TR og høj amylase - andre der har oplevet det?

Mira har været hos tandlægen, og den rens hun skulle have endte med at koste hende 6 tænder pga TR, og der var også noget inflammation i tandkødet. 2 af TR tænderne var nærmest ædt helt væk :cry:, så kan man snakke om at føle sig som dårlig kattemor.

Hun er 7 år, og da hun ikke har fået taget blodprøver i mange år, så fik hun taget en prøve for at se om nyrer, lever etc. var ok ift. narkosen. Hendes amylase var ret høj, også var der et par andre som var en smule forhøjede

Amylase over 3000 U/L, ref-interval 300-1800
ALT (alanin aminotransferase) 124 U/L, ref-interval 20-100
Nyreværdier - alle er normale inkl. SDMA’en

Blodprøven er målt 2X for at udelukke, at det var en målefejl på amylasen

Hun havde også lettere forhøjet lymfocytter og lettere forhøjet glukose på første måling. Begge dele i normal området ved prøve nr. 2 hvor hun var bedøvet da den blev taget. Så lige disse 2 er klassiske for en stress reaktion - dem er vi ikke så bekymrede for.

ALT’en kan være forhøjet pga. hendes tænder, det er ikke unormalt. Dyrlægen mente, at det også kunne være hendes tænder, der forårsagede den høje amylase. Jeg har i dag spurgt mig lidt for hos mit netværk, og der er en anden kat, som også lige har fået ordnet tænder (og trukket ud), som også havde forhøjet amylase.

SPØRGSMÅLET:
Hun opfører sig på ingen måde, som om hun er syg i det daglige (spiser og drikker helt normalt), så jeg er ikke bekymret for hverken pancreatitis eller dårlige nyrer. Men er der andre herinde som har fået målt en høj amylase hos en kat, der havde issues med tænderne eller kender til det hos andre?

Slet ikke nogen der kan byde ind med erfaringer med høj amylase i en tilsvarende situation?

Desværre. Har kun prøvet dårligt tandkød hos vores ene maine coon, der fik ryddet munden da han var 10 mdr., og der tror jeg ikke der blev taget blodprøve (8 år siden). Og har ikke hørt om det ved andre :gruble:

Tillader mig lige at tagge 2 der måske kunne tænkes at kunne byde ind med noget

@Susanne_W har du tid/energi til at tage et kig her, er du stødt på noget tilsvarende tidligere?
@Churchtown mener at kunne huske du er læge af profession, er der noget her der giver mening for dig?

Har tænkt en del de sidste par dage:

  1. Mira har en historik bag sig med meget opkastning (= altid)
  2. Hendes tarmbiom har sandsynligvis været messed up helt tilbage fra fødslen af
  3. Hun har haft TF tidligere og blev behandlet med Ronadizol.

Så hvis ikke det er hendes tænder der forårsager den forhøjede amylase, kunne det så være et inflammations issue i tarmen-systemet som kan påvirke amylase niveauerne?

Hvis der er nogen herinde der har haft katte med IBD og har blodprøvesvar fra dette, kunne I så ikke have lyst til at tage et kig på disse og se hvad amylaseværdierne var?

2 Synes om

Som jeg husker det betyder høj amylase hos kat ikke rigtigt noget. Det skifter ret hurtigt i værdi, fra time til time. Det er jo et enzym til nedbrydning af kulhydrater, men idet katten jo som udgangspunkt er carnivor, så har det ikke den store betydning hos kat, eller tillægges i hvert fald ikke den store betydning :slight_smile:
Den forhøjede ALT kan hænge sammen med IBD, diabetes, cholangiohepatitis, fedtlever eller hyperthyroidisme - men jeg vil tro, at hvis der var lidt drilleri med leveren, så havde I fanget det i prøverne? Men det ville kunne forklare tendensen til at kaste op hele tiden, der skal nogle gange ikke ret meget lever-“skævhed” til før de får kvalme og kaster op.
Det er bedste bud fra en lidt træls hjerne, og de var langt væk at hente - men jeg kunne da hive det frem igen :slight_smile:
VH
Susanne

4 Synes om

Jeg har ikke set forhøjet amylase hos mine katte, hvor det har været tolket som udløst af tandresorptioner.

Men amylasen er i sig selv ikke særligt specifik for pancreas. Den kan også ses forhøjet ved kronisk tarmsygdom (fx inflammatory bowel disease) og ved dårlig nyrefunktion.

