelig gerne opdrætte dem Eller i hvert fald bare eje en, med helt perfekte striber. Jeg har bare læst at det er helt enormt svært at avle de rigtige tigerstriber på dem, så det er nok næppe noget for en nybegynder som mig
Men synes de er rigtig flotte og så tiltaler det mig også, at de er avlet af almindelige tamkatte og ikke er vildtkrydsninger.
[QUOTE=Camilla;627005]
Men synes de er rigtig flotte og så tiltaler det mig også, at de er avlet af almindelige tamkatte og ikke er vildtkrydsninger.[/QUOTE]
Det er vist et definitionsspørgsmål De to katte der startede Toyger avlen er en stribet tamkat og en bengal - så der er lidt hybrid i racen. Derudover er jeg enig i at det er fint ikke at lave endnu en ny hybridrace. Dem er der vist nok af allerede.