Min Dino (birma) som var nyresyg fra 5 år gammel til jeg måtte sige farvel til ham som lige knapt 16-årig, udviklede i de sidste leveår vedvarende diarre, og hvad der vel var reelt inflammatory bowel disease, og fik prednisolon de sidste leveår. I sidste ende var det tarmsygdommen, som vi til sidst måtte opgive kampen overfor, og ikke hans nyresygdom.

Hos min dyrlæge måles sjældent amylase (den er simpelthen for uspecifik en parameter), men jeg kan se af hans blodprøver, at da han er ved at vælte i december 2020 (her var det enten aflivning eller at forsøge sidste udvej med højdosis prednisolon kur trods kendt nyresygdom, som så gav ham 2 år ekstra levetid med god kvalitet), der havde han lidt forhøjet feline pancreas specifik lipase, uden at han dog havde pancreatit.
Og det har helt sikkert været udløst af tarmsygdommen.

Min erfaring er dog også, at nogle af de katte, som bliver ramt af mere immunrelaterede sygdomme (fx nyresygdom, pancreatitis, stomatitis (mundhulebetændelse), inflammatorisk tarmsygdom, der kan der med alderen godt samle sig flere af tingene. En af mine tidligere (nu afdød) katte Liam, en MCO, fik også forhøjede nyretal i de sidste leveår, og udvikledes til sidst svær udbredt mundhulebetændelse, nok også betinget af immunreaktion. Han havde tidligere haft periode med pancreatit også. Så igen, de bliver nogle gange ramt af flere ting over åre.

Jeg har vedhæftet en artikel, som i hvert fald beskriver lidt om amylasen, og at den også kan ses forhøjet ved andet end pancreatit og nyresygdom.

Armstrong & Williams 2012.pdf (1.3 MB)

3 Synes om

Ja, har også kunne læse mig til at den ændrer sig hurtigt, og det giver jo også rigtig god mening når man tænker på fysiologien. Hun har fået målt den to gange med en dags mellemrum idet blodprøven blev taget før tandrensningsdagen - så jeg tænker at den høje værdi er valid nok.

Diabetes er det ikke. Cholangiohepatitis tænker jeg umiddelbart nej til da de har målt hendes TBA (total bile acid), den er normal og resten af hendes målte levertal er normale. Stofskiftehormonerne er ikke målt, så det kan i princippet ikke afvises at der er noget galt med det. Hun har tabt sig, men det kan være pga. hendes TR, men hun bliver under alle omstændigheder vejet lidt tiere her det næste stykke tid for at se hvordan hendes vægt udvikler sig.

IBD’en tænker jeg kunne være et bud pga. hendes opkastninger, men det er godt nok meget længe siden hun har haft problemer med dårlig mave ift. konsistens.

Har selv idag tænkt tanken ift. om man skulle prøve at sætte hende på noget anti-emetisk for at se om det kunne have nogen effekt.

Har længe gået og spekuleret over hvorfor hun kaster så meget op… for det gør hun og det er ikke kun mad der lige har været nede og vende også kommer op igen.

Takker for det bedste bud fra en træls hjerne! Er meget glad for at du havde overskuddet :slight_smile:

Mit eget bedste umiddelbare bud er noget tarminflammatorisk men det er også kun pga. hendes forhistorie med mavetarm-problemer og den pt. fortsatte opkastning, hun har ikke haft dårlig/blød mave i meget lang tid. De nyretal der er med i blodprøven er umiddelbart alle pæne og hende SDMA er helt normal.

Den pancreas specifikke lipase har jeg også fundet frem til kunne være næste trin ift. noget inflammatorisk i GI-kanalen. Den er ikke med i de blodprøver hun fik taget.

Tak for link til artiklen, det vil jeg kigge nærmere på.

Jeg har tidligere idag trawlet amylase svar igennem i en stor amerikansk FB-gruppe hvor det kun er dyrlæger der må svare på spørgsmål. Der er et par stykker som nævner forhøjet amylase (i det niveau som vi ser på hendes prøver) i forbindelse med tand- og mundissues. Så måske er det vitterlig en mulighed, jeg kunne simpelthen bare ikke få det til at give mening ift. tænder og noget inflammatorisk i munden hvordan det dog i alverden skulle have noget som helst med forhøjet amylase at gøre på trods af min viden om fysiologien. Forhøjet amylase nævnes også i forbindelse med andre inflammatoriske GI-issues eller dårlige nyrer som her. Der var et par katte der havde blodprøvesvar lig hendes hvor det var noget inflammatorisk. De var dog alle noget dårligere end hun er generelt.

Så hun er lidt tricky pga. det kasten op - og alt for tit ift. min mening. Hun har egentlig spist og drukket som hun skulle undtagen lige op til (tænker at tænderne i hvert fald har lavet ballade i den henseende). Hun har tidligere haft dårlig mave en del, men den har vi nu haft styr på længe. Det er kun de hyppige opkastninger også ser hendes pels meget ofte “farlig” ud, også har jeg bare sådan lidt… hvad dælen foregår… er der noget dysbiomisk i tarmen eller hvad sker der, sådan lidt dårlig mavefornemmelse også alligevel ikke. ARgh… bliver vanvittig af det! :ahhhhhhh:

2 Synes om

Amylasen kan i hvert fald været forhøjet ved noget tarm-“halløj” som medfører en grad af malabsorption. Og det kan i hvert fald ikke udelukkes, såfremt hun har hyppige opkastninger.

Og inflammatorisk tarmsygdom er i sig selv et ganske vidt begreb, og med forskellige symptombilleder. Så tænker at det fint kan være, at nogle gange primært responderer med diarré, mens det hos andre er opkastninger, som er hovedproblemet.

Men håber at amylasen blot er “reaktivt” på enten tænder eller opkastninger, og at I ikke skal kæmpe med mere.

1 Synes om

Det håber jeg også! Nu ser vi lige tiden an her det næste stykke tid. Min dyrlæge forslog en kontrol prøve her indenfor 1-2 måneder afhængig af hvordan hun har det efter tænderne er væk. Jeg er sådan lidt, hvis hun har det væsentlig bedre, dvs. fortsat spiser og tager tabte vægt på igen, fortsat har ok mave og hvis opkastningerne bliver bedre og stadigvæk ingen dårlig mave. Ja, så er jeg ikke sikker på hun får taget en ny blodprøve - hun stresser så meget over at være afsted så medmindre det er strengt nødvendigt, vil jeg helst ikke have hende afsted.

EDIT: … og tak for svar! Det er virkelig rart at kunne nørde lidt i det her, dyrlægen er så presset på tid at han ikke altid har tid til de her diskussioner hvor man lige kan vende det hele lidt dybere.

1 Synes om

Hvordan er det nu, er der noget med at amylase produktionen påvirkes af spyt produktionen? Har sådan en vag erindring om det fra et fysiologi fag for 15 år siden…

@Eva_K lige her på stående fod kan jeg ikke huske 100% hvordan det nu er det hænger sammen. Umiddelbart mener jeg at kunne huske det er et spørgsmål om stimulering fra nervesystemet, men på dette sene tidspunkt af aftenen vil jeg ikke hænges op på det… og det er jo under alle omstændigheder et issue hos mennesker hvis spyt er involveret idet katte ikke laver spyt amylase (men det tænker jeg du har helt styr på?), men kun pancreas amylase

Vil gerne følge op på det imorgen… tag mig gerne hvis jeg glemmer det :slight_smile:

De laver da lidt? Bare ikke i niveau med os. Men spyt amylase er vel heller ikke målbart i blodet alligevel… Var bare lige sådan en tanke, der dukkede op.

Nu blev jeg jo så i tvivl, kan kun finde et studie fra 1979 der påstår at de kan måle minimale mængder amylase i spyt hos kat, jeg kan kun læse abstractet. Af nyere kilder kan jeg kun finde studier hvor de skriver at kat ikke laver spytamylase, men at man har fundet ud af at hunde godt kan. Så ved ikke rigtig hvad jeg skal tro. Hælder altså mest til at kat ikke kan lave spyt amylase, men det må muligvis stå hen i det uvisse om katten kan det eller ej.

Umiddelbart vil jeg sige nej, fordi det ryger igennem mavesækken og syrebad inden det rammer tarmen, der vil det blive nedbrudt af proteinaser.

Tænker du tanken ift. de studier hos både menneske og hund som antyder at spyt-amylase kan bruges som en stress markør? For det er da en interessant tanke hvis det samme gør sig målbart gældende hos kat, men det vil så være i spyttet og ikke blodet :blush